مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,247
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

877
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی اصلاح سوگیری شناختی تفسیری مثبت (CBM-I)، اصلاح سوگیری شناختی مبتنی بر خودزایی و آموزش شناختی- رفتاری کامپیوتری بر افسردگی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 67

چکیده

 افراد افسرده تمایل دارند اطلاعات منفی را آسان تر از اطلاعات مثبت یا خنثی پردازش یا یاداوری کنند. روشی که اخیرا اصلاح ارزیابی های خاطرات مزاحم را نوید داده است, اصلاح سوگیری شناختی کامپیوتری است. اصلاح سوگیری شناختی, شامل آموزش راه های جدید پردازش اطلاعات برای تغییر سوگیری های پردازشی مانند توجه انتخابی و سوگیری های تفسیری است. هدف از این پژوهش, تعیین اثربخشی 4 هفته اجرای CBM-I مثبت و CBM-I مبتنی بر خودزایی بر دانشجویان دارای علائم افسردگی و مقایسه آن ها با آموزش شناختی-رفتاری کامپیوتری بود. پژوهش حاضر, یک پژوهش شبه آزمایشی با سه گروه و شامل پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری است. 51 دانشجوی شرکت کننده, به طور تصادفی به گروه CBM-I استاندارد, خودزایی و آموزش شناختی-رفتاری کامپیوتری گمارده شدند. با استفاده از پرسشنامه ها و درجه بندی های مربوط به خلق, سوگیری تفسیری, سوگیری حافظه و نگرش های ناکارآمد, نتایج بررسی شد. هم CBM-I استاندارد هم خودزایی و هم آموزش شناختی- رفتاری کامپیوتری به طور معنی داری کاهش علائم افسردگی, افزایش خلق, افزایش سوگیری تفسیری مثبت, افزایش سوگیری مثبت حافظه و کاهش سوگیری منفی حافظه را نشان دادند. در هیچ کدام از متغیرها تفاوت معنی داری بین مداخله هاوجود نداشت, فقط در مورد سوگیری مثبت حافظه, روش خودزایی به طور معنی داری از روش شناختی- رفتاری- نه از CBM-I استاندارد- برتر بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیک بخت، علی، نشاط دوست، حمیدطاهر، و مهرابی، حسینعلی. (1396). مقایسه اثربخشی اصلاح سوگیری شناختی تفسیری مثبت (CBM-I), اصلاح سوگیری شناختی مبتنی بر خودزایی و آموزش شناختی- رفتاری کامپیوتری بر افسردگی. مطالعات روانشناسی بالینی، 8(29 )، 45-67. SID. https://sid.ir/paper/208528/fa

    Vancouver: کپی

    نیک بخت علی، نشاط دوست حمیدطاهر، مهرابی حسینعلی. مقایسه اثربخشی اصلاح سوگیری شناختی تفسیری مثبت (CBM-I), اصلاح سوگیری شناختی مبتنی بر خودزایی و آموزش شناختی- رفتاری کامپیوتری بر افسردگی. مطالعات روانشناسی بالینی[Internet]. 1396؛8(29 ):45-67. Available from: https://sid.ir/paper/208528/fa

    IEEE: کپی

    علی نیک بخت، حمیدطاهر نشاط دوست، و حسینعلی مهرابی، “مقایسه اثربخشی اصلاح سوگیری شناختی تفسیری مثبت (CBM-I), اصلاح سوگیری شناختی مبتنی بر خودزایی و آموزش شناختی- رفتاری کامپیوتری بر افسردگی،” مطالعات روانشناسی بالینی، vol. 8، no. 29 ، pp. 45–67، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208528/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button