مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

781
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

680
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مبادی طرحی نو در خوانش عجایب نامه ها

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 113

چکیده

 موضوع این نوشتار, آن دسته از متون کهن هستند که آنها را با عنوان «عجایب نامه» می شناسیم. این دسته متون که تاکنون کمتر بدان ها پرداخته شده است, در برخی پژوهش های ادبی, با استفاده از نظریه ی تزوتان تودوروف (نظریه پرداز ساختارگرای فرانسه زبان) درباره ی ژانر فانتاستیک, بازخوانی و به عنوان ژانری ادبی که با برخی از مفاهیم نظریه ی تودوروف همخوانی دارد, معرفی شده اند, امّا این پ‍ ‍ ژوهش ها دچار تناقض های روش شناختی ای هستند که به سبب خلط برخی مفاهیم یا به دلیل بی دقّتی در مفاهیم به وجودآمده اند و موجب بدخوانی عجایب نامه ها و کژنمایی ماهیّت آنها شده اند. هدف ما در این مقاله آن است که با تدقیق در یکی از مفاهیم بنیادینی که در تعریف عجایب نامه ها نقش عمده دارد, مسیری تازه برای ارائه ی خوانشی متفاوت از این متون بگشاییم و چرایی اهمیّت مسئلة «روش» را در نوع نگاه به آنها نشان دهیم. این مفهوم بنیادین, «علم» است. در این مقاله نشان داده ایم بسته به تصویری که از علم ترسیم می کنیم, می توان عجایب نامه ها را به شیوه ای متفاوت خواند. یکی از نکات مهم در این خوانش, لزوم توجّه به تطوّر و تحوّل مفاهیم است. به-این ترتیب, برخورداری از نگاهی تاریخی که متون را در زمینه و فضای تاریخی پیدایش و شکل گیری آنها بررسی کند, به نکته ای کلیدی در فهم ماهیّت آنها تبدیل می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهری، فاطمه. (1397). مبادی طرحی نو در خوانش عجایب نامه ها. ادب فارسی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، 8(1 (پیاپی 21) )، 97-113. SID. https://sid.ir/paper/210577/fa

    Vancouver: کپی

    مهری فاطمه. مبادی طرحی نو در خوانش عجایب نامه ها. ادب فارسی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)[Internet]. 1397؛8(1 (پیاپی 21) ):97-113. Available from: https://sid.ir/paper/210577/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه مهری، “مبادی طرحی نو در خوانش عجایب نامه ها،” ادب فارسی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، vol. 8، no. 1 (پیاپی 21) ، pp. 97–113، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210577/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا