مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

706
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

670
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش سیستم های مغزی-رفتاری، طرح واره های هیجانی و نارساکنش وری اجرایی در پیش بینی باورهای وسواسی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 199 | صفحه پایان 210

چکیده

 مقدمه: در سال های اخیر رویکردهای شناختی رفتاری به منظور شناسایی بهتر عوامل مؤثر در ایجاد و تداوم انواع اختلالات روانشناختی از جمله اختلال وسواس, بر نقش برخی باورهای خاص در افراد تاکید می کنند. توجه به این باورها و عوامل مرتبط با آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سیستم های مغزی-رفتاری, طرح واره های هیجانی و نارساکنش وری اجرایی در پیش بینی باورهای وسواسی دانشجویان بود. روش: با استفاده از روش همبستگی, 152 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه خوارزمی واحد کرج (81 دانشجوی دختر و 71 دانشجوی پسر) از دامنه سنی 18 تا 22 سال از طریق روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های سیستم های مغزی-رفتاری (کارور و وایت, 1994), طرح واره های هیجانی (لیهی, 2002), توانایی های شناختی (نجاتی, 1392) و باورهای وسواسی (کارگروه شناخت در وسواس, 2001) را تکمیل نمودند. برای تحلیل نتایج پژوهش حاضر از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد بین سیستم های مغزی-رفتاری و باورهای وسواسی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد بین اغلب مؤلفه های طرح واره های هیجانی و کنش وری اجرایی با باورهای وسواسی رابطه معنی دار وجود داشت. در ادامه نتایج رگرسیون نشان داد متغیرهای پیش بین پژوهش حاضر توانستند 42. 8 درصد از تغییرات ایجاد شده در متغیر باورهای وسواسی را تبیین کنند که در این میان, مؤلفه کنترل مهاری و توجه انتخابی, سیستم های مغزی-رفتاری و طرح واره هیجانی تلاش برای منطقی بودن, به ترتیب بالاترین اهمیت را در پیش بینی متغیر باورهای وسواسی دارا بودند. بحث و نتیجه گیری: طبق نتایج پژوهش حاضر می توان گفت وجود طرح واره های هیجانی ناسازگار و همچنین کاهش کارایی کارکردهای اجرایی در افرادی که سطوح بالایی از فعالیت سیستم های مغزی-رفتاری را دارند, می تواند پیش بینی کننده گرایش آنها به سمت باورهای وسواسی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رسولی، علی، شاه قلیان، مهناز، و عبدالهی، محمدحسین. (1397). نقش سیستم های مغزی-رفتاری, طرح واره های هیجانی و نارساکنش وری اجرایی در پیش بینی باورهای وسواسی دانشجویان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 16(1 (پیاپی 30) )، 199-210. SID. https://sid.ir/paper/208678/fa

    Vancouver: کپی

    رسولی علی، شاه قلیان مهناز، عبدالهی محمدحسین. نقش سیستم های مغزی-رفتاری, طرح واره های هیجانی و نارساکنش وری اجرایی در پیش بینی باورهای وسواسی دانشجویان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1397؛16(1 (پیاپی 30) ):199-210. Available from: https://sid.ir/paper/208678/fa

    IEEE: کپی

    علی رسولی، مهناز شاه قلیان، و محمدحسین عبدالهی، “نقش سیستم های مغزی-رفتاری, طرح واره های هیجانی و نارساکنش وری اجرایی در پیش بینی باورهای وسواسی دانشجویان،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 16، no. 1 (پیاپی 30) ، pp. 199–210، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208678/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button