مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

555
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

692
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی روش درمان حساسیت زدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان دانش آموزان دارای اختلال یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 110 | صفحه پایان 129

کلیدواژه

روش درمانی حساسیت زدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش (EMDR)Q1

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روش درمانی حساسیت زدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان دانش آموزان دارای اختلال یادگیری انجام گرفت. روش پژوهش به شیوه ی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش را کلیّه ی دانش آموزان ناتوان یادگیری شهر اردبیل در نیمه دوم سال 1394 تشکیل می دادند که از میان آن ها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس, 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل ( 15 نفر) جایگزین شدند. شرکت کنندگان گروه آزمایش, 7 جلسه برنامه درمانی حساسیت زدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش دریافت نمودند. . برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی تنظیم شناختی هیجان و پرسشنامه ی اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شد. داده ها با روش آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که فرضیه ی پژوهش مبنی بر تأثیر برنامه درمانی حساسیت زدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان دانش آموزان ناتوان یادگیری مورد تائید قرارگرفته است و دانش آموزان ناتوانی یادگیری گروه آزمایش نسبت به دانش آموزان ناتوان یادگیری گروه کنترل در پس آزمون به طور معناداری, تنظیم شناختی هیجان منفی و اضطراب امتحان کمتری داشتند. بنابراین, می توان نتیجه گرفت که برنامه درمانی حساسیت زدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش در تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان اثربخش است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادی، مسعود، صدری دمیرچی، اسماعیل، و محمدی، نسیم. (1397). اثربخشی روش درمان حساسیت زدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان دانش آموزان دارای اختلال یادگیری. ناتوانی های یادگیری، 7(3 (پیاپی 26) )، 110-129. SID. https://sid.ir/paper/210085/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی مسعود، صدری دمیرچی اسماعیل، محمدی نسیم. اثربخشی روش درمان حساسیت زدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان دانش آموزان دارای اختلال یادگیری. ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1397؛7(3 (پیاپی 26) ):110-129. Available from: https://sid.ir/paper/210085/fa

    IEEE: کپی

    مسعود مرادی، اسماعیل صدری دمیرچی، و نسیم محمدی، “اثربخشی روش درمان حساسیت زدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان دانش آموزان دارای اختلال یادگیری،” ناتوانی های یادگیری، vol. 7، no. 3 (پیاپی 26) ، pp. 110–129، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210085/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button