Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    7-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1129
  • دانلود: 

    838
چکیده: 

مقدمه: با توجه به دامنه گسترده اختلالات شخصیت خوشهB، همچنین براساس مدل جایگزین پنجمین نسخه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی برای اختلالات شخصیت، پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اختلال های شخصیت خوشه B براساس مدل عاملی پنج جایگزین زاکرمن-کلمن و قدرت ایگو انجام گرفت. روش: جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1394 تشکیل داد (14000=(N. در یک مطالعه توصیفی همبستگی تعداد 150 نفر که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و به پرسشنامه بالینی چند محوری میلون 3، پرسشنامه شخصیتی زاکرمن-کلمن و پرسشنامه روانشناختی قدرت ایگو پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان تحلیل شد. نتایج: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که عامل خصومت-پرخاشگری به طور مستقیم و عامل فعالیت مدل جایگزین زاکرمن به طور معکوس می توانند اختلال شخصیت ضداجتماعی را پیش بینی کنند، عاملهای هیجان خواهی-تکانشگری، خصومت-پرخاشگری، اضطراب – روان رنجورخویی مدل جایگزین زاکرمن به طور مستقیم و قدرت ایگو به طور معکوس می توانند اختلال شخصیت مرزی را پیش بینی کنند، عامل مردم آمیزی مدل جایگزین زاکرمن به طور مستقیم می تواند اختلال شخصیت نمایشی را پیش بینی کند و عامل های هیجان خواهی-تکانشگری، فعالیت به طور مستقیم و اضطراب – روان رنجورخویی مدل جایگزین زاکرمن به طور معکوس می توانند اختلال شخصیت خودشیفته را پیش بینی کنند. بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضرمی تواند نخستین گام در درک سودمندی مدل پنج عاملی جایگزین زاکرمن-کلمن و قدرت ایگو توسط متخصصان درفهم دقیق اختلال های شخصیت خوشه B باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1129

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 838 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

امیرفخرایی آزیتا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    17-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    811
  • دانلود: 

    296
چکیده: 

مقدمه: اختلالات عملکرد جنسی به ویژه اختلال نعوظ یک اختلال نسبتاً ناشناخته و مقاوم به درمان است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مقدماتی درمان شناختی-رفتاری بر اختلال نعوظ جنسی و شدت علائم روان شناختی همبود با آن انجام شد. روش: پژوهش از نوع مورد منفرد با طرح A-B می باشد. مراجع مردی 28 ساله بود که براساس معیارهای ورود به پژوهش، مصاحبه بالینی بر مبنای DSM-V، پرسشنامه های بیمارستانی اضطراب و افسردگی، تجارب جنسی آریزونا (ASEX)، بین المللی عملکرد نعوظی (5-IIEF) و نظر روان پزشک تشخیص قطعی اختلال نعوظ را دریافت نمود. پس از موقعیت خط پایه [NP1]، مداخله آغاز شد و مراجع 8 جلسه مداخله ی درمانی هفتگی 90 دقیقه ای را دریافت نمود و یک ماه پس از پایان جلسات مداخله، چندسری پرسشنامه در دوماه متوالی به عنوان مرحله پیگیری اجرا و تکمیل شد. نتایج: یافته های پژوهش طی تحلیل دیداری نمودار داده ها براساس شاخص های آمار توصیفی و تحلیل دیداری نشان داد، در مرحله پیگیری نسبت به خط پایه مداخله در بهبود اختلال نعوظ و کاهش شدت نشانگان افسردگی و اضطراب همبود با آن مؤثر بوده است (با PND، هفتاد و پنج درصد). بحث و نتیجه گیری: نتایج بر اهمیت این مداخله در اختلالات عملکرد جنسی و ارائه ی افق های جدید در مداخلات بالینی تأکید دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 811

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 296 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    29-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    616
  • دانلود: 

    669
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر فراوانی تشنج و رفتارهای خودمدیریتی در افراد مبتلا به صرع مقاوم به درمان انجام گرفت. روش: این مطالعه نیمه آزمایشی، از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی بیماران مبتلا به صرع مقاوم به درمان مراجعه کننده به کلینیک های تخصصی بیماری های مغز و اعصاب شهر خرم آباد(3 کلینیک) و یک بیمارستان بود. از این بیماران 24 نفر (12نفر گروه آزمایش و 12 نفر گروه کنترل) به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس اعضای گروه آزمایش در 10جلسه (هرهفته یک جلسه 90 دقیقه ای) تحت درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش قرار گرفتند. جهت گردآوری داده ها پرسشنامه رفتارهای خودمدیریتی صرع دیلوریو (2011)، و چک لیست ثبت حملات تشنج توسط بیمار استفاده شد. داده ها نیز با آزمون آماری تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش به طور معناداری منجر به کاهش فراوانی تشنج (P<0. 001) و بالارفتن رفتارهای خودمدیریتی (P<0. 001) می گردد. بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش، درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش که یکی از درمان های موج سوم است، می تواند به عنوان یک درمان غیر تهاجمی و مقرون به صرفه در کنار مداخلات پزشکی برای بهبود رفتارهای خودمدیریتی و تاثیر بر کاهش تشنج در این بیماران دارای کارایی قابل ملاحظه ای می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 616

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 669 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    41-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1627
  • دانلود: 

    932
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و فراشناختی بر درهم آمیختگی فکر بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی انجام شد. مطالعه حاضر از طرح های نیمه آزمایشی با مدل پیش آزمون-پس آزمون و دارای دو گروه آزمایشی است. روش: جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه علم و صنعت ایران در سال تحصیلی 94-93 بود. نمونه گیری اولیه به صورت داوطلبانه توسط فراخوان اجرای پژوهش انجام شد و افراد پرسشنامه پادوا ساناویو را تکمیل نمودند؛ سپس از میان آن ها 12 نفر مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی که به تأیید روانشناس بالینی (براساس ملاک های راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی نسخه پنجم) نیز رسیده بودند به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی شناختی رفتاری (6=n) و فراشناختی (6=n) به طور تصادفی قرار گرفتند. سپس آزمودنی ها پرسشنامه درهم آمیختگی فکر را تکمیل نمودند و مداخلات شناختی-رفتاری و فراشناختی هر یک به مدت ده جلسه دو ساعته اجرا شدند. به منظور تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. نتایج: هر دو روش درمانی فراشناختی (P<0. 001) و شناختی-رفتاری (P<0. 001) در کاهش آمیختگی فکر، در پایان درمان و بعد از پیگیری یک ماهه مؤثر واقع شدند. به طور کل هر دو گروه فراشناختی (P<0. 001) و شناختی-رفتاری (P=0. 001) در کاهش وسواس فکری-عملی نیز مؤثر هستند. همچنین اثربخشی هر دو گروه شناختی-رفتاری و فراشناختی در آمیختگی فکر (0. 07=P) در پایان درمان و بعد از پیگیری یک ماهه تفاوت معنی داری ندارند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت هر دو درمان شناختی رفتاری و فراشناختی در کاهش آمیختگی فکر و اختلال وسواس فکری-عملی مؤثر می باشند و درمان فراشناختی به عنوان درمان جدیدتر در حوزه روانشناختی می تواند جایگزین درمان شناختی-رفتاری در کاهش نشانه های وسواس فکری عملی و زیر شاخه های آن باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1627

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 932 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رضاپور منیژه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    53-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    508
  • دانلود: 

    649
چکیده: 

مقدمه: هدف پژوهش حاضر، مقایسه سبک های هویت و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیرشاهد است. روش: روش پژوهش علی-مقایسه ای و از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان شاهد دانشگاه رازی کرمانشاه است که در سال تحصیلی 92-1391 مشغول به تحصیل بودند. برای برآورد حجم نمونه دانشجویان شاهد، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد و برای انتخاب دانشجویان غیرشاهد، از روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و همتاسازی با دانشجویان شاهد استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه سبک های هویت برزونسکی و میانگین نمرات واحدهای انتخابی دانشجویان به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی بود. داده های پژوهش با آزمون تحلیل واریانس چند متغیری، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون وارسی گردید. نتایج: نتایج بدست آمده نشان داد بین سبک های هویت دانشجویان شاهد و غیرشاهد تفاوت معنی داری وجود دارد، بین میانگین پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد و غیرشاهد نیز تفاوت معنی داری وجود دارد، بین سبک هویت جهت گیری اطلاعاتی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد رابطه معنی داری مشاهده شد، اما بین سبک هویت هنجاری و سبک سردرگم / اجتنابی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد رابطه معنی داری مشاهده نشد. همچنین رابطه معنی داری بین سه سبک هویت و میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان غیرشاهد مشاهده نشد. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که سبک هویت جهت گیری اطلاعاتی دانشجویان شاهد بیشتر از دانجویان غیرشاهد است. همچنین پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد پایین تر از دانشجویان غیرشاهد است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 508

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 649 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    65-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    527
  • دانلود: 

    631
چکیده: 

مقدمه: طلاق از آسیب زاترین فقدان ها می باشد و به عنوان یک عامل خطر، منجر به اختلالات روانی و صدمات روحی در خانواده و همچنین عامل به خطر انداختن سلامت روانی جامعه می شود. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش خود-دلسوزی بر نگرش های ناکارآمد و تحریف های شناختی زنان مطلقه بی بضاعت بود. روش: این پژوهش یک مطالعه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه شامل تمام زنانی بود که در نیمه ی دوم سال 1395 به دلیل مواجه شدن با رویداد آسیب زای طلاق و نداشتن توان مالی برای اداره زندگی خود، تحت حمایت کمیته امداد شهرستان گیلان غرب بودند (62=N). تعداد 40 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه 20 نفری به تصادف جایگزین شدند. برای گروه آزمایش، آموزش متمرکز بر دلسوزی به مدت 8 جلسه و هر جلسه یک ساعت و برای گروه کنترل، هیچ گونه آموزشی ارائه نگردید. برای هر دو گروه قبل از اعمال مداخله پیش آزمون و بعد از اعمال مداخله پس آزمون اجرا شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های اطلاعات جمعیت شناختی، نگرش های ناکارآمد و تحریفات شناختی استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که بعد از تعدیل نمرات پیش آزمون، میزان میانگین نمرات نگرش های ناکارآمد و تحریفات شناختی در گروه آموزش متمرکز بر دلسوزی به طور معنی داری پایین تر از گروه کنترل است (0. 001>p) و میزان میانگین گروه آموزش متمرکز بر دلسوزی در طرد بین فردی، توقع غیرواقع بینانه از روابط، سوءبرداشت بین فردی از زیرمؤلفه های تحریفات شناختی به طور معنی داری پایین تر از گروه کنترل بود (0. 01>p). بحث و نتیجه گیری: آموزش خود-دلسوزی در بهبود نگرش های ناکارآمد و تحریفات شناختی در زنان مطلقه بی بضاعت مؤثراست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 527

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 631 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    75-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    593
  • دانلود: 

    635
چکیده: 

مقدمه: ذهن آگاهی، هشیاری غیر قضاوتی، غیر قابل توصیف و مبتنی بر زمان حال نسبت به تجربه ایست که در یک لحظه خاص در محدوده ی توجه یک فرد قرار دارد و در کاهش تنیدگی و افزایش کیفیت زندگی افراد نتایج مثبتی داشته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه علّی بین ذهن آگاهی با تنیدگی ادراک شده در دانشجویان: نقش میانجی گری خودکارآمدی و هوش هیجانی در بین دانشجویان کارشناسی (دختر و پسر) دانشگاه آزاد زنجان بود. روش: در این مطالعه علّی-همبستگی، جامعه آماری کل دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد زنجان بودند که نمونه پژوهش شامل 200 دانشجو (99 دختر و 101 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های پژوهش، ابزارهای ذهن آگاهی براون و رایان، تنیدگی ادراک شده کوهن، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و هوش هیجانی شات و همکاران استفاده شدند. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر نرم افزار (ایموس-20) انجام گرفت. نتایج: بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی روابط علّی بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. بحث و نتیجه گیری: به طور کلی، در مدل پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان دادند که ذهن آگاهی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق خودکارآمدی و هوش هیجانی با تنیدگی ادراک شده رابطه دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 593

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 635 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    87-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1367
  • دانلود: 

    599
چکیده: 

مقدمه: افسردگی در دانش آموزان از موضوعات مهم در گستره علم روان شناختی است. دانش آموزان مبتلا به این اختلال دچار مشکلات زیادی از جمله احساس شایستگی پایین و بی میلی نسبت به ادامه تحصیل می شوند. از روش های مختلفی برای درمان اختلال مربوطه استفاده شده است، که درمان دی. بی. تی. از جمله مهم ترین و اثربخش ترین روش های درمان این اختلال روانشناختی می باشد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی درمان دی. بی. تی. (رفتاردرمانی دیالکتیک) در تغییر سطح نیازهای خودتعیین گری و معنای تحصیل دانش آموزان دختر افسرده شهر الشتر بود. روش: این پژوهش به صورت شبه تجربی بود که در آن از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش 40 آزمودنی بود که از میان دانش آموزان دختر دبیرستانی دارای افسردگی شهر الشتر انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش(رفتاردرمانی دیالکتیکی) و گواه گمارده شدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 2 ساعته تحت رفتاردرمانی دیالکتیک قرار گرفتند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای دریافت نکرد. برای جمع آوری داده ها از مقیاس نیازهای خودتعیین گری سوریبو و همکاران (2009) و پرسش نامه معنای تحصیل هندرسون – کینگ و اسمیت (2006) در مراحل پیش آزمون و پس آزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. داده های پژوهش با روش تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل داده ها به کمک نرم افزار «اس. پی. اس. اس. » 21) انجام گرفت. نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس و معناداری بالینی تفاوت معنی داری بین دو گروه نشان داد. بحث و نتیجه گیری: یافته ها حاکی از آن بود که رفتاردرمانی دیالکتیک در افزایش سطح نیازهای خودتعیین گری و معنای تحصیل، اثربخش است. بنابراین چنانچه بتوان دانش آموزان مبتلا به افسردگی را شناسایی کرد و به آن ها در کاهش این اختلال به روش درمانی «دی. بی. تی. » کمک کرد، می توان سطح نیازهای خودتعیین گری و معنای تحصیل را در آن ها به میزان قابل ملاحظه ای افزایش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1367

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 599 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    99-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    476
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان بهزیستی روان شناختی و سطوح حساسیت پردازش محرک های حسی بر اساس تغییر در چرخه های شبانه روزی صبحگاهی و شامگاهی بود. روش: به همین منظور ابتدا 475 نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه به صورت نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب گردیدند، سپس پرسشنامه تیپ های صبحگاهی-شامگاهی به منظور پاسخگویی در بین آن ها توزیع گردید. پس از تحلیل نتایج اولیه تعداد 51 نفر بر اساس نمرات کسب شده در پرسشنامه تیپ های صبحگاهی و شامگاهی، به عنوان افراد دارای صفات شخصیتی صبحگاهی، شامگاهی و بین بینی برای مرحله دوم پژوهش انتخاب شدند. درنهایت به منظور آزمون فرضیه های پژوهش، شرکت کنندگان جهت سنجش بهزیستی و حساسیت پردازش مورد مطالعه قرار گرفته و مقیاس های بهزیستی روان شناختی و فرد با حساسیت پردازش حسی به منظور گردآوری داده ها بین شرکت کنندگان پژوهش توزیع گردید. داده های گردآوری شده به منظور بررسی اهداف پژوهش تحلیل شدند. نتایج: نتایج بیانگر این بود که بین ابعاد بهزیستی روان شناختی بر اساس تیپ های صبحگاهی، شامگاهی و بین بینی تفاوت معنادار وجود دارد و تیپ های صبحگاهی بهزیستی روان شناختی پایین تری را داشتند، همچنین مقایسه تیپ های صبحگاهی و شامگاهی در ابعاد حساسیت پردازش حسی نشان داد که گروه با تیپ صبحگاهی حساسیت نسبت به محرک بالاتری داشتند. بحث و نتیجه گیری: به نظر می رسد تفاوت در چرخه های شبانه روزی افراد، می تواند منجر با سطوح سلامت روانی مرتبط بوده و منجر به واکنش پذیری متفاوت در برابر محرک ها می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 476

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    113-121
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    500
  • دانلود: 

    568
چکیده: 

مقدمه: هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی درمان فراشناختی (ام. سی. تی. ) در تغییر سطح رضایت جنسی، رضایت زناشویی و نگرانی از تصویر بدنی (بی. آی. سی. آی) در کارمندان زن متأهل مبتلا به افسردگی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود. روش: این پژوهش به صورت شبه تجربی بود که در آن از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش 40 آزمودنی بود که از میان کارمندان زن متأهل مبتلا به افسردگی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش (درمان فراشناختی) و گواه گمارده شدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 9 جلسه 2 ساعته تحت درمان فراشناختی قرار گرفتند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای دریافت نکرد. برای جمع آوری داده ها از مقیاس تصویر بدنی (بی. آی. آی. ) فیشر (1979)، پرسشنامه افسردگی بک (1988)، پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و پرسشنامه رضایت جنسی هادسون در مراحل پیش آزمون و پس آزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. داده های پژوهش با روش تحلیل کوواریانس تجزیه وتحلیل شدند. نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنی داری را در هر سه متغیر نگرانی از تصویر بدنی (129. 24=F و 0. 001=P)، رضایت زناشویی (27. 84=F و 0. 001=P) و رضایت جنسی (21. 96=F و 0. 001=P) بین دو گروه نشان داد. یافته ها حاکی از آن بود که درمان فراشناختی در کاهش نگرانی از تصویر بدنی (بی. آی. سی. آی. ) و افزایش رضایت جنسی و رضایت زناشویی اثربخش است. بحث و نتیجه گیری: می توان در سایر مؤسساتی که کارکنان آن دچار افسردگی های شدید یا گاهی عمیق هستند از روش درمانی فراشناختی برای کاهش سطح افسردگی و از بین بردن نشانگان آن استفاده کافی و کاربردی نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 500

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 568 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    123-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    719
  • دانلود: 

    834
چکیده: 

مقدمه: عوامل روانشناختی و مهارت های زندگی می توانند نقش مهمی در اقدام به خودکشی زنان داشته باشند. هدف این پژوهش شناسائی برخی عوامل پیش بینی کننده خودکشی در زنان از طریق مقایسه دوگروه زنان اقدام کننده به خودکشی شیمیایی و گروه گواه بوده است. روش: جمعیت آماری شامل زنان اقدام کننده به خودکشی با داروهای شیمیایی بستری در اورژانس مسمومیت مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت و گروه گواه در سال 1393 بود. در پژوهش حاضر 50 زن اقدام کننده به خودکشی و 50 نفر که سابقه اقدام به خودکشی نداشتند به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به خرده مقیاس روان رنجوری پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو و پرسشنامه حل مسئله پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد که بین دو گروه در روان رنجوری و سبک های حل مسئله (خلاقانه، اعتماد، گرایش، درماندگی، مهارگری واجتناب) تفاوت معناداری وجود دارد و زنان اقدام کننده به خودکشی شیمیایی نمرات بیشتری در روان رنجوری و درماندگی و نمرات کمتری در خلاقانه، اعتماد، گرایش، مهارگری و اجتناب در مقایسه با گروه گواه کسب نمودند (0. 01>P). بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان به منظور پیشگیری از اقدام به خودکشی در زنان در معرض خطر خودکشی، دوره هایی مبتنی بر کاهش مشکلات روانشناختی و یادگیری مهارت های حل مسئله برگذار گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 719

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 834 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    131-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1459
  • دانلود: 

    1080
چکیده: 

مقدمه: روابط بین فردی و عواطف از جمله عوامل تاثیرگذار بر سلامت روان می باشند و می توانند نقش مهمی در شکل گیری یا تداوم ویژگی های شخصیتی ناسازگارانه ایفا کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه کیفیت دوستی و سبک های تنظیم عواطف با نشانگان اختلال شخصیت های وسواسی، اجتنابی و وابسته بود. روش: بدین منظور 400 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه الزهرا با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه های غربالگری آزمون بین المللی اختلال شخصیت (لورانگر، 1997)، دوستی-عدم دوستی (ریسمن و بلینگهام، 1989) و سبک عاطفی (هافمن و کاشدان، 2010) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که هر سه اختلال با نمره کل کیفیت دوستی و مولفه سازگاری تنظیم عواطف رابطه منفی معناداری دارند. نتایج: همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مولفه های متغیرهای کیفیت دوستی و تنظیم عواطف نقش معنی داری در پیش بینی نشانگان اختلال شخصیت دارند. به طور مشترک هر سه اختلال با بعد بیگانگی متغیر کیفیت دوستی رابطه منفی معنادار و با بعد پنهان کردن متغیر سبک عاطفی رابطه مثبت معنادار داشتند. بحث و نتیجه گیری: به طور کلی، افراد دارای نشانگان اختلال شخصیت وسواس، اجتنابی و وابسته در ابعاد مختلف دوستی کیفیت پایینی دارند و از سبک های ناسازگارانه برای تنظیم عواطف خود استفاده می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1459

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1080 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    141-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    800
  • دانلود: 

    761
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و یوگای هوشیارانه به شیوه گروهی بر شدت خستگی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام. اس. را بررسی می کند. روش: در یک پژوهش نیمه آزمایشی 24 بیمار مبتلا به بیماری ام. اس. که دارای ملاک های ورد بودند، با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش (12نفر) و گروه کنترل (12نفر) گماشته شدند. پرسشنامه های کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام. اس. و پرسشنامه شدت خستگی توسط شرکت کنندگان، در سه مرحله پیش، پس از درمان و پیگیری (2 ماه) تکمیل شد. گروه آزمایش، طی 8 جلسه 2. 5 ساعتی تحت شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و یوگای هوشیارانه به صورت گروهی قرار گرفتند. گروه کنترل در طول این مدت هیچ درمانی دریافت نکردند. داده ها با استفاده از مدل آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره تحلیل شدند. نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات برخی از زیر مقیاس های کیفیت زندگی نقش شامل عملکرد جسمی، وضعیت جسمی و روانی، انرژی، بهزیستی روانی، تهدیدات سلامتی، درک از سلامتی، رضایت از عملکرد جنسی، کیفیت زندگی و شدت خستگی گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری مشاهده شده است. به جز مولفه ایفای نقش که تفاوت معناداری دیده نشده است (P<0. 05). بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و یوگای هوشیارانه به صورت گروهی بر کاهش شدت خستگی و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام. اس. موثر می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 800

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 761 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    151-159
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    397
  • دانلود: 

    216
چکیده: 

مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر نوروفیدبک با امواج آلفای بالا در به روز رسانی حافظه ی کاری دانشجویان دختر دانشگاه کردستان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی بود. روش: روش مطالعه نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان دختر دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 95-1394 و روش نمونه گیری از نوع داوطلبانه بود. بدین صورت که ابتدا آزمون غربال گری افسردگی بک و فرسودگی تحصیلی ماسلاخ در بین دانشجویان دختر 25-19 ساله توزیع شد و سپس بر اساس نمره ی پرسشنامه ها دانشجویانی که از متوسط نمرات در هر دو پرسشنامه برخوردار بودند انتخاب گردیده و از بین افرادی که شرایط ورود به پژوهش حاضر را داشتند 34 نفر برای مشارکت در پژوهش حاضر داوطلب شدند که به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش ( 17 نفر) و کنترل (17 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامه ی فراخنای حروف ارقام پاسخ دادند. جلسات نوروفیدبک برای گروه آزمایش در آزمایشگاه روانشناسی دانشگاه کردستان و برای هر فرد طی یک دوره ی آموزشی 10 جلسه ای (هفته ای 2 بار و به مدت 45 دقیقه) انجام شد. پروتکل نوروفیدبک با استفاده از امواج آلفای بالا در ناحیه ی آهیانه ای – پس سری (نقاط اکسی پیتال یک، اکسی پیتال دو، آهیانه ای سه، آهیانه ای مرکزی و آهیانه ای چهار) و به ویژه نقطه ی آهیانه ای مرکزی انجام گرفت که پس از گذشت 3 جلسه دو نفر از اعضای گروه آزمایش از ادامه ی همکاری انصراف دادند. پس از اتمام جلسات از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس و نرم افزار اس پی اس اس ویراست 18 تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد که روش نوروفیدبک با امواج آلفای بالا در به روز رسانی حافظه ی کاری دانشجویان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی موثر بوده است (0. 001> p). بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که روش نوروفیدبک با امواج آلفای بالا در بهبود عملکرد حافظه ی کاری موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 397

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 216 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

طالبی ناهید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    161-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    373
  • دانلود: 

    157
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر، اثربخشی تمرین ورزشی همراه با برنامه افزایش آگاهی و نگرش فعالیت بدنی بر ارتقاء توان کاری کارکنان شرکت پست را مورد مطالعه قرار داده است. روش: روش مطالعه از نوع نیمه تجربی و به صورت پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. برای انجام این پژوهش 60 نفر از کارکنان شاغل در حوزه های ستادی شرکت پست، به طور داوطلب مورد مطالعه قرار گرفته و به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و کنترل ( 30 نفر) تقسیم شدند. آزمودنی ها ابتدا به کمک پرسشنامه شاخص توانایی انجام کار مورد[A1] ارزیابی قرار گرفتند. سپس گروه مداخله به مدت 12 هفته و هر هفته سه جلسه، در برنامه تمرین ورزشی همراه با برنامه افزایش آگاهی و نگرش فعالیت بدنی شرکت کردند، اما گروه کنترل در معرض چنین مداخله ای قرار نگرفتند. داده های جمع آوری شده با بهره گیری از آزمون آماری آنکوا و با نرم افزار «اس. پی. اس. اس. 20» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمرات پرسشنامه شاخص توانایی کار گروه مداخله بعد از انجام تمرین ورزشی همراه با برنامه افزایش آگاهی و نگرش فعالیت بدنی به طور معنی داری افزایش یافت ( p<0. 05 ). همچنین اختلاف معنی داری بین نمرات توان کاری در دو گروه تجربی و کنترل مشاهده شد. بحث و نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد انجام همزمان دو مداخله ی تمرین ورزشی همراه با برنامه افزایش آگاهی و نگرش فعالیت بدنی، در ارتقاء توان کاری کارکنان موثر بوده و موجب افزایش بهره وری و کیفیت نیروی کار سازمان ها می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 373

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 157 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    169-179
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    996
  • دانلود: 

    754
چکیده: 

مقدمه: توجه به حالات روانشناختی زنان مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی به دلیل تاثیر نیرومند بر سیر و پیش آگهی بیماری و کیفیت زندگی آن ها بسیار مهم است. پژوهش حاضر با هدف بررسی کارآمدی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب، استرس ادراک شده و کیفیت زندگی زنان مبتلا به ایدز انجام شد. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. در این پژوهش 24 نفر از زنان مبتلا به ایدز مثبت استان تهران به روش غیرتصادفی داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند و با استفاده از نمونه برگ جمعیت شناختی، مقیاس افسردگی مرکز مطالعات همه گیر شناختی، مقیاس اضطراب زونگ، مقیاس استرس ادراک شده کوهن و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت مورد پیش آزمون قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. در پایان هر دو گروه مورد پس آزمون قرار گرفتند و داده ها با استفاده از نرم افزار اس. پی. اس. اس. 21 و روش تحلیل واریانس مکرر چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که بین دو گروه گواه و آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد (P<0. 001). به طوری که، میانگین نمرات افسردگی، اضطراب و استرس ادراک شده گروه آزمایش به طور معناداری کاهش یافته و میانگین نمرات کیفیت زندگی افزایش یافت. بحث و نتیجه گیری: بنابراین، براساس نتایج چنین پژوهش هایی می توان نتیجه گرفت که به منظور بهبود کیفیت زندگی و کاهش علائم روانشناختی این بیماران توجه به این متغیرها طی کارآزمایی های بالینی با هدف طراحی مدل های مداخله مناسب یا اصلاح مداخله های موجود سودمند خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 996

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 754 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    181-189
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    686
  • دانلود: 

    477
چکیده: 

مقدمه: در تحقیق حاضر، ویژگی های شخصیتی برون گرایی و باز بودن و احساس تنهایی در دانشجویان کاربر و غیرکاربر شبکه های اجتماعی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. روش: کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور واحد لالی، جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل داده اند که 231 نفر آنان (143دختر و 88 پسر) به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. طرح تحقیق حاضر توصیفی از نوع علیّ مقایسه ای است. داده ها از طریق نرم افزار آماری «اس. پی. اس. اس. » و با کمک آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل واریانس تک متغیری و چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. برای جمع آوری داده های تحقیق، از پرسش نامه های پنج بعدی شخصیتی ساخته کاستا و مک کری (1992) و احساس تنهایی راسل، پپلا و کاترونا (1980) استفاده بعمل آمد. نتایج: یافته ها نشان داد که میانگین نمرات شخصیت برون گرایی، شخصیت بازبودن و احساس تنهایی در دانشجویان کاربر شبکه های اجتماعی از دانشجویان غیرکاربر بیشتر بوده و از آن جهت بین میانگین نمرات آنان تفاوت آماری معناداری مشاهده شد. بحث و نتیجه گیری: از آنجایی که تحقیق حاضر نشان داد که میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در دانشجویان برونگرا و باز و دانشجویان دارای احساس تنهایی بالا است لذا به متولیان امر پیشنهاد می شود که برای کاهش احساس تنهایی و افزایش ارتباط با دیگران در دانشجویان به توسعه شبکه های اجتماعی با برنامه های متنوع اهتمام نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 686

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 477 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    191-199
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1218
  • دانلود: 

    807
چکیده: 

مقدمه: اخیرا رویکرد نوآورانه ای جهت درمان هراس از پرواز به وسیله واقعیت مجازی به وجود آمده است. هراس از پرواز عموما بدون معالجه درمان نمی شود و اضطراب یک جزء کلیدی در آن می باشد. این در حالی است که حدود 10 تا 25 درصد افراد هنگام پرواز دچار اضطراب می شوند که نتیجه ی آن اجتناب از پرواز است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی شیوه درمانی واقعیت مجازی بر کاهش اضطراب در افراد مبتلا به هراس از پرواز بود. روش: روش پژوهش تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه شاهد بود. جامعه آماری را 40 فرد مبتلا به هراس از پرواز مراجعه کننده از مراکز مشاوره و فرودگاه های شهر تهران به پژوهشگاه هوا فضای تهران تشکیل می دادند که از بین آنها 20 نفر که ملاک های لازم را داشتند به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (9 زن و یک مرد ) و شاهد (10 زن) تقسیم شدند. گروه آزمایش در 10 جلسه 20 دقیقه ای در طول 5 هفته بطور انفرادی تحت درمان قرارگرفتند و پرسشنامه هراس از پرواز در قبل و بعد از مداخله روی دو گروه اجرا شد. داده های بدست آمده با استفاده از روشهای نان پارامتری من-ویتنی و فریدمن تحلیل شدند. نتایج: پرسشنامه هراس از پرواز شامل چهار زیر مقیاس اضطراب مداوم، اضطراب در موقعیت خاص، اضطراب شکل ترکیبی و اضطراب مقطعی بود. نتایج تحلیل نان پارامتری نشان داد تفاوت میانگین زیرمقیاس های اضطراب بین دوگروه آزمایش و شاهد و تفاوت میانگین زیرمقیاس های اضطراب در سه دوره پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری اثر معنادار داشته است (0. 05>P). بحث و نتیجه گیری: شواهد بدست آمده در این پژوهش حاکی از آن است که واقعیت مجازی در کاهش اضطراب افراد مبتلا به هراس از پرواز موثر است. پس لازم است به عنوان یک شیوه درمانی جدید توسعه یابد چون تاثیر سودمند، پایا و موثری، در زمان کوتاه بر کاهش اضطراب داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1218

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 807 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    201-207
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    446
  • دانلود: 

    204
چکیده: 

مقدمه: بی وفایی زناشویی واقعه ای دردناک برای زنان است که نظام خانواده را تهدید می کند. برخی متغیرهای مرتبط با بی وفایی زناشویی شامل دیدگاه فهمی و بخشش می باشند. بر این اساس پژوهش حاضر تاثیر ارتباط درمانی بر دیدگاه فهمی و بخشش زنان آسیب دیده از بی وفایی زناشویی را مورد مطالعه قرار داده است. روش: این مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. از میان جامعه آماری زنان آسیب دیده از بی وفایی زناشویی مراجعه کننده به مراکز مشاوره در سال 1395 شهر اهواز، 30 زن با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه (هر گروه 15 نفر) به طور تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش با روش ارتباط درمانی (8 جلسه 90 دقیقه ای) آموزش دید و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. هر دو گروه آزمایش و کنترل با استفاده از پرسشنامه های دیدگاه فهمی لانگ و پرسشنامه بخشش پولارد و همکاران به عنوان پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از کوواریانس تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: یافته ها نشان داد که بین گروه های آزمایش و کنترل در دیدگاه فهمی و بخشش تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر ارتباط درمانی به طور معنی داری باعث افزایش دیدگاه فهمی و بخشش زنان آسیب دیده بی وفایی زناشویی شد (0. 05>P). بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان پیشنهاد داد که مشاوران و درمانگران از ارتباط درمانی می توانند به عنوان مداخله ای جهت کاهش مشکلات زنان آسیب دیده از بی وفایی زناشویی استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 446

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 204 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    211-223
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    651
  • دانلود: 

    695
چکیده: 

مقدمه: هدف این پژوهش، ساخت واعتبار یابی پرسشنامه ی آسیب های تعاملی زنان نمایشی در رابطه ی زناشویی آنها است. روش: روش پژوهش ترکیبی-اکتشافی بود که در دو مرحله انجام شد. مرحله اول به صورت کیفی که فرآیند جمع آوری داده ها مشتمل بر 17 مصاحبه نیمه ساختار یافته ومطالعه متون علمی وتحلیل اکتشافی عوامل بود. مقولات مرتبط به روش تحلیل محتوای کیفی گردآوری شد. در مرحله ی دوم روایی وپایایی ابزار محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. ابزارهای مورد استفاده عبارت بودند از پرسشنامه تعارض زناشویی و پرسشنامه سازگاری زوجی اصلاح شده وپرسشنامه آسیب های تعاملی که محقق ساخته بود. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه زنان متاهل با علائم شخصیت نمایشی شهر اصفهان بودند. نمونه ی پژوهش شامل 200 نفر از زنان متاهل با علائم شخصیت نمایشی که بر اساس نمونه گیری هدفمند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند و با استفاده از نرم افزار «اس. پی. اس. اس. » تحلیل عاملی صورت گرفت. نتایج: تحلیل عاملی نشان داد که پرسشنامه ی آسیب های تعاملی زنان نمایشی ابزاری چند بعدی است. آلفای کرونباخ کل آزمون 0. 93 به دست آمد. بحث ونتیجه گیری: این پرسشنامه دارای اعتبار وروایی بالایی است که عوامل منسجمی از آن به دست آمده و توان شناسایی آسیب های تعاملی زنان نمایشی را در پژوهش های بالینی ودرمان های زوجی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 651

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 695 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    225-237
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    783
  • دانلود: 

    692
چکیده: 

مقدمه: این پژوهش با هدف هنجاریابی نسخه ی فارسی مقیاس واکنش های والدین به هیجانات مثبت کودکان انجام گردید. روش: به منظور محاسبه ی روایی و اعتبار پرسشنامه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، 15 مهدکودک منطقه 6 تهران انتخاب شد. 400 مادرِ دارای کودک 4 تا 7 سال این مهدکودک ها با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و این پرسشنامه و نیز پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان را تکمیل کردند. نتایج: در مقیاس واکنش های والدین به هیجانات مثبت کودکان اعتبار مقیاس براساس روش های همسانی درونی با دامنه ی آلفای کرونباخ 0. 73 تا 0. 83 و اعتبار بازآزمایی (با دامنه ی همبستگی 0. 92 تا 0. 97) نشان دهنده ی اعتبار بسیار بالای این مقیاس بود. در روایی محتوایی 2 گویه تغییر کرد و در بررسی روایی سازه 4 زیرمقیاس بدست آمد که معادل نسخه اصلی می باشد. همچنین، همبستگی نمرات زیر مقیاس ها با پرسشنامه ی نظم جویی شناختی هیجان معنادار بوده است که بیانگر روایی همگرا و واگرای مطلوب مقیاس است. هنجار پرسشنامه در نمونه ایرانی با استفاده از جداول نمرات استاندارد Z و رتبه درصدی ارایه شده است. بحث و نتیجه گیری: در نهایت می توان گفت نسخه ی فارسی مقیاس واکنش های والدین به هیجانات مثبت کودکان دارای اعتبار و روایی مطلوب در جامعه ی ایرانی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 783

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 692 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    239-246
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    805
  • دانلود: 

    583
چکیده: 

مقدمه: سندرم روده تحریک پذیر، یک اختلال عملکردی است که وابسته به بیماری اندامی نیست و ناراحتی شکمی مزمن همراه با عادات روده ای نابهنجار به شمار می رود. هدف پژوهش حاضر انطباق و بررسی شاخص های روان سنجی آزمون حساسیت گوارشی بوده است. آزمون حساسیت گوارشی شاخص خودگزارشی سودمندی برای سنجش اضطراب وابسته به دستگاه گوارش در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر است. روش: جدول مورگان، 242 دانشجوی مقطع کارشناسی به عنوان آزمودنی های پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی طبقاتی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه 15 گویه ای حساسیت گوارشی بود که برای اندازه گیری نگرانی ویژه گوارشی استفاده می شود. با توجه به این که درحال حاضر نسخه ایرانی این پرسشنامه وجود ندارد، در مطالعه ی حاضر این پرسشنامه به فارسی ترجمه و روایی و پایایی آن مورد بررسی و تایید قرار گرفت. نتایج: در این مطالعه، پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه ی حساسیت گوارشی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که نسخه فارسی این پرسشنامه مشابه نسخه اصلی ساختار تک عاملی داشت. همچنین نتایج مشخص ساخت این پرسشنامه ضریب پایایی بالایی دارد (آلفای کرونباخ = 0. 93). بحث و نتیجه گیری: بطور کلی یافته های پژوهش نشان داد که ابزار حساسیت گوارشی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و برای اجرا در نمونه ی ایرانی مناسب است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 805

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 583 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    249-266
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4416
  • دانلود: 

    1662
چکیده: 

مقدمه: حسد در متون اسلامی «تمنّای زوال نعمت از دیگری» معنا کرده اند. از طرفی در نقطه مقابل از «غبطه» یاد شده که به جای آرزوی زوال نعمت از دیگری، آرزوی دریافت آن نعمت برای خود مطرح است. حسادت وجهه ی همّت نوشته ها و منابع اسلامی بوده است، پژوهش هایی در مورد آن صورت گرفته است امّا این پژوهش ها با کاستی های روش شناختی مواجه بوده است. بدین خاطر هدف پژوهش حاضر در گام نخست، شناسایی مفهوم، ویژگی ها و ابعاد حسادت در قرآن و متون روایی و مقایسه ی آن با مفهوم حسادت در روان شناسی بوده و در گام دوم نزدیک شدن به یک الگوی انسجام یافته ی اسلامی، مبتنی بر یافته ها و نتایج تحقیق بوده است. روش: روش تحقیق حاضر کیفی و ازنوع توصیفی-اسنادی می باشد. نمونه مورد مطالعه، متنی و هدفمند شامل سه گروه به شرح ذیل بوده است: 1. تمام آیات قرآن 2. متن کامل بحارالانوار 3. منابع معتبر روان شناسی. ابزارهای اصلی مورد استفاده در این پژوهش، فیش های اخذ شده ازمنابع مورد بررسی، براساس جستجو در متن و رجوع به نمایه ها و جستجو از طریق نرم افزارهای مرتبط بوده است. بعد از اتّخاذ نتایج از قرآن و احادیث، توصیف وطبقه بندی اطلاعات بدست آمده، به شکل محتوایی انجام گرفته است. از طرف دیگر، محتوای بدست آمده از احادیث و قرآن ، با نتایج به دست آمده از علم روان شناسی مورد مقایسه قرار گرفته است. در ادامه نوع روابط بین مفاهیم و مقوله های اخذ شده تعیین، تا به یک الگو یا مدل به شکل همبسته نزدیک شویم. نتایج: یافته های به دست آمده با توجّه به ریشه حسادت، «ح س د»، در قرآن 5 مورد مطرح شده که از لحاظ موقعیت سوره ها با موضوع حسادت یک بار در سوره های مکّی آمده که شامل سوره فلق (بیستمین سوره نازله) است و سه بار در سوره های مدنی شامل سوره فتح (صد و دوازدهمین سوره نازله)، سوره نساء (نود و دومین سوره نازله)، و سوره بقره (هشتاد و هفتمین سوره نازله) آمده است. لذا می توان غالب سوره هایی که موضوع حسادت در آن آمده است را «مدنی» دانست. در روایات بحارالانوار تعیین مفهوم و مقوله بندی موارد تعیین شده در بر گیرنده موارد زیر بود: مفهوم و نشانه شناسی حسادت، پیامد حسادت بر خود و دیگری، دامنه نمود حسادت، انواع حسادت، نمونه های حسادت، عوامل شکل گیری حسادت، چگونگی مقابله با حسادت و کاهش آن. بحث و نتیجه گیری: به نظر می رسد حسد با زمینه های سرشتی و تا حدی یادگیری مرتبط است. همچنین از دو نوع حسادت مثبت و منفی و نیز حسادت غفلت و فتنه می توان سخن گفت. حسادت دارای پیامدهایی برای خود فرد و در صورت عینی شدن برای دیگری دارد. پس می توان از پیامدهای درون فردی و بین فردی سخن گفت. هرچند در متن روایات و قرآن از پناه بردن به خداوند به عنوان محوری ترین راه مقابله با حسادت یاد شده امّا شیوه های مقطعی نیز مطرح شده است. با این مقوله ها می توان از یک الگوی منسجم سخن گفت که گاه متفاوت و گاه در توازی با علم روان شناسی بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4416

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1662 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    267-282
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1090
  • دانلود: 

    313
چکیده: 

مقدمه: هدف پژوهش حاضر طراحی سناریوهای مربوط به بی وفایی عاطفی و جنسی و تعیین ساختار عاملی و همسانی درونی آن در نمونه ای از دانشجویان و کارکنان ایرانی بود. روش: 104 نفر مرد و 96 نفر زن با میانگین سنی 19 تا 30 با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. پرسش نامه محقق ساخته و سناریوها از جمله ابزارهای این تحقیق به شمار می آیند. برای ساخت و اعتبار یابی سناریوها، نخست سناریوهای خارجی مرتبط با الگوهای تحقیق ترجمه شد. در گام دوم با مصاحبه ی نمونه های عادی و نمونه های مراجعه کننده برای طلاق، زمینه ها و موضوع های مرتبط با حسادت در فرهنگ ایرانی مشخص شد. در گام بعدی با کمک چند تن از اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، سناریوها مورد بازینی و ترمیم قرار گرفتند و در نهایت با اجرای آزمایشی در یک گروه مقدماتی از نمونه های مشابه با نمونه های اولیه، موضوع های مرتبط با حسادت، مجددا مورد نقد و اصلاح قرار گرفتند. نتایج: در این تحقیق 7 سناریو به دست آمد که در هر سناریو به شکل جداگانه، حسادت عاطفی و جنسی مورد سنجش قرار گرفت و بر اساس الگوی لیکرتی از عدم آشفتگی (صفر) تا آشفتگی خیلی زیاد (هفت)، قابل پاسخ گویی بودند. یافته های تحلیل عامل اکتشافی، دو عامل حسادت جنسی و حسادت عاطفی را نشان داد و یافته های تحلیل عاملی تاییدی حاکی از برازندگی مناسب این مدل بود. دامنه ی همبستگی های سناریوها از 0. 15 تا 0. 75 متغیر بود که همگی معنادار به دست آمد و حاکی از همسانی درونی مناسب این ابزار بود. بحث و نتیجه گیری: سناریوهای مربوط به بی وفایی عاطفی و جنسی از ساختار عاملی و همسانی درونی مناسبی برخوردار است. هرچند زمینه اولیه به کارگیری آن در نمونه های ایرانی فراهم شده، اما پژوهش های گسترده تر باید امکان به کارگیری دقیق تر آن را نمایان سازند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1090

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 313 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2 (پیاپی 31)
  • صفحات: 

    283-292
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    934
  • دانلود: 

    669
چکیده: 

مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین تفاوت های جنسیت در مورد حسادت میان مردان و زنان می باشد. فرض شده است که مردان بیشتر از بی وفایی جنسی، و زنان از بی وفایی عاطفی بیشتر آشفته می شوند. روش: به منظور وارسی سئوال های تحقیق، نمونه هایی از دانشجویان و فرهنگیان استان گلستان برگزیده شدند. جامعه آماری پژوهش حاضر، در برگیرنده کلیه زنان و مردان مجرد و متأهلی بود که در شهرستان گرگان در فاصله سنی 19 تا 30 سال قرار داشتند. نمونه پژوهش این تحقیق شامل دو گروه بود: مردان و زنانی که از بین دانشجویان مجرد دانشگاه گرگان و مردان و زنانی که از بین کارکنان متأهل آموزش و پرورش که متناسب با سن و جنس افراد مجرد به صورت خوشه ای انتخاب شدند. در این تحقیق تعداد 200 شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفتند که از این تعداد 104 مرد(56 نفر مجرد و 48 نفر متأهل) و96 زن (33 نفر مجرد و 63 نفر متأهل) بوده اند. ابزارهای تحقیق حاضر شامل دو قسمت است: 1) پرسش نامه محقق ساخته در مورد ویژگی های جمعیت شناختی نمونه ها شامل: متغیرهای سن، جنسیت، وضعیت تأهل و تجرد، طول مدت آن، میزان تحصیلات، مکان زندگی، مشخصات همسر 2) سناریوها، که منطبق با تحقیقات خارجی و سؤال های مرتبط با آنها ارائه شده است. برای انطباق آن با شرایط جامعه ایران و رعایت جنبه های فرهنگی، با رجوع به مردان و زنان در دادگاههای خانواده و محیط عمومی، موارد مورد نظر بی وفایی عاطفی و جنسی در شرایط فرهنگ ایران تدقیق و ترمیم شده است. نتایج: پس از اجرای ابزارهای یاد شده در مورد شرکت کننده ها، داده های تحقیق بر اساس آزمون تحلیل واریانس چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. خلاصه نتایج به دست آمده نشان داده است که در بخشی از سناریوها، مردان بیشتر از بی وفایی جنسی و زنان بیشتر از بی وفایی عاطفی رنج می برده اند. بحث و نتیجه گیری: در رابطه با بی وفایی جنسی و عاطفی، تفاوت های جنسی بین زنان و مردان وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 934

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 669 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0