مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,093
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

647
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه روش های مداخله ای غیرحضوری اصلاح سوگیری شناختی استاندارد، اصلاح سوگیری شناختی مبتنی بر روش خودزایی، و آموزش شناختی رفتاری بر دانشجویان افسرده

صفحات

 صفحه شروع 270 | صفحه پایان 283

چکیده

 اهداف: اصلاح سوگیری شناختی رایانه ای اخیرا اصلاح ارزیابی های خاطرات مزاحم را وعده داده است. هدف از این پژوهش, بررسی و مقایسه سه روش درمانی غیرحضوری اصلاح سوگیری شناختی استاندارد, اصلاح سوگیری شناختی مبتنی بر خودزایی, و آموزش شناختی رفتاری است. مواد و روش ها این پژوهش بر اساس طرح تحقیق ازجمله طرح های نیمه آزمایشی با سه گروه آزمایشی و ارزیابی به صورت پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری دوماهه است. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه هرمزگان بود که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول تحصیل بودند. بر اساس ملاک های شمول و خروج شرکت کنندگان, 51 نفر به شیوه هدفمند, برای مرحله نهایی پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه اصلاح سوگیری شناختی استاندارد, خودزایی و آموزش شناختی رفتاری گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش نامه سناریوهای مبهم برای افسردگی, درجه بندی دیداری خلق, افسردگی بک-2, مقیاس تجدیدنظرشده نگرش های ناکارآمد, مقیاس عاطفه مثبت و منفی و آزمون سوگیری حافظه بود. برای تجزیه وتحلیل آماری داده ها از میانگین, انحراف استاندارد, تحلیل کوواریانس چندمتغیری, تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون های تعقیبی استفاده شد که با نرم افزار 19-SPSS تجزیه وتحلیل شد.یافته ها نتایج نشان داد هر سه مداخله موثر بوده اند (P<0.01), اما در متغیرهای خلقی (علائم افسردگی (0.079), خلق (0.054), عاطفه مثبت (0.416), عاطفه منفی (0.158)) سه گروه تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند. در متغیرهای شناختی (سوگیری تفسیری (0.0001), حافظه مثبت (00.0001) و منفی (0.006)) تفاوت بین سه گروه معنادار بود, به استثنای متغیر نگرش های ناکارامد که تفاوت به دست آمده معنی دار نبود (0.228).نتیجه گیری در مجموع, نتایج پژوهش نشان داد روش های اصلاح سوگیری شناختی مبتنی بر تصویرسازی مثبت و خودزایی با دستورالعمل های جدید و چهار هفته ای, روش های موثری درکاهش علائم افسردگی, بهبود سوگیری تفسیری, نگرش ناکارآمد و حافظه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نیک بخت، علی، نشاط دوست، حمیدطاهر، و مهرابی، حسینعلی. (1397). مقایسه روش های مداخله ای غیرحضوری اصلاح سوگیری شناختی استاندارد, اصلاح سوگیری شناختی مبتنی بر روش خودزایی, و آموزش شناختی رفتاری بر دانشجویان افسرده. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 24(3 )، 270-283. SID. https://sid.ir/paper/17208/fa

    Vancouver: کپی

    نیک بخت علی، نشاط دوست حمیدطاهر، مهرابی حسینعلی. مقایسه روش های مداخله ای غیرحضوری اصلاح سوگیری شناختی استاندارد, اصلاح سوگیری شناختی مبتنی بر روش خودزایی, و آموزش شناختی رفتاری بر دانشجویان افسرده. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1397؛24(3 ):270-283. Available from: https://sid.ir/paper/17208/fa

    IEEE: کپی

    علی نیک بخت، حمیدطاهر نشاط دوست، و حسینعلی مهرابی، “مقایسه روش های مداخله ای غیرحضوری اصلاح سوگیری شناختی استاندارد, اصلاح سوگیری شناختی مبتنی بر روش خودزایی, و آموزش شناختی رفتاری بر دانشجویان افسرده،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 24، no. 3 ، pp. 270–283، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/17208/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا