Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

380
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

549
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش برنامه شناختی-رفتاری برکاهش پرخاشگری پدران دانش آموزان کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 179 | صفحه پایان 197

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه شناختی رفتاری برکاهش پرخاشگری پدران دانش آموزان کم توان ذهنی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه پدران دانش آموزان کم توان ذهنی مقطع ابتدایی ناحیه یک اهواز در سال تحصیلی 97-1396تشکیل دادند که جمعا 90نفر بودند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده, 20نفر از پدرانی که نمرات آنها در پرسش نامه پرخاشگری 38 به بالا بود, انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش, در 12جلسه برنامه شناختی-رفتاری شرکت وآموزش دریافت کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه 25سئوالی پرخاشگری و مصاحبه بالینی همراه با مشاهده استفاده شد. داده ها از طریق آزمون آماری کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش برنامه شناختی رفتاری برکاهش پرخاشگری پدران دانش آموزان کم توان ذهنی اثر گذار و پدران گروه آزمایشی نسبت به پدران گروه کنترل در پس آزمون, به طور معنی داری پرخاشگری کمتری نشان دادند. براین مبنا می توان نتیجه گرفت که آموزش برنامه شناختی رفتاری در کاهش پرخاشگری پدران دانش آموزان کم توان ذهنی مؤثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سواری، کریم، فلاحی، مریم، و چلداوی، جواد. (1397). اثربخشی آموزش برنامه شناختی-رفتاری برکاهش پرخاشگری پدران دانش آموزان کم توان ذهنی. روانشناسی افراد استثنایی، 8(30 )، 179-197. SID. https://sid.ir/paper/208344/fa

    Vancouver: کپی

    سواری کریم، فلاحی مریم، چلداوی جواد. اثربخشی آموزش برنامه شناختی-رفتاری برکاهش پرخاشگری پدران دانش آموزان کم توان ذهنی. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1397؛8(30 ):179-197. Available from: https://sid.ir/paper/208344/fa

    IEEE: کپی

    کریم سواری، مریم فلاحی، و جواد چلداوی، “اثربخشی آموزش برنامه شناختی-رفتاری برکاهش پرخاشگری پدران دانش آموزان کم توان ذهنی،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 8، no. 30 ، pp. 179–197، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208344/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا