Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,515
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

717
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر آموزش مدیریت به مادران بر بهبود شیوه های فرزندپروری و کاهش نشانه های اختلال نارسائی توجه/بیش فعالی فرزندان

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 44

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مدیریت به مادران برای بهبود شیوه های فرزندپروری و کاهش نشانه های اختلال نارسائی توجه/بیش فعالی فرزندان است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری کلیه دانش آموزان با اختلال نارسائی توجه/بیش فعالی و والدین آنها در شهر بهبهان است. با انتخاب تصادفی 26 مدرسه و با استفاده از پرسشنامه نشانه های مرضی کودکان CSI-4 (فرم والد و معلم), عده ای دانش آموز با این اختلال انتخاب و از نظر متغیرهایی مانند میزان تحصیلات دانش آموز و والدین, سن, محل زندگی, شدت اختلال, و اختلال های همبود همتاسازی و 40 نفر به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای ارزیابی شیوه های فرزندپروری از پرسشنامه فرزندپروری رابینسون, ماندلکو, الس, وهارت (2001), استفاده شد. مادران گروه آزمایش در جلسات آموزش مدیریت والدین مبتنی بر رویکرد رفتاری بارکلی (1997) شرکت داده شدند. مادران گروه کنترل هیچ گونه آزمایشی دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری, تفاوت معناداری میان میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در نشانه های اختلال را نشان داده و نمره شدت اختلال گروه آزمایش پس از آموزش کاهش یافته بود. همچنین نتایج تحلیل نشان داد که نمره شیوه های فرزندپروری خودکامه و سهل گیر مادران کاهش و نمره شیوه مقتدرانه افزایش یافته است. به طور کلی, می توان به این نتیجه رسید که برنامه آموزش والدین (بارکلی, 1997) سبب بهبود شیوه های فرزندپروری مادران و کاهش نشانه های اختلال در فرزندان شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بهمنی، طاهره، و علی زاده، حمید. (1390). بررسی اثر آموزش مدیریت به مادران بر بهبود شیوه های فرزندپروری و کاهش نشانه های اختلال نارسائی توجه/بیش فعالی فرزندان. روانشناسی افراد استثنایی، 1(1)، 27-44. SID. https://sid.ir/paper/208347/fa

    Vancouver: کپی

    بهمنی طاهره، علی زاده حمید. بررسی اثر آموزش مدیریت به مادران بر بهبود شیوه های فرزندپروری و کاهش نشانه های اختلال نارسائی توجه/بیش فعالی فرزندان. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1390؛1(1):27-44. Available from: https://sid.ir/paper/208347/fa

    IEEE: کپی

    طاهره بهمنی، و حمید علی زاده، “بررسی اثر آموزش مدیریت به مادران بر بهبود شیوه های فرزندپروری و کاهش نشانه های اختلال نارسائی توجه/بیش فعالی فرزندان،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 1، no. 1، pp. 27–44، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208347/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا