مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

811
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

678
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چارچوبی نظری برای داوری در باب اخذ در شعر بر مبنای نظریه ی نظمِ عبدالقاهر جرجانی و نظریه ی فرمالیسم روسی

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 80

چکیده

 این مطالعه می­ کوشد چارچوبی نظری برای داوری در باب وقوع اخذ در شعر طرح کند. پرسش این است که با چه معیاری می­ توان حکم به وقوع اخذ در شعر متأخر از شعر متقدّم داد و با چه روشی می­ توان نحوه ی این اخذ را ارزیابی کرد؟ روش مطالعه تحلیلی – تطبیقی است. ابتدا با نگاهی انتقادی روند مطالعات سرقت شعری در سنت بلاغت عربی بازخوانی می­ شود. در این بازخوانی تأکید می­ شود که عبدالقاهر جرجانی در ضمن مباحث مربوط به نظریه ی نظم, در موارد پراکنده­ ای به قضیه ی اخذ در شعر پرداخته و برای تحلیل وقوع اخذ در اشعار متأخر از اشعار متقدم, روشی نظام­ مند را به کار بسته که پس از وی نادیده گرفته شده است. بر این مبنا, نخست روش وی در این تحلیل تبیین می­ شود. سپس روش تحلیل او با روش فرمالیست­ های روس برای تحلیل رابطه ی تاریخیِ اشعار مقایسه می­ شود. این مقایسه نشان می­ دهد نظریه ی فرمالیسم در قرن بیستم برای این تحلیل روشی مشابه با روش عبدالقاهر ارائه کرده است. سپس بر اساس مبانی مشترک میان این دو نظریه, چارچوبی نظری برای داوری در باب اخذ در شعر طرح می­ شود. در این چارچوب تأکید می­ شود که معیار صدور حکم در باب وقوع اخذ, فقط اشتراک دو شعر در کاربست هنرسازه­ های نو است. نحوه ی وقوع اخذ نیز با این روش ارزیابی می­ شود که تحلیل شود هنرسازه­ های مشترک چه کارکردی در ساخت هر یک از دو شعر داشته­ اند. مقایسه ی میان نحوه ی کارکرد هنرسازه­ های مشترک می­ تواند نحوه ی اخذ شعر متأخر از شعر متقدم را نشان دهد. سرانجام در یک مطالعه ی تطبیقی بر اساس معیار و روش مذکور, چند نوع متفاوت از نحوه ی وقوع اخذ میان اشعار عملاً تحلیل می­ شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادی، محمدهادی، خورشا، صادق، و حاج مومن، حسام. (1397). چارچوبی نظری برای داوری در باب اخذ در شعر بر مبنای نظریه ی نظمِ عبدالقاهر جرجانی و نظریه ی فرمالیسم روسی. ادب عربی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، 10(2 )، 61-80. SID. https://sid.ir/paper/211636/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی محمدهادی، خورشا صادق، حاج مومن حسام. چارچوبی نظری برای داوری در باب اخذ در شعر بر مبنای نظریه ی نظمِ عبدالقاهر جرجانی و نظریه ی فرمالیسم روسی. ادب عربی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)[Internet]. 1397؛10(2 ):61-80. Available from: https://sid.ir/paper/211636/fa

    IEEE: کپی

    محمدهادی مرادی، صادق خورشا، و حسام حاج مومن، “چارچوبی نظری برای داوری در باب اخذ در شعر بر مبنای نظریه ی نظمِ عبدالقاهر جرجانی و نظریه ی فرمالیسم روسی،” ادب عربی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، vol. 10، no. 2 ، pp. 61–80، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/211636/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button