مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

368
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

539
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل نشانه شناختیِ اجتماعیِ متن و تصویر در داستان القندیل الصغیر

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 149

چکیده

 قرار گرفتن نوشتار و تصویر در یک راستا و تولید یک متن هدفمند و معنادار, فرایندی گفتمانی و در نتیجه فرهنگی و اجتماعی است. این کُنش و رفتار اجتماعی در مورد ادبیات کودک و داستان­ هایی که برای کودکان نوشته می­ شود از ارزش و اهمیّت والایی برخوردار است و در سطحی فراتر؛ یعنی بینافرهنگی عمل می­ کند؛ زیرا سرعت پردازش تصویر و رمزگشایی آن برای کودک بیشتر از متن خطی است. القندیل الصغیر یکی از بهترین داستان­ های کوتاه غسان کنفانی نویسندة حوزة ادبیات پایداری فلسطین است که برای القای مفاهیم ایدئولوژی و ارزشی, گفتمانی چندوجهی را به­ کار بسته تا کلیدی­ ترین واژه­ ها در فرهنگ لغت فلسطین را در نهاد کودکان آن سرزمین که نیازمند آموزشند, نهادینه سازد. در این پژوهش سعی شده با خوانش داستان مذکور و با تکیه بر مطالعات نشانه­ شناختی اجتماعی, به این سوال پاسخ داده شود که نشانه­ شناسی اجتماعی به­ عنوان گرایشی نوین, چگونه در کشف لایه­ های زیرین معنا و تحلیل گفتمانی متن و تصاویر ترسیم شده در این داستان­ عمل می­ کند؟ کنفانی به­ خوبی دریافته که کودکان فلسطینی به­ عنوان آینده­ سازان وطن کار کرد و رسالتی مهم بر دوش دارند و آن آزادی وطن از سیطرة اشغالگران صهیونیستی است, لذا کُنش­ های مادی و پویا بیشترین بسامد را در رمزگزاری واقعیت برعهده گرفته­ که غالباً با وجه خبری و قطعیت بالا ارائه شده­ اند. نویسنده همچنین از قابلیت­ نشانه­ های زمانی مکانی و تصویری به عنوان تکمیل­ کننده ی معنا, برای استحکام متن, جلب توجه کودک و القای پیام غافل نمانده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زینی وند، تورج، و صولتی، سمیه. (1398). تحلیل نشانه شناختیِ اجتماعیِ متن و تصویر در داستان القندیل الصغیر. ادب عربی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، 11(2 )، 129-149. SID. https://sid.ir/paper/211611/fa

    Vancouver: کپی

    زینی وند تورج، صولتی سمیه. تحلیل نشانه شناختیِ اجتماعیِ متن و تصویر در داستان القندیل الصغیر. ادب عربی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)[Internet]. 1398؛11(2 ):129-149. Available from: https://sid.ir/paper/211611/fa

    IEEE: کپی

    تورج زینی وند، و سمیه صولتی، “تحلیل نشانه شناختیِ اجتماعیِ متن و تصویر در داستان القندیل الصغیر،” ادب عربی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، vol. 11، no. 2 ، pp. 129–149، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/211611/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا