این پژوهش به منظور مقایسه میزان شیوع انواع اختلالات رفتاری دانش آموزان دبستانی با نارسائی های ویژه در یادگیری و عادی شهر اردبیل انجام گرفته است. نوع تحقیق کاربردی و به روش تحقیق زمینه ای انجام پذیرفته است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان عادی و با نارسائی های ویژه در یادگیری شهر اردبیل است. نمونه آماری شامل 377 نفر از دانش آموزان عادی دوزه ابتدایی (191 نفر پسر و 186 نفر دختر) و 80 دانش آموز با نارسائی های ویژه در یادگیری (40 نفر دختر و 40 نفر پسر) بوده اند که در سال تحصیلی 89-1388 در آموزشگاه های شهر اردبیل تحصیل می کردند. این پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام شد و برای جمع آوری داده ها از فرم گزارش معلم آخنباخ باری هر دو گروه (دانش آموزان عادی و دانش آموزان با نارسائی های ویژه در یادگیری) استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1) دانش آموزان با نارسائی های ویژه در یادگیری و عادی در میزان شیوع انواع اختلال های رفتاری، مشکلات عاطفی، مشکلات اضطرابی، مشکلات نارسائی توجه/بیش فعالی، مشکلات رفتار مقابله ای و مشکلات سلوک تفاوت معنی داری دارند، به سخن دیگر این مشکلات در دانش آموزان با نارسائی های ویژه در یادگیری بیشتر است. اما در میزان شیوع مشکلات جسمانی تفاوت ها معنی دار نیست. 2) در هر دو گروه، بیشترین میزان شیوع مشکل در مقیاس مشکلات نارسائی توجه/بیش فعالی و کمترین میزان شیوع مشکل در مقیاس مشکلات جسمانی است. بر اساس یافته های این پژوهش، پیشنهاد می شود اولیا مدارس و روان شناسان علاوه بر در نظر داشتن متغیر نارسائی های ویژه در یادگیری، مراقب مشکلات رفتاری این دانش آموزان نیز باشند.