مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

571
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,341
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیوندِ بلاغت و ابعاد «وصف» در شعر هشت شاعر کودک

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 119

چکیده

وصف و بیان توصیفی به عنوان شگردی بلاغی و عنصری زیباشناختی در شعر کودک کاربرد دارد و اشکال و گونه های آن, مورداستفاده ی شاعرانِ کودک قرارّمی گیرد. شاعران کودک با بهره گیری خلّاقانه از ظرفیّت و امکانات این شیوه ی بیان, ضمن تقویّت وجه بلاغی و هنری کار خویش, دستیابی به اهداف اصلی شعر کودک, یعنی توسعه ی نگاه کودکان به محیط, رشد ذهنی و شخصیّتی, تقویّت قوه ی تخیّل, تلطیف عواطف و تعمیق اندیشه های کودکان را بر خود تسهیل می کنند. در این مقاله, ابتدا اهمیّت, کارکرد و قابلیّت های وصفِ شاعرانه و اهمیّت بلاغی آن در شعر کودک, همچنین چگونگی تأثیر آن بر مخاطبان کودک تشریح شده است. سپس اشکال و گونه هایی از وصف و بیان وصفی که در آثار هشت شاعر مطرح کودک و نوجوان, کاربرد و بسامد دارد, تحت عناوین «وصف ذهنی», «وصف عینی», «وصف تصویری» و «وصف روایی» همراه با شواهد هرکدام بررسی و تحلیل شده است. به علاوه, ضمن بررسی و تحلیل ها, میزان و کیفیّت تأثیرگذاری هریک از این گونه ها بر مخاطبان کودک ارزیابی شده است. خاستگاه وصف عینی, مشاهده ی دقیق و بی واسطه و هدف از آن, بازنمایی وجه مادی و عینی پدیده ها بیان شده, از «وصف ذهنی» به عنوان نتیجه ی استفاده ی شاعر از امور عینی برای بیان ذهنیّات, عواطف و افکار خویش سخن رفته, «وصف تصویری» توصیفی مبتنی بر تخیّل با اعتبار زیباشناختی بارز تعریف شده و نهایتاً, «وصف روایی» گونه ای از وصف معرّفی شده است که شاکله ی آن, روایاتی شاعرانه و تمثیلی است که مبتنی بر انسان انگاری شکل می-گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باقی نژاد، عباس، و باباسالار، اصغر. (1397). پیوندِ بلاغت و ابعاد «وصف» در شعر هشت شاعر کودک. ادب فارسی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، 8(2 (پیاپی 22) )، 103-119. SID. https://sid.ir/paper/210563/fa

    Vancouver: کپی

    باقی نژاد عباس، باباسالار اصغر. پیوندِ بلاغت و ابعاد «وصف» در شعر هشت شاعر کودک. ادب فارسی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)[Internet]. 1397؛8(2 (پیاپی 22) ):103-119. Available from: https://sid.ir/paper/210563/fa

    IEEE: کپی

    عباس باقی نژاد، و اصغر باباسالار، “پیوندِ بلاغت و ابعاد «وصف» در شعر هشت شاعر کودک،” ادب فارسی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، vol. 8، no. 2 (پیاپی 22) ، pp. 103–119، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210563/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button