مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

717
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

589
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجلی خواننده ضمنی در ساز موسیقی و تسمیه ی شراب؛ مورد کاوی باده سرایی ابن فارض و اعشی

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 107

چکیده

 نظریه­ های خواننده محور به مثابه نگاه نقدیِ نو, افق­ های جدیدی از زیبایی­ شناسی متون ادبی را به روی ما می­ گشایند. این نظریات ضمن تأکید بر نقش و اهمیت مخاطب, به بررسی چند و چون ارتباط متن ادبی و خوانندة متن می­ پردازد. یکی از فاکتورهایی که در ذیل این نظریه مطرح شده «خوانندة ضمنی» است. این خواننده به عنوان حلقة واصل متن و خواننده­ های اصلی, زمینة تحلیلِ تعامل آن دو را فراهم می­ کند. در این نوشتار چارچوب ظهور «خوانندة ضمنی» در دو لوحِ «نامِ شراب» و «موسیقی شعر» و در دو نوع شعرِ باده بررسی شده است. اول خمریة روحی و رمزی ابن­ فارض و دوم خمریات مادی أعشی. در این پژوهش مشخص گردید نام شراب در شعر ابن­ فارض, نقطة ثقل سرودة اوست و خوانندة ضمنی اش نیز محو این نام است؛ درحالی که مخاطبِ ضمنیِ شعرِ أعشی مرکزیت شعر را نه خود شراب بلکه از آنِ تأثیر آن و تلذذات خود می­ داند. از دیگر سو مخاطب ضمنیِ هر دو اثر علاقه­ مند موسیقی­ اند؛ لیکن موسیقی خاص خودشان, موسیقی شعر بیش از هر چیزی انعکاس جان, روح و حالی است که شاعر شعر خود را برای آن مهیا کرده است و باید جزء جزء آن به عنوان یکی از تماثیل شعری, با ماتریس کلیِ اثر هماهنگ و متناسب باشد, موسیقیِ باده­ سراییِ این به نرمی و لطافت متمایل است و دیگری رو به سوی یک شب عیاشی دارد, هرچند گاهی تماثیل موسیقایی مشترکی بین آن دو می­ بینیم ولی در نگاه کلی و در کنار جمع تماثیل دیگر, روشن می­ شود که با وجود اشتراک جزئی هر یک گویای هندسة متفاوتی هستند و تمام تفاوت­ ها و شباهت­ های آنها, نشانگر ضعف یا نقص یکی از آنها نیست بلکه بیانگر یک نظام منحصر به­ فرد موسیقیایی در شعر هرکدام هست که نمایی از طلب خواننده­ ی ضمنی هر کدام به نمایش می­ گذارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طالب زاده شوشتری، عباس، و ممیزی، سعیده. (1398). تجلی خواننده ضمنی در ساز موسیقی و تسمیه ی شراب؛ مورد کاوی باده سرایی ابن فارض و اعشی. ادب عربی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، 11(2 )، 87-107. SID. https://sid.ir/paper/211608/fa

    Vancouver: کپی

    طالب زاده شوشتری عباس، ممیزی سعیده. تجلی خواننده ضمنی در ساز موسیقی و تسمیه ی شراب؛ مورد کاوی باده سرایی ابن فارض و اعشی. ادب عربی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)[Internet]. 1398؛11(2 ):87-107. Available from: https://sid.ir/paper/211608/fa

    IEEE: کپی

    عباس طالب زاده شوشتری، و سعیده ممیزی، “تجلی خواننده ضمنی در ساز موسیقی و تسمیه ی شراب؛ مورد کاوی باده سرایی ابن فارض و اعشی،” ادب عربی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، vol. 11، no. 2 ، pp. 87–107، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/211608/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا