مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

368
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

514
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنمایی وضعیت شناختی ارجاع در گفتمان روایی کودکان با اختلال اتیسم فارسی زبان براساس سلسله مراتب مفروض بودگی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 33

چکیده

 اختلال طیف اتیسم, به عنوان اختلالی رشدی-عصبی, اختلالی است که نقص هایی را در عملکردهای شناختی, همچون حافظه, توانایی برقراری ارتباط و زبان, ایجاد می کند. یکی از سطح های تاثیرگذار در زندگی اجتماعی افراد, توانایی تولید گفتمان روایی است که مستلزم به کارگیری دانش و مهارت های زبانی و شناختی به طور همزمان می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای بازنمایی ارجاع, به عنوان عنصر اصلی روایت, به وسیله عبارت های ارجاعی براساس شش وضعیت شناختی مطرح شده در «سلسله مراتب مفروض بودگی» گوندل, هدبرگ و زاخاراسکی (1993) در گفتمان روایی کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا و کودکان عادی فارسی زبان با توجه به سن آنها بود. به این منظور, 24 کودک دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا و 24 کودک عادی, 7, 9 و 11 سال (هر گروه سنی شامل 8 آزمودنی) در این پژوهش شرکت کردند. روایت ها براساس داستان تصویری «قورباغه, کجایی؟ » (مایر, 1969) گردآوری شد. سپس داده های حاصل از روایت های تولید شده مورد توصیف و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد در بازنمایی ارجاع براساس وضعیت های شناختی «سلسله مراتب مفروض بودگی» به وسیله عبارت های ارجاعی مختلف بین دو گروه آزمودنی در وضعیت های شناختی ارجاعی, فعال و کانونی تفاوت هایی وجود داشت. علاوه بر این, افزایش سن, بر بازنمایی ارجاع براساس وضعیت های شناختی «سلسله مراتب مفروض بودگی» در روایت های کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا, برخلاف روایت های تولید شده توسط کودکان عادی, تاثیری نداشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مجاهدی رضاییان، ستاره، آهنگر، عباسعلی، هاشمیان، پیمان، و مظاهری، مهرداد. (1398). بازنمایی وضعیت شناختی ارجاع در گفتمان روایی کودکان با اختلال اتیسم فارسی زبان براساس سلسله مراتب مفروض بودگی. روانشناسی افراد استثنایی، 9(35 )، 1-33. SID. https://sid.ir/paper/208397/fa

    Vancouver: کپی

    مجاهدی رضاییان ستاره، آهنگر عباسعلی، هاشمیان پیمان، مظاهری مهرداد. بازنمایی وضعیت شناختی ارجاع در گفتمان روایی کودکان با اختلال اتیسم فارسی زبان براساس سلسله مراتب مفروض بودگی. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1398؛9(35 ):1-33. Available from: https://sid.ir/paper/208397/fa

    IEEE: کپی

    ستاره مجاهدی رضاییان، عباسعلی آهنگر، پیمان هاشمیان، و مهرداد مظاهری، “بازنمایی وضعیت شناختی ارجاع در گفتمان روایی کودکان با اختلال اتیسم فارسی زبان براساس سلسله مراتب مفروض بودگی،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 9، no. 35 ، pp. 1–33، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208397/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button