مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

537
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

288
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش خود-دلسوزی بر نگرش های ناکارآمد و تحریف های شناختی در زنان مطلقه بی بضاعت

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 74

چکیده

 مقدمه: طلاق از آسیب زاترین فقدان ها می باشد و به عنوان یک عامل خطر, منجر به اختلالات روانی و صدمات روحی در خانواده و همچنین عامل به خطر انداختن سلامت روانی جامعه می شود. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش خود-دلسوزی بر نگرش های ناکارآمد و تحریف های شناختی زنان مطلقه بی بضاعت بود. روش: این پژوهش یک مطالعه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه شامل تمام زنانی بود که در نیمه ی دوم سال 1395 به دلیل مواجه شدن با رویداد آسیب زای طلاق و نداشتن توان مالی برای اداره زندگی خود, تحت حمایت کمیته امداد شهرستان گیلان غرب بودند (62=N). تعداد 40 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه 20 نفری به تصادف جایگزین شدند. برای گروه آزمایش, آموزش متمرکز بر دلسوزی به مدت 8 جلسه و هر جلسه یک ساعت و برای گروه کنترل, هیچ گونه آموزشی ارائه نگردید. برای هر دو گروه قبل از اعمال مداخله پیش آزمون و بعد از اعمال مداخله پس آزمون اجرا شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های اطلاعات جمعیت شناختی, نگرش های ناکارآمد و تحریفات شناختی استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که بعد از تعدیل نمرات پیش آزمون, میزان میانگین نمرات نگرش های ناکارآمد و تحریفات شناختی در گروه آموزش متمرکز بر دلسوزی به طور معنی داری پایین تر از گروه کنترل است (0. 001>p) و میزان میانگین گروه آموزش متمرکز بر دلسوزی در طرد بین فردی, توقع غیرواقع بینانه از روابط, سوءبرداشت بین فردی از زیرمؤلفه های تحریفات شناختی به طور معنی داری پایین تر از گروه کنترل بود (0. 01>p). بحث و نتیجه گیری: آموزش خود-دلسوزی در بهبود نگرش های ناکارآمد و تحریفات شناختی در زنان مطلقه بی بضاعت مؤثراست.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شفیعی، معصومه، صادقی، مسعود، و محمدی، گلاویژ. (1397). اثربخشی آموزش خود-دلسوزی بر نگرش های ناکارآمد و تحریف های شناختی در زنان مطلقه بی بضاعت. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 16(2 (پیاپی 31) )، 65-74. SID. https://sid.ir/paper/208614/fa

    Vancouver: کپی

    شفیعی معصومه، صادقی مسعود، محمدی گلاویژ. اثربخشی آموزش خود-دلسوزی بر نگرش های ناکارآمد و تحریف های شناختی در زنان مطلقه بی بضاعت. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1397؛16(2 (پیاپی 31) ):65-74. Available from: https://sid.ir/paper/208614/fa

    IEEE: کپی

    معصومه شفیعی، مسعود صادقی، و گلاویژ محمدی، “اثربخشی آموزش خود-دلسوزی بر نگرش های ناکارآمد و تحریف های شناختی در زنان مطلقه بی بضاعت،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 16، no. 2 (پیاپی 31) ، pp. 65–74، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208614/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button