مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,251
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,058
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه هویت اسلامی، فضای مجازی و جهانی شدن

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 43

چکیده

 هویت اسلامی نوعی هویت جمعی است که بین فرد و جامعه ارتباط برقرار می کند و بیان می کند که بین اینکه چگونه خودم راببینم با اینکه دیگران چگونه من را می بینند ارتباط برقرار سازد. جهانی شدن ناظر به وضعیت طبیعی و غیرارادی می باشد که بر بستر شرایط جهانی جدید و تکنولوژی ارتباطات شکل می گیرد در واقع جهانی شدن موجب تقویت اعتقادات و هویت اسلامی شده است زیرا جهانی شدن هویت های قومی, سرزمینی, ملی و ... را تضعیف می کند اما نیاز به بازیابی هویت, انسانها را به سوی هویت دینی جذب می کند. نتیجه اینکه هر چه جهانی شدن بیشتر و گسترده تر شده است هویت اسلامی بالاخص در میان کشورهای اسلامی بیشتر نمود پیدا کرده است. این موضوع حداقل از تحلیل میزان اعتقادات مذهبی افراد در دهه 80 که مربوط به نگرش ایرانیان به مذهب می باشد بدست می آید. هویت اسلامی به دیگران بایک نگاه می نگرد و ابزار اصلی خود را دین و اعتقادات دینی می بیند؛ اما جهانی شدن همه را بانگاه غربی می نگرد و ابزار مورد استفاده اش را فضای مجازی قرار داده است که بالطبع میزان دسترسی به این فضا در عصر ارتباطات حاکی از نابرابری است. به دنبال این نابرابری عدم دسترسی یکسان به اطلاعات نیز بروز و ظهور می یابد. بدین منظور طرح موضوع جهانی شدن (عام) به نوعی تداعی کننده جهانی سازی یا همان غربی سازی است (خاص کل) که درپی محو تمام حائل های پیش روی خود است از جمله هویتها و بالاخص هویت اسلامی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    الوندی، هومن، و نایبی، محسن. (1391). بررسی رابطه هویت اسلامی, فضای مجازی و جهانی شدن. مطالعات رسانه ای، 7(19)، 35-43. SID. https://sid.ir/paper/211792/fa

    Vancouver: کپی

    الوندی هومن، نایبی محسن. بررسی رابطه هویت اسلامی, فضای مجازی و جهانی شدن. مطالعات رسانه ای[Internet]. 1391؛7(19):35-43. Available from: https://sid.ir/paper/211792/fa

    IEEE: کپی

    هومن الوندی، و محسن نایبی، “بررسی رابطه هویت اسلامی, فضای مجازی و جهانی شدن،” مطالعات رسانه ای، vol. 7، no. 19، pp. 35–43، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/211792/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button