Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,596
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,261
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش تعدیل کننده شیوه های حل مساله در رابطه بین نشخوار فکری و افسردگی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 24

چکیده

نشخوار فکری و شیوه های حل مساله از جمله متغیرهای مهم و اثرگذار در سلامت روانی افراد هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش تعدیل کننده شیوه های حل مساله در رابطه بین نشخوار فکری و افسردگی انجام گرفت. نمونه پژوهش 200 نفر از دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد قم بودند که از آن ها خواسته شد پرسش نامه های مقیاس افسردگی بک (BDI-II), مقیاس شیوه های حل مساله کسیدی و لانگ و مقیاس پاسخ های نشخواری (RRS) را تکمیل کنند. نتایج پژوهش نشان دادند که بین شیوه های سازنده حل مساله (اعتماد, گرایش و خلاقیت) با افسردگی و نشخوار فکری همبستگی منفی معنادار و بین شیوه های غیرسازنده حل مساله (درماندگی, مهارگری به جز اجتناب) با افسردگی و نشخوار فکری رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون تعدیلی نشان داد که از بین شیوه های حل مساله تنها شیوه های اعتماد و مهارگری در رابطه بین نشخوار فکری و افسردگی نقش تعدیل کننده دارند. استنتاج ما بر آن است که شیوه های حل مساله و نشخوار فکری از مهم ترین پیش بینی کننده های شدت افسردگی هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نظامی پور، الهام، ضرغام حاجبی، مجید، و عبدالمنافی، عاطفه. (1394). نقش تعدیل کننده شیوه های حل مساله در رابطه بین نشخوار فکری و افسردگی دانشجویان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 13(12)، 15-24. SID. https://sid.ir/paper/208765/fa

    Vancouver: کپی

    نظامی پور الهام، ضرغام حاجبی مجید، عبدالمنافی عاطفه. نقش تعدیل کننده شیوه های حل مساله در رابطه بین نشخوار فکری و افسردگی دانشجویان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1394؛13(12):15-24. Available from: https://sid.ir/paper/208765/fa

    IEEE: کپی

    الهام نظامی پور، مجید ضرغام حاجبی، و عاطفه عبدالمنافی، “نقش تعدیل کننده شیوه های حل مساله در رابطه بین نشخوار فکری و افسردگی دانشجویان،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 13، no. 12، pp. 15–24، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208765/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا