Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    7-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    452
  • دانلود: 

    341
چکیده: 

مقدمه: هدف پژوهش حاضر مطالعه ی تأثیر روان درمانی مثبت گرای توسعه یافته مبتنی بر خیرباوری بر شادکامی، بهزیستی روان شناختی و رضایت از زندگی افراد دارای افسردگی غیربالینی بود. روش: بر این اساس از طرح تک آزمودنی چند خط پایه با دوره پیگیری استفاده شد. ابتدا از بین افراد دارای علایم و نشانه های افسردگی که به یک مرکز مشاوره در تهران مراجعه کرده بودند، 3 نفر به شیوه نمونه گیری هدف مند انتخاب شدند. برای هر کدام از شرکت کنندگان به صورت تصادفی بین 3 تا 7 هفته جلسه خط پایه در نظر گرفته شد. ارزیابی ها با استفاده از مقیاس شادکامی آکسفورد، بهزیستی روانشناختی ریف، مقیاس رضایت از زندگی دینر و جهت گیری شادکامی پترسون در مرحله خط پایه (3 تا 7 جلسه)، جلسات مداخله (8 جلسه) و چهار ماه بعد از پایان مداخله (پیگیری) انجام گرفت. مداخله به صورت انفرادی در 8 جلسه 45 دقیقه ای انجام گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که هر سه مراجع با شروع مداخله روند افزایشی و رو به بهبودی را در طراز نمرات شادکامی (37 درصد بهبودی)، بهزیستی روان شناختی (14 درصد بهبودی) و رضایت از زندگی (60 درصد بهبودی) نشان دادند. همچنین یافته ها بیانگر افزایش طراز نمرات هر سه مراجع در متغیّرهای فرایندی احساس لذّت (72 درصد بهبودی)، تقویت توانمندی (70 درصد بهبودی) و احساس معنا (128 درصد بهبودی) بود. بخش عمده ای از این نتایج در پایان دوره پیگیری چهار ماهه نیز حفظ شد. بحث و نتیجه گیری: بر این اساس، به نظر می رسد روان درمانی مثبت گرای مبتنی بر خیرباوری یک مداخله کوتاه مدّت مؤثر برای افزایش شادکامی، بهزیستی روان شناختی و رضایت از زندگی در افراد افسرده غیربالینی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 452

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 341 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    21-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    922
  • دانلود: 

    996
چکیده: 

مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی بر سرعت پردازش اطلاعات براساس آزمون استروپ در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بود. روش: روش پژوهش حاضر آزمایشی از نوع طرح های پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مرکز مشکلات یادگیری 1 منطقه 6 تهران در سال تحصیلی 95-1394 بودند (N=76) که نمونه این پژوهش شامل 36 دانش آموز دختر و پسر مبتلا به اختلال ریاضی بودند که از میان لیست جامعه آماری به صورت نمونه گیری تصادفی منظم(سیستماتیک) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه دموگرافیک، آزمون هوشی ریون، آزمون ریاضی ایران کی مت و آزمون استروپ استفاده شده است. گروه آزمایش در 10 جلسه تحت آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی قرار گرفته و در طی این جلسات به گروه کنترل هیچ نوع آموزشی داده نشد. نتایج: یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بعد از مداخله شناختی-فراشناختی، شاخص زمان واکنش و تعداد خطاها در گروه آزمایش کاهش یافته و تعداد پاسخ صحیح افزایش یافته است (001/0≥ P). بحث و نتیجه گیری: براساس یافته ها می توان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبتنی بر آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی بر بهبود پردازش اطلاعات موثر بوده است. لذا استفاده از این مداخلات پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 922

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 996 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    33-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    592
  • دانلود: 

    665
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه طرح واره درمانی و درمان شناختی رفتاری در باور های اختلال خوردن در بیماران بی اشتهای و پراشتهای عصبی با توجه به پیوند والدینی بوده است. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون، پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل بیماران دارای اختلال خوردن مراجعه کننده به مراکز روانپزشکی، روان درمانی بالینی و مراکز درمانی چاقی و لاغری شهر تهران که از نظر سنی بین 16 تا 23 سال اند می باشد. روش نمونه گیری هدفمند است، و ملاک تشخیص برای اختلال، تشخیص روانپزشک بر حسب ویراست پنجم راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی[U1] می باشد. بعد از نمونه گیری اولیه بیماران از نظر پیوند والدینی غربالگری شدند. زیرا یکی از معیارهای ورود در این پژوهش دارا بودن پیوند ضعیف والدینی(بیش حمایت گر و مراقبت کم) بوده است. بیماران بی اشتهای عصبی از نظر شاخص توده بدنی در رده (BMI≥ 17kg/m2<19kg/m2) قرار داشتند و بیماران پراشتهایی عصبی با 3-1 رفتار جبرانی نامناسب در هفته در نظر گرفته شدند( هر دو گروه در رده خفیف بودند). ابزار مورد استفاده: شامل پرسشنامه پیوند والدینی، باور اختلال خوردن و طرح واره های یانگ(1994)می باشد. برای تحلیل فرضیه ها از آزمون تحلیل کوواریانس عاملی (انکوا) استفاده شد. نتایج: یافته های پژوهش نشان داد در هر دو گروه بیماران، طرح واره درمانی نسبت به درمان شناختی رفتاری دارای اثربخشی بالاتری بوده است برای بیماران پر اشتهای عصبی درمان شناختی رفتاری نیز اثربخش بوده است اما نسبت به طرح واره درمانی اثربخشی کمتری داشته است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی بالاتر طرح واره درمانی نسبت به درمان شناختی رفتاری نباید تصور کرد که برای این بیماران درمان نهایی طرح واره درمانی است زیرا ناگفته پیداست که به کارگیری تکنیک های این رویکرد، با رفتارهای فرهنگی و اجتماعی گره خورده است و باید درمان را منطبق با سایر عوامل زمینه ای در نظر داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 592

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 665 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    49-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    486
  • دانلود: 

    217
چکیده: 

مقدمه: هدف از این مطالعه بررسی آموزش برنامه غنی سازی ارتباط بین فردی بر رضایت زناشویی همسران معتادین بود. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی است. از کلیه همسران معتادین که در آذر سال 92 به سرای محله ی بوعلی در استان تهران مراجعه نموده بودند 30 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروهی که آموزش غنی سازی ارتباط بین فردی (15 نفر) را دریافت کرده و گروهی که این آموزش را دریافت نکرده (15 نفر) انتساب شدند. دو گروه در ابتدا و انتهای آموزش به مقیاس رضایت زناشویی انریچ (1998) پاسخ دادند. نتایج: تحلیل حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که بین دو گروه در پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش میانگین بالاتری در پس آزمون داشت. بحث و نیجه گیری: به نظر می رسد که آموزش غنی سازی ارتباط بین فردی در حل تعارض، ابراز آشکار خود، پذیرنده تر بودن، ایجاد مهارت های صحبت کردن، ایجاد مهارت های تغییر خود و در نهایت کمک به تغییر همسر، می تواند کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 486

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 217 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    57-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2599
  • دانلود: 

    825
چکیده: 

مقدمه: به نظر می رسد یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر نگرش سیاسی افراد ویژگی های شخصیتی است. پژوهش های گذشته حاکی از ارتباط معنی دار برخی از ابعاد عوامل شخصیتی و نگرش های سیاسی و فرهنگی می باشد. بنابراین هدف از نگارش این مقاله تاثیر تاثیر ویژگی های شخصیتی افراد بر گرایش به محافظه کاری در دو حوزه سیاسی و فرهنگی می باشد. روش: جامعه پژوهش حاضر، دانشجویان دانشگاه اصفهان می باشد که 428 نفر دانشجو به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات، از فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی نئو و پرسشنامه محقق ساخته نگرش سیاسی استفاده شده است که اعتبار آن، به روش صوری، و پایایی آن، به کمک آماره آلفای کرونباخ سنجیده شده است. نتایج: یافته های این پژوهش نشان می دهد که اولا بین گشودگی به تجربه و گرایش به محافظه کاری فرهنگی و سیاسی رابطه معنادار و منفی ای وجود دارد. دوم اینکه باوجدان بودن به شکلی معنی دار بر گرایش افراد به سمت محافظه کاری در دو حوزه فرهنگی و سیاسی تاثیر مثبت می گذارد. سرانجام نتایج پژوهش حاکی از آن است که از سه متغیر دیگر موجود در ویژگی های شخصیتی تنها روان رنجورخویی است که می تواند بر روی گرایش به محافظه کاری فرهنگی تاثیر معنی دار و مثبتی گذارد. بحث و نتیجه گیری: پژوهش حاضر لزوم توجه به تاثیر ویژگی های شخصیتی در گرایش های سیاسی و فرهنگی را تاکید می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2599

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 825 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    71-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    472
  • دانلود: 

    476
چکیده: 

مقدمه: ثبات یا تغییرات شخصیتی در طول دوره زندگی یکی از موارد بحث برانگیز در روانشناسی است. هر دو دیدگاه دلایلی برای اثبات فرضیه های خود دارند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تغییرپذیری شخصیت در شاغلین تاسیسات نفتی با توجه به شرایط شغلی آنها (14 روز کار و 14 روز استراحت) است. روش: در مطالعه پیش رو تغییرات در ویژگیهای شخصیتی 86 نفر از کارکنان تاسیسات نفتی دریائی مورد بررسی قرار گرفت. ابزار سنجش شامل پرسشنامه رشد شخصیت میانسالی (ام ال پی دی) و مصاحبه نیمه ساخت یافته بود. آزمودنی ها از نظر سابقه شغلی به سه دسته تقسیم شدند: باسابقه تا 5 سال، 6 تا 10 سال و 11 سال به بالا. نتایج: مقایسه میانگین نمرات ویژگیهای شخصیتی در ابعاد ششگانه ( نوروتیزم، برونگرائی، باز بودن نسبت به تجربه، وجدانی بودن، سازگاری با مردم و عاملیت) نشان داد که همراه با افزایش سابقه کار افزایش در وجدانی بودن و کاهش در نوروتیزم مشاهده می شود. اما یافته های مربوط به مصاحبه نیمه ساخت یافته تغییرات متفاوتی را در ویژگی های شخصیتی مرتبط با سنوات شغلی نشان داد. به گونه ای که هر چه سال های ماندگاری در تاسیسات نفتی دریائی افزایش می یابد کاهش در برون گرائی و افزایش در نوروتیزم مشاهده شود. بحث و نتیجه گیری: این یافته مغایر با تغییرات هنجاری شخصیت و نشاندهنده تاثیر موقعیت اجتماعی و شغل در ویژگیهای شخصیتی است. به گونه ای که می توان گفت مشاغلی مانند کار در سکوهای نفتی می تواند موجب تغییراتی در شخصیت بر خلاف جهت تغییرات هنجاری شود. این تغییرات اثرات منفی در تعاملات اجتماعی و سازگاری دوران میانسالی و پیری کارکنان دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 472

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 476 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    83-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1661
  • دانلود: 

    802
چکیده: 

مقدمه: تشخیص و شناسایی پیش آیندهای ریسک پذیری رفتاری و بی تفاوتی اخلاقی منجر به طراحی برنامه های درمانی – مداخله ای بهتر به منظور پیشگیری و در نهایت کاهش رفتارهای غیراخلاقی و رفتارهای ریسک پذیر خواهد شد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف پاسخ گویی به این سوال انجام شد که آیا سه گانه های تاریک شخصیت در ریسک پذیری رفتاری و بی تفاوتی اخلاقی نقش دارند؟ روش: در یک پژوهش توصیفی-همبستگی، تعداد 265 نفر از دانش آموزان پسر مقطع پیش دانشگاهی شهر بیرجند به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس شخصیت تاریک (2010)، پرسشنامه خطرپذیری جوانان (1390) و مقیاس عدم درگیری اخلاقی (1996) استفاده شد. داده های پژوهش به کمک نرم افزار آماری «اس. پی. اس. اس. » و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که خودشیفتگی، جامعه ستیزی و ماکیاولیسم 33 درصد از واریانس ریسک پذیری رفتاری را تبیین می کنند. به علاوه جامعه ستیزی و ماکیاولیسم تبیین کننده 29 درصد واریانس بی تفاوتی اخلاقی هستند، اما خودشیفتگی پیش بینی کننده بی تفاوتی اخلاقی نبود. بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سه گانه های تاریک شخصیت نقش مهمی در پیش بینی ریسک پذیری رفتاری و بی تفاوتی اخلاقی دانش آموزان پسر بازی می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1661

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 802 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    93-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    680
  • دانلود: 

    447
چکیده: 

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی کارآمدی گروه درمانی مبتنی بر رویکرد چندوجهی لازاروس بر بهزیستی ذهنی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پسر یود. روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. پژوهش، نیمه تجربی طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم مدارس دولتی شهرستان اندیمشک بود که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. از جامعه فوق 30 دانش آموز با نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایشی 8 جلسه گروه درمانی براساس درمان چندوجهی را دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل بهزیستی ذهنی وارویک-ادینبور و فرسودگی تحصیلی ماسلاخ بود. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج: یافته های پژوهش نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر بهزیستی ذهنی و فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد(0. 001>p). دستاورد نهایی این پژوهش، کارآمدی مثبت رویکرد چندوجهی لازاروس در کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش بهزیستی ذهنی دانش آموزان بود. بحث و نتیجه گیری: به طور کلی یافته های پژوهش نقش و اهمیت درمان چندوجهی را در کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش بهزیستی ذهنی دانش آموزان متذکر می سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 680

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 447 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    105-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    792
  • دانلود: 

    692
چکیده: 

مقدمه: افراد همواره به دنبال درک این موضوع بوده اند که یک زندگی خوب چگونه بدست می آید و آن را همراه با بهزیستی و شادی می دانند. مفهوم «بهزیستی» به عنوان یک اصطلاح عمومی سلامت روانی در ادبیات روان شناسی به کار می رود. هدف این پژوهش تدوین و آزمون مدل بهزیستی روانشناختی افراد بر اساس مؤلفه های شخصیت با واسطه گری هویت قومی در تالش می باشد. روش: 300 نفر از افراد تالش واقع در منطقه گیلان در سال 95 زندگی می کردند. با روش نمونه گیری در دسترس و با پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف، پرسشنامه هویت قومی سلگی، نسخه کوتاه شخصیت نئو، مورد آزمون قرار گرفتند. پژوهش حاضر جزء پژوهش های توصیفی (غیر آزمایشی) از نوع همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری است. داده های پژوهش از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به بیان دقیق تر مدل خطی کلی است و با کمک نرم افزار لیزرل 8. 5 تجزیه و تحلیل شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان می دهد که مؤلفه های شخصیت بر روی بهزیستی روانشناختی در افراد اثرگذار هستند. البته با توجه به ضریب مسیر منفی روان رنجوری با بهزیستی روانشناختی، اثرگذاری این دو متغیر بر روی هم به صورت معکوس است. همچنین نتایج نشان داد که متغیر هویت قومی تنها برای مؤلفه وظیفه شناسی نقش واسطه ای ندارد و برای بقیه مؤلفه های شخصیت نقش واسطه ای در رابطه با بهزیستی روانشناختی را دارد. بحث و نتیجه گیری: بنابر نتایج این پژوهش، می توان چشم انداز روشنی را نسبت به میزان رضایت از زندگی و بهزیستی روانشناختی در میان اقوام ایرانی برای متخصصان ایجاد کرد و برای دست یابی به بهزیستی روانشناختی سالم به نوع حمایت اجتماعی و انسجام قومی افراد در گروه توجه ویژه داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 792

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 692 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    119-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    835
  • دانلود: 

    783
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر که با هدف بررسی نقش تیپ شخصیتی و جهت گیری مذهبی مادران در پیش بینی سبک های فرزندپروری اجرا شد. روش: روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی (تحلیل مسیر) بود. برای انجام این پژوهش از بین مادران نوجوانان 18-15 سال ساکن در شهر همدان نمونه ای به حجم 100 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شد و مادران پرسشنامه تیپ شخصیتی A و B فریدمن و روزنمن (1959)، مقیاس تیپ شخصیتی C راهه و سولومون (1999) و مقیاس تیپ شخصیتی D دنولت(1998)، جهت گیری مذهبی آلپورت (1950) و سبک فرزندپروری بامریند (1972) را تکمیل نمودند برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مبتنی بر رگرسیون استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که تیپ های شخصیتی C و D با سبک فرزندپروری استبدادی رابطه مثبت؛ و تیپ شخصیتی D با سبک فرزندپروری قاطع رابطه منفی دارد. همچنین جهت گیری مذهبی درونی با سبک فرزندپروری قاطع و جهت گیری مذهبی بیرونی با سبک های فرزندپروری سهل گیر و استبدادی رابطه مثبت دارد و تحلیل مسیر انجام شده نیز نشان داد که جهت گیری مذهبی بیرونی با سبک فرزندپروری سهل گیر به طور مستقیم و با سبک فرزندپروری استبدادی به طور غیرمستقیم و از طریق تیپ شخصیتی D به عنوان یک متغیر میانجی رابطه دارد. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین مؤلفه های تیپ شخصیتی و جهت گیری مذهبی وسبک فرزندپروری ارتباط وجود دارد که از نتایج پژوهش می توان در راستای پیشگیری از صدمات وارده بر فرزندان که می تواند ناشی از انتخاب سبک های فرزندپروری نادرست والدین باشد استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 835

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 783 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    131-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    745
  • دانلود: 

    674
چکیده: 

مقدمه: اختلال نقص توجه-بیش فعالی یکی از اختلالات شایع دوران کودکی است که تا نوجوانی و بزرگساالی ادامه دارد و ابعاد مختلفی از زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. بدین خاطر الگوهای درمانی متعددی برای این اختلال طراحی شده است. یکی از ااین الگوها آموزش بهوشیاری است. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بسته آموزش بهوشیاری بر کاهش علایم و نشانگان بالینی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه است. روش: طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی و به صورت پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان 12-9 ساله دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی در شهر تهران بودند. نمونه مورد مطالعه متشکل از 30 نفر از کودکان مبتلا به اختلال بودند که به طور دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی، در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای را به صورت هفتگی دریافت نمود. از مقیاس سنجش اختلال نقص توجه – بیش فعالی و فرم سیاهه رفتاری آخنباخ برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش بهوشیاری به طور معناداری بر کاهش نشانه های بالینی کودکان بیش فعال مؤثر بوده است (p<0. 001). علاوه براین نشانه های همراه در اختلال بیش فعالی از قبیل مشکلات عاطفی، اضطراب، مشکلات رفتار مقابله ای در این کودکان در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته بود. بحث ونتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش، می توان روش آموزش بهوشیاری را به عنوان یک روش موثر در کنار سایر روش ها برای کاهش نشانه های اختلال بیش فعالی بکار برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 745

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 674 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    141-149
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    909
  • دانلود: 

    697
چکیده: 

مقدمه: مرور ادبیات پژوهش، این فرض را به ذهن متبادر می کند که احتمال دارد اساس زیستی – عصبی مشترکی برای آلکسی تیمیا، برتری نیمکره ای و سیستم های مغزی رفتاری، موجود باشد. لذا، هدف این پژوهش، بررسی سیستم های مغزی بازداری و فعال سازی رفتاری و برتری نیمکره ای در اختلال آلکسی تیمیا بود روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه علّی-مقایسه ای است که به روش پس رویدادی انجام یافته است. بدین منظور، 25 دانشجوی فاقد علایم آلکسی تیمیا، و 25 دانشجوی دارای آلکسی تیمیا به روش هدفمند از بین دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه های پیام نور مرکز بناب و تبریز در پنج رشته تحصیلی که شامل 1760 نفر بودند انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه آلکسی تیمیای تورنتو، پرسشنامه سیستم های مغزی بازداری و فعال سازی رفتاری کارور و وایت (1994)، و پرسشنامه دست برتری ادینبورگ، بودند. داده های گردآوری شده با تحلیل واریانس چند متغیری و به وسیله نرم افزار آماری اس. پی. اس. اس.-18 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد افراد دارای آلکسی تیمیا به لحاظ غلبه نیمکره ای تفاوتی با افراد بدون آلکسی تیمیا نداشتند. افراد دارای آلکسی تیمیا بازداری رفتاری کمتری داشتند و میانگین سایق در افراد دارای آلکسی تیمیا، پایین تر بود (P< 0/01). بحث و نتیجه گیری: به نظر می رسد افراد دارای آلکسی تیمیا بخاطر اینکه از آگاهی و پردازش هیجانی پایین تری برخوردارند، با کنارگذاشتن هیجانات و احساسات، و با بازداریِ کمتری رفتار می کنند. چراکه آگاهی هیجانی در قشر پیشانی پردازش می شود و این در حالیست که آلکسی تیمیا با اختلال در مهار قشری مرتبط است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 909

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 697 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    151-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    881
  • دانلود: 

    725
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثربخشی معنویت درمانی گروهی بر بهزیستی روان شناختی و اقدام برای رشد شخصی دانشجویان دختر انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی بود که در نیمه دوم سال تحصیلی 95-1394 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 32 نفر بود. روش نمونه گیری هدفمند همراه با غربال گری بود. بدین صورت که دانشجویانی که مایل به شرکت در پژوهش بودند به پرسشنامه ها پاسخ دادند و سپس تعداد 32 نفر از افرادی که نمرات پایینی در آزمون بهزیستی روان شناختی و اقدام برای رشد شخصی کسب کردند انتخاب و سپس به صورت تصادفی 16 نفر در هر یک از گروه های آزمایش اختصاص یافتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه فرم کوتاه بهزیستی روان شناختی ریف و پرسشنامه اقدام برای رشد شخصی رابیتسچک بود. جهت تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس مختلط استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین نمرات پس آزمون و پیگیری گروه آزمایش و کنترل در بهزیستی روان شناختی و اقدام برای رشد شخصی وجود دارد. بدین معنا که نمرات بهزیستی روان شناختی و اقدام برای رشد شخصی در دانشجویان دختر پس از مداخله درمانی بهبود یافته است. بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که معنویت درمانی گروهی بر بهزیستی روان شناختی و اقدام برای رشد شخصی دانشجویان تأثیر دارد و می توان از این درمان برای بهبود بهزیستی روانی دانشجویان استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 881

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 725 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    159-178
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1420
  • دانلود: 

    1115
چکیده: 

مقدمه: رضایت ازعوامل بسیارمهم درزندگی زناشویی است وباعث آرامش زوجین درزندگی می شود. با شناخت عوامل مؤثر بر رضایت زناشویی وشناخت مؤلفه های آن در نهایت می توان به رضایت زناشویی که درسازگاری همسران تأثیربسزایی دارد، رسید. هدف کلی این پژوهش پیش بینی رضایت زناشویی براساس متغیرهای هیجان خواهی، صمیمیت، عملکرد جنسی و ویژگی های شخصیتی درمیان پرستاران (زن و مرد) شهر تهران می باشد. روش: روش تحقیق حاضر، روش همبستگی وپیش بینی است. جامعه آماری، زنان ومردان متاهل شهر تهران بودند و با استفاده ازروش نمونه گیری دردسترس وتعداد 350 نفرانتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ، مقیاس هیجان خواهی زاکرمن فرم پنجم، پرسشنامه صمیمیت زناشویی باگاروزی، پرسشنامه عملکرد جنسی زنان، پرسشنامه عملکردجنسی مردان و پریشانی جنسی و پرسشنامه شخصیتی نِئو فرم کوتاه. نتایج: نتایج این پژوهش نشان که مجموع متغیرها 57 درصد رضایت زناشویی را پیش بینی می کنند و درکل توانسته 27 درصد از واریانس رضایت زناشویی را تبیین کند. بدین معنی که بین مؤلفه های رضایت زناشویی با ماجراجویی رابطه ضعیف و مثبت وجود دارد درحالیکه بین دیگر مؤلفه های هیجان خواهی بارضایت زناشویی رابطه ضعیف و منفی وجود دارد. همچنین بین برخی ازمؤلفه ها (از قبیل عاطفی، روانشناختی، جنسی، بدنی و عقلانی) رابطه مثبت و قوی و برخی دیگر (از قبیل معنوی، زیباشناختی، اجتماعی-تفریحی) رابطه مثبت و متوسط با رضایت زناشویی و ابعاد وجود دارد. همچنین بین مؤلفه های عملکرد جنسی زنان به جز (میل) رابطه مثبت و متوسط و بین مؤلفه های رضایت زناشویی با پریشانی جنسی رابطه منفی وجود دارد. بین برخی از مؤلفه های رضایت زناشویی و عملکرد جنسی مردان، رابطه منفی و ضعیف و برخی دیگر رابطه متوسط و مثبت وجود دارد و البته بین رضایت زناشویی و اوج لذت جنسی در مردان رابطه معنی داری وجود ندارد. بین مؤلفه روان رنجورخویی با رضایت زناشویی رابطه ضعیف و منفی و با مؤلفه های برون گرایی، پذیرابودن، سازگاربودن و مسئولیت پذیری رابطه مثبت و ضعیف وجوددارد. بحث ونتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده و رابطه مثبت و منفی متغیرها می توان به زوجین درخصوص افزایش صمیمیت و رابطه آن با رضایت زناشویی و عملکرد مطلوب جنسی، کنترل و شناخت هیجان ها و ویژگی های شخصیتی همسر، راهکارهای مؤثر و مطلوبی را ارائه کرد تا از این طریق رضایت زناشویی را در زوجین افزایش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1420

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1115 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اسدی زهرا | نجفی محمود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    179-186
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1052
  • دانلود: 

    569
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، استرس و ترس از ارزیابی منفی در افراد معتاد و عادی انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه ای بود. نمونه این پژوهش شامل 140 نفر (70 نفر معتاد و 70 نفر عادی) بود که با توجه به ملاک های ورود به این پژوهش و بر اساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های پرخاشگری باس و پری، پرسشنامه استاندارد افسردگی، اضطراب، استرس و پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی استفاده شد. نتایج: یافته ها نشان داد که بین پرخاشگری و مولفه های آن، افسردگی، اضطراب، استرس و ترس از ارزیابی منفی در دو گروه معتاد و عادی تفاوت معناداری وجود داشت. بدین صورت که در تمام متغیرها میانگین نمرات افراد معتاد از میانگین نمرات افراد عادی بالاتر بود. بحث و نتیجه گیری: در مجموع نتایج حاکی از اهمیت و نقش پرخاشگری، هیجانات منفی و ترس از ارزیابی منفی در افراد معتاد بود. این نتایج حاکی از انجام برنامه ریزی های لازم جهت کاهش پرخاشگری و پریشانی هیجانی و توجه داشتن به این متغیرها در پیشگیری و عود اعتیاد می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1052

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 569 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    187-198
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1041
  • دانلود: 

    685
چکیده: 

مقدمه: توجه به حالات روانشناختی زنان باردار مبتلا به افسردگی به دلیل تاثیر نیرومند بر سیر و پیش آگهی بیماری و کیفیت زندگی آن ها بسیار مهم است پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش علائم افسردگی، نشخوار فکری و نگرش های ناکارآمد زنان باردار مبتلا به افسردگی انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون و دوره پیگیری (1 ماه) با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه زنان باردار مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مراجعه کننده به مرکز سلامت جامعه شهرستان کوهدشت از ابتدای آذر ماه تا پایان بهمن 1394 بودند. در این پژوهش 24 نفر از زنان باردار مبتلا به افسردگی مراجعه کننده به مرکز به روش غیرتصادفی داوطلبانه انتخاب شدند در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند و با استفاده از نمونه برگ جمعیت شناختی، پرسشنامه افسردگی بک پرسشنامه نشخوار ذهنی و مقیاس نگرش های ناکارآمد مورد پیش آزمون قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. در پایان هر دو گروه مورد پس آزمون قرار گرفتند و داده ها با اس. پی. اس. اس. 21 و روش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که، میانگین نمرات افسردگی، نشخوار ذهنی و نگرش های ناکارآمد گروه آزمایش به طور معناداری کاهش یافت. بحث و نتیجه گیری: با توجه به تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، می توان پیشنهاد داد که طی کارآزمایی های بالینی مناسب کاهش علائم روانشناختی زنان باردار مبتلا به افسردگی مورد توجه قرار بگیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1041

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 685 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    199-210
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    689
  • دانلود: 

    556
چکیده: 

مقدمه: در سال های اخیر رویکردهای شناختی رفتاری به منظور شناسایی بهتر عوامل مؤثر در ایجاد و تداوم انواع اختلالات روانشناختی از جمله اختلال وسواس، بر نقش برخی باورهای خاص در افراد تاکید می کنند. توجه به این باورها و عوامل مرتبط با آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سیستم های مغزی-رفتاری، طرح واره های هیجانی و نارساکنش وری اجرایی در پیش بینی باورهای وسواسی دانشجویان بود. روش: با استفاده از روش همبستگی، 152 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه خوارزمی واحد کرج (81 دانشجوی دختر و 71 دانشجوی پسر) از دامنه سنی 18 تا 22 سال از طریق روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های سیستم های مغزی-رفتاری (کارور و وایت، 1994)، طرح واره های هیجانی (لیهی، 2002)، توانایی های شناختی (نجاتی، 1392) و باورهای وسواسی (کارگروه شناخت در وسواس، 2001) را تکمیل نمودند. برای تحلیل نتایج پژوهش حاضر از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد بین سیستم های مغزی-رفتاری و باورهای وسواسی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد بین اغلب مؤلفه های طرح واره های هیجانی و کنش وری اجرایی با باورهای وسواسی رابطه معنی دار وجود داشت. در ادامه نتایج رگرسیون نشان داد متغیرهای پیش بین پژوهش حاضر توانستند 42. 8 درصد از تغییرات ایجاد شده در متغیر باورهای وسواسی را تبیین کنند که در این میان، مؤلفه کنترل مهاری و توجه انتخابی، سیستم های مغزی-رفتاری و طرح واره هیجانی تلاش برای منطقی بودن، به ترتیب بالاترین اهمیت را در پیش بینی متغیر باورهای وسواسی دارا بودند. بحث و نتیجه گیری: طبق نتایج پژوهش حاضر می توان گفت وجود طرح واره های هیجانی ناسازگار و همچنین کاهش کارایی کارکردهای اجرایی در افرادی که سطوح بالایی از فعالیت سیستم های مغزی-رفتاری را دارند، می تواند پیش بینی کننده گرایش آنها به سمت باورهای وسواسی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 689

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 556 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    213-222
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1184
  • دانلود: 

    1033
چکیده: 

مقدمه: پیش بینی در خصوص پیشرفت برنامه ها جهت دستیابی به هدف، در امید و حس شکست در ناامیدی متجلی می شود، بنابراین داشتن ابزاری مناسب در این خصوص از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس ناامیدی کودکان کازدین، راجرز و کولباس (1986) در کودکان ایرانی بوده است. روش: نمونه آماری این پژوهش عبارت بود از 482 دختر و پسر دوره ابتدایی شهر تهران که به روش خوشه ای چندمرحله ای از جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از مقیاس ناامیدی کودکان کازدین و همکاران (1986). جهت بررسی پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ و جهت بررسی روایی مقیاس از روایی محتوا، روایی سازه، روایی همزمان و روایی عاملی استفاده شد. نتایج: ضرایب آلفای کرونباخ به دست آمده حاکی از پایایی بالای مقیاس در هر دو عامل انتظارات آینده و شادکامی و نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان دهنده برازش خوب مدل در تعیین عامل ها به شکل اولیه بیان شده توسط کازدین و همکاران (1986) بود. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش، مقیاس ناامیدی کودکان در بررسی وضعیت ناامیدی کودکان در دو عامل نگاه به آینده و شادکامی دانش آموزان دبستانی شهر تهران ابزاری پایا و رواست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1184

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1033 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    223-237
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    670
  • دانلود: 

    368
چکیده: 

مقدمه: به دلیل شیوع بالای اختلال های اضطرابی و هزینه های بسیار آن ها بر فرد و جامعه، وجود ابزارهای مناسب جهت غربالگری و تشخیص زودهنگام این اختلال ها ضروری است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های روان سنجی و ساختار عاملی تاییدی نسخه بزرگسالان پرسشنامه غربالگری اختلال های هیجانی مرتبط با اضطراب کودک بود. روش: جامعه پژوهش شامل کلیه بزرگسالان ساکن در شهر یزد بود که لینک پرسشنامه آنلاین از طریق سامانه پیام کوتاه و به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای برای 1000 شهروند بالای 18 سال فرستاده شد. از این تعداد، 210 پرسشنامه قابل تحلیل به دست آمد. نتایج: همسانی درونی برای کل مقیاس، 0. 941 و برای زیرمقیاس های آن، 0. 612 تا 0. 876 به دست آمد. ضریب اعتبار بازآزمایی پرسشنامه به فاصله دو هفته، نیز مطلوب به دست آمد. این مقیاس همبستگی معناداری را با نسخه صفت پرسشنامه اضطراب صفت-حالت نشان داد که از روایی همگرای این پرسشنامه حمایت می کند. با توجه به نتایج تحلیل عامل تاییدی، مانند بارهای عاملی هرگویه نسبت به سازه خود، میزان بارتقاطعی هر گویه نسبت به تمام سازه ها (زیرمقیاس ها) و شاخص های اعتبار مرکب و میانگین واریانس استخراج شده، به منظور اصلاح مدل، برخی گویه ها حذف گردید. در مدل اصلاح شده، بارهای عاملی تمام گویه ها معنادار و بالای 0. 65 به دست آمد. هم چنین شاخص های اعتبار مرکب، میانگین واریانس استخراج شده و ملاک کلی برازش در حالتی مطلوب قرار گرفتند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، این پرسشنامه، از روایی، پایایی و ساختار عاملی مطلوبی برخوردار است و برای غربالگری اختلال های اضطرابی در بزرگسالان ایرانی می تواند استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 670

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 368 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اکبری مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    239-249
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1109
  • دانلود: 

    634
چکیده: 

مقدمه: یکی از مفاهیم اصلی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش، مفهوم ارزش های زندگی افراد است که می تواند نقش بسزایی در ایجاد ظرفیت انعطاف پذیری روانشناختی ایفا کند. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه زندگی ارزشمند بود. روش: در یک پژوهش همبستگی-توصیفی، 369 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه خوارزمی با تکمیل پرسشنامه زندگی ارزشمند، پرسشنامه پذیرش و عمل، مقیاس های افسردگی، اضطراب و استرس در این پژوهش شرکت کردند. اعتبار پرسشنامه زندگی ارزشمند در قالب بررسی اعتبار محتوایی، اعتبار سازه و اعتبار همزمان اندازه گیری شد. برای سنجش پایایی مقیاس نیز از روش محاسبه ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و روش بازآزمایی 4 هفته ای استفاده گردید. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که پایایی بازآزمایی چهار هفته ای پرسشنامه زندگی ارزشمند برابر با 0. 76 و ضریب همسانی درونی آن برای کل ابزار 0. 80 به دست آمد. اعتبار محتوایی این پرسشنامه نیز بر اساس داوری 5 متخصص مسلط بر رویکرد پذیرش و تعهد بررسی و ضریب توافق کندال برای تمام آیتم های پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. برای احراز اعتبار سازه، تحلیل عاملی اکتشافی تک عاملی بودن پرسشنامه زندگی ارزشمند را پیشنهاد کرد و این عامل 68 درصد از واریانس کل را تبیین نمود. اعتبار همزمان آن نیز بر اساس ضریب همبستگی نمرات شرکت کننده ها در این ابزار با تمرات آن ها در زیرمقیاس های پرسشنامه زمینه یابی سلامت، پذیرش و تعهد و مقیاس های افسردگی، اضطراب و استرس بررسی (دامنه بین 0. 58 تا 0. 87) و مورد تأیید قرار گرفت. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایچ پژوهش، نسخه فارسی پرسشنامه زندگی ارزشمند، یک ابزار معتبر و پایا برای سنجش ارزش های افراد در دانشجویان ایرانی می باشد و از شرایط لازم برای کاربرد در پژوهش های روانشناختی به ویژه پژوهش های مرتبط با درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1109

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 634 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

غلامی فشارکی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    253-265
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    6482
  • دانلود: 

    2376
چکیده: 

مقدمه: مدل سازی معادلات ساختاری (اس. ای. ام. ) یک روش جامع در آمار است که به طور گسترده در علوم رفتاری کاربرد دارد. این مدل را می توان به عنوان ترکیبی از روشهای تحلیل مسیر، رگرسیون و تحلیل عاملی دانست. از ویژگی های بارز این روش امکان محاسبه اثر مستقیم، غیر مستقیم و کل و همچنین مدل سازی متغیر پنهان عنوان نمود روش: این مطالعه مروری سیستماتیک از بین کلیه مقالات اصیل منتشره در پایگاه داده های علمی داخلی (مگیران، اس. آی. دی.، ایران مدکس) و خارجی (گوگل اسکولار، پابمد، اسکوپوس، آی. اس. آی. و ساینس دایرکت) در بازه زمانی 1973 تا 2018 انجام شده است. در این مطالعه با استفاده از لغات کلیدی "همبستگی"، "تحلیل مسیر"، "تحلیل عاملی: تاییدی و اکتشافی"، "معادلات ساختاری"، "متغیر پنهان"، "مدل ایجادی"، "مدل انعکاسی"، "مدل علیت چندگانه"، "اثر مستقیم"، "اثر غیر مستقیم"، "اثر کل" و مترادف های لاتین متناظر با آن مورد جستجو قرار گرفته است. نتایج: مرور متون در زمینه معادلات ساختاری نشان دهنده زمینه های مطالعاتی جدید این روش همچون معادلات ساختاری ایجادی در برابر انعکاسی، مدل علیت چندگانه، مدل های واریانس در برابر مدل های کواریانس و معادلات ساختاری با پاسخ غیر نرمال و استفاده از نظریه پرسش-پاسخ جهت تحلیل متغیرهای پنهان بوده است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به پیشرفت های موجود در زمینه معادلات ساختاری، محققان حوزه های رفتاری می توانند بیشتر فرضیات و سوالات مطرح شده در تحقیقات خود را با این روش پاسخ نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6482

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2376 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0