Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2180
  • دانلود: 

    1279
چکیده: 

دست یابی به توسعه سیاسی یعنی فرایندی که در جریان آن نظام های ساده اقتداگرای سیاسی جای خود را به نظام های حق رای همگانی، احزاب سیاسی و بروکراسی های مدنی می دهند، نیازمند آگاهی و حرکت عمومی شهروندان از یک سو و پذیرش اراده حاکمان از سوی دیگر است. امروزه برای دست یابی به توسعه سیاسی استفاده از وسایل ارتباط جمعی شرط لازم می باشد، زیرا وسایل ارتباط جمعی از زمان پیدایش، تاثیرات شگرفی در حوزه های اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی جوامع به جا گذاشته اند.سوالی که در این مقاله در پی پاسخگویی به آن هستیم، این است که اصولا در خصوص تحقق دستیابی به توسعه سیاسی، اینترنت چه جایگاهی دارد؟ به عبارت دیگر آیا ارتباطات رایانه ای در اینترنت می تواند زمینه توسعه سیاسی را فراهم سازد؟از مجموع مباحث ارائه شده میتوان دریافت که اینترنت با توجه به ویژگی هایی چون تعاملی بودن، همزمان بودن ارتباط، همه جایی بودن، فقدان کنترل مرکزی، فقدان مالکیت بر شبکه و سانسور گریزی، فضای مناسبی برای احیای ابعاد از دست رفته مشارکت سیاسی و دموکراسی می باشد.در مجموع می توان گفت که اینترنت بستری مناسب برای گسترش توسعه سیاسی و مشارکت سیاسی است، و رسانه های نوین مهارت ها و عوامل تازه ای را در مبارزات سیاسی وارد کرده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2180

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1279 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    11-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2783
  • دانلود: 

    1311
چکیده: 

این مقاله که برگرفته از رساله دکترای تخصصی رشته علوم ارتباطات است به دنبال ارائه مدل مفهومی مناسب جهت ارزشیابی عملکرد روابط عمومی در موسسات اقتصادی و تجاری ایران است. برای این منظور در یک فرایند علمی تحقیق در سه مرحله انجام شده است:اول: مطالعه مستندات علمی تعالی سازمانی، مدلهای کیفیت و مضامین علمی روابط عمومی.دوم: طراحی مدل ارزشیابی عملکرد روابط عمومی بر مبنای مضامین کیفیت و روابط عمومی و اصلاح و تایید ابعاد، مولفه ها و شاخص های مدل بر مبنای نظرات گروه خبره.سوم: ارزشیابی عملکرد روابط عمومی موسسات اقتصادی و تجاری با بهره گیری از ابزار پرسشنامه و مصاحبه بر مبنای مدل نهایی.نتایج این مقاله می تواند مدیران را در ارزیابی و آسیب شناسی مدیریت روابط عمومی در موسسات اقتصادی و تجاری یاری نموده تا با تدوین طرح ها و اقدامات بهبود، بستر مناسبی جهت توسعه و توانمندسازی روابط عمومی فراهم سازند. مدیران و کارشناسان روابط عمومی می توانند از مدل نهایی این مقاله به عنوان یک سیستم پشتیبان برای تصمیم گیری و برنامه ریزی استفاده کنند. بهره مندی از این مدل به مدیران روابط عمومی کمک خواهد نمود، به جای شناسایی و حل مسایل به طور تصادفی، با یک رویکرد نظام مند، علمی و کاربردی و بر اساس معیارها و شاخص های کیفی و علمی به شناسایی وضعیت موجود و حل مسایل سازمان خود بپردازند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2783

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1311 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    21-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2885
  • دانلود: 

    998
چکیده: 

بررسی تاریخ مطبوعات در ایران نشان دهنده این مساله است که روزنامه های ما - به جز زمان های کوتاهی - از آزادی بی بهره بوده اند. به اعتقاد مک کوئیل آزادی مطبوعات، میزان آزادی که رسانه از آن برخوردار است و همچنین میزان آزادی شهروندان در دسترسی به محتوای رسانه را در بر می گیرد. واضح است که عوامل درون سازمانی و برون سازمانی بسیاری بر این مقوله تاثیرگذارند که در این پژوهش به بررسی عوامل سیاسی تاثیرگذار در توسعه آزادی مطبوعات می پردازیم. در واقع هدف اصلی تحقیق شناسایی میزان تحقق عوامل سیاسی تاثیرگذار در توسعه آزادی مطبوعات در ایران است. به این منظور با بهره گیری از روش پیمایشی و ساخت پرسشنامه پژوهشگرساخته با دسته بندی عوامل سیاسی به مولفه های محتوای قوانین مطبوعاتی، محتوای قانون اساسی، استراتژی مطبوعاتی دولتها و رشد یافتگی جامعه مدنی و همچنین با استفاده از مدل های آماری t تک گروهی و رگرسیون چندمتغیری به بررسی توان پیش بینی آزادی مطبوعات از طریق متغیرهای یاد شده و میزان تحقق هر یک از مولفه های یاد شده از دید پاسخگویان پرداخته شده است. لازم به دکر است که جامعه آماری این تحقیق روزنامه نگاران شاغل در روزنامه های ایران را دربرمی گیرد.یافته ها نشان می دهند که از دیدگاه نمونه های تحقیق، میزان تحقق مولفه های مرتبط با «قانون مطبوعات»، استراتژی مطبوعاتی دولتها و رشد جامعه مدنی در «توسعه آزادی مطبوعات» پایین تر از حد متوسط است. هر چند به اعتقاد آنها میزان تحقق مولفه های حمایت از آزادی بیان و مطبوعات، واگذاری مطبوعات به بخش خصوصی و عدم تفتیش عقاید در قانون اساسی ایران بالاتر از حدمتوسط است ولی به عدم اجرای مفاد مرتبط در این قانون اذعان دارند.علاوه بر این رگرسیون چندمتغیری جهت پیش بینی «آزادی مطبوعات» از طریق «قانون مطبوعات»، «قانون اساسی»، «استراتژی مطبوعاتی دولتها» و «رشد جامعه مدنی در ایران» نشان می دهد که ارتباط معنی داری بین «قانون مطبوعات»، «قانون اساسی»، «استراتژی مطبوعاتی» و «رشد جامعه مدنی» با «آزادی مطبوعات» در سطح a=0.01 مشاهده می شود. به عبارتی دیگر توان پیش بینی «آزادی مطبوعات» از طریق «قانون مطبوعات»، «قانون اساسی»، «استراتژی مطبوعاتی دولتها» و «رشد جامعه مدنی در ایران» وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2885

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 998 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    35-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1237
  • دانلود: 

    1007
چکیده: 

هویت اسلامی نوعی هویت جمعی است که بین فرد و جامعه ارتباط برقرار می کند و بیان می کند که بین اینکه چگونه خودم راببینم با اینکه دیگران چگونه من را می بینند ارتباط برقرار سازد. جهانی شدن ناظر به وضعیت طبیعی و غیرارادی می باشد که بر بستر شرایط جهانی جدید و تکنولوژی ارتباطات شکل می گیرد در واقع جهانی شدن موجب تقویت اعتقادات و هویت اسلامی شده است زیرا جهانی شدن هویت های قومی، سرزمینی، ملی و ... را تضعیف می کند اما نیاز به بازیابی هویت، انسانها را به سوی هویت دینی جذب می کند. نتیجه اینکه هر چه جهانی شدن بیشتر و گسترده تر شده است هویت اسلامی بالاخص در میان کشورهای اسلامی بیشتر نمود پیدا کرده است. این موضوع حداقل از تحلیل میزان اعتقادات مذهبی افراد در دهه 80 که مربوط به نگرش ایرانیان به مذهب می باشد بدست می آید. هویت اسلامی به دیگران بایک نگاه می نگرد و ابزار اصلی خود را دین و اعتقادات دینی می بیند؛ اما جهانی شدن همه را بانگاه غربی می نگرد و ابزار مورد استفاده اش را فضای مجازی قرار داده است که بالطبع میزان دسترسی به این فضا در عصر ارتباطات حاکی از نابرابری است. به دنبال این نابرابری عدم دسترسی یکسان به اطلاعات نیز بروز و ظهور می یابد. بدین منظور طرح موضوع جهانی شدن (عام) به نوعی تداعی کننده جهانی سازی یا همان غربی سازی است (خاص کل) که درپی محو تمام حائل های پیش روی خود است از جمله هویتها و بالاخص هویت اسلامی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1237

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1007 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
نویسندگان: 

بختیاری آمنه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    45-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3226
  • دانلود: 

    873
چکیده: 

از آنجا که فناوری اطلاعات، تحولات سیاسی - اجتماعی وسیع و شگرفی را پدید آورده است، مشکلات اخلاقی جدید و منحصر به فردی در این حوزه ایجاد شده که نیازمند رسیدگی است. فناوری اطلاعات نه تنها در چگونگی افعال و اقدامات روزمره تاثیر گذارده؛ بلکه تلقی ما از آنها را نیز تغییر داده است. برخی از مفاهیمی که در حوزه فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی، کاربردی خاص داشته اند با پیشرفت فناوری اطلاعات دچار چالش هایی شده اند که از آن جمله می توان به مفهوم مالکیت، مفهوم حریم خصوصی، مفهوم توزیع قدرت، آزادی های اساسی و مسوولیت اخلاقی اشاره نمود.این پژوهش بر این مدعاست که نظام فرهنگی و اخلاقی که هم اکنون بر فضای مجازی حکمفرماست چیزی جز همان اخلاق جامعه مدرن غربی با همان خصوصیات ویژه تاریخی جامعه غربی بعد از رنسانس نیست. نظام هنجاری و فرهنگی که بر دو خصلت «مادی گرایی و رفاه طلبی وسیع و عمیق» و «مخالفت با گذشته و هر گونه مبانی سنتی و مذهبی» خود را نشان داده است.پژوهش حاضربا هدف آزمون بررسی هنجارهای اخلاقی در فضای مجازی (اینترنت)، به روش توصیفی - تحلیلی انجام پذیرفته و کاربردی است. جامعه آماری شامل استفاده کنندگان از چت روم یاهو در دو اتاق Reginal (Asia) و country and culture (Persian) بوده که اکثریت فارسی زبانان می باشند. از 500 پیغام ارسال شده، گفتگو با 70 نفر به تفکیک جنسیت، تاهل، سن، تحصیلات و سکونت با طرح موضوع مسائل جنسی انجام گردید. یافته ها نشان می دهد تعداد مردان در اتاق گفتگوهای مجازی بیشتر از زنان بوده و بیشتر پاسخ گویان دارای حداکثر 30 سال سن و مجرد می باشند. همچنین استفاده از تکنولوژی نوین با میزان تحصیلات ارتباط مستقیم داشته به طوری که 70 درصد پاسخگویان دارای تحصیلات کارشناسی یا بالاتر می باشند. با توجه به خصوصیت اصلی فضای مجازی که در آن هویت کاربران پنهان می ماند لذا بی پروایی و ساختارشکنی در زمینه بیان دیدگاه ها گشترش بیشتری دارد. از این رو طرح مسائل جنسی و یافتن شریک جنسی در اکثریت بحث های فضای مجازی رواج داشته و در این میان مردان بیشتر از زنان به طرح این مساله پرداخته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3226

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 873 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    55-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2215
  • دانلود: 

    740
چکیده: 

امروزه در بسیاری از نقاط دنیا ارزش شرکت ها بیش از آن که بر اساس دارایی شان سنجیده شود بر اساس اعتبار آنها برآورد می گردد. این در حالی است که بسیاری از شرکت ها تنها با داشتن اعتبار در میان مردم ارزشی بسیار بیشتر از دارایی های منقول و غیر منقول خود دارند. این وضعیت از زمانی نمود یافت که نام های تجاری پا به عرصه وجود گذاشتند و نقش تبلیغاتی رسانه ها پررنگ تر از قبل شد. با این وجود در ایران، هنوز اعتبار رسانه ای سازمان ها به عنوان یک منبع استراتژیک یا به عبارتی یکی از دارایی های سازمانی نادیده گرفته می شود.بر همین اساس این مقاله با هدف نشان دادن نقش اعتبار رسانه ای به عنوان یک منبع استراتژیک به رشته تحریر درآمده است. برای دست یابی به این هدف از مدل های مختلف در مدیریت استراتژیک استفاده و به این طریق، اثباتی علمی برای موضوع یاد شده ارائه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2215

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 740 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

حامدی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    65-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2562
  • دانلود: 

    1775
چکیده: 

پژوهش حاضر به دنبال بررسی سواد رسانه ای دانشجویان و عوامل اجتماعی - فرهنگی که به نوعی بر میزان سواد رسانه ای آنان تاثیر می گذارد، بوده است. روش کار ما در این پژوهش پیمایش است و تکنیک جمع آوری داده ها نیز پرسشنامه می باشد. جامعه تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران شرق هستند که در سال تحصیلی 90-91 مشغول به تحصیل می باشند، که تعداد آنها 13317 است، که از این تعداد 400 نفر به عنوان نمونه از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند. شیوه نمونه گیری در مرحله اول بصورت طبقه ای نامتناسب بوده که ملاک طبقه بندی نوع دانشکده، جنسیت و مقطع تحصیلی بوده، که پس از انتخاب طبقات، افراد نمونه به صورت کاملا تصادفی انتخاب شده اند. در قسمت چارچوب نظری هم از دو نظریه استفاده و خشنودی و شکاف آگاهی استفاده شده است. فرضیات تحقیق نیز با آماره های؛ T، F و پیرسون مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد؛ سواد رسانه ای با جنسیت، وضعیت تاهل، رشته تحصیلی، سن و همچنین پایگاه اقتصادی - اجتماعی رابطه ندارد، اما بین مقطع تحصیلی، سرمایه فرهنگی، مصرف رسانه ای، اعتماد به رسانه، میزان جذابیت رسانه ها و انگیزه استفاده از رسانه با سواد رسانه ای رابطه وجود دارد. ضریب همبستگی بدست آمده معادل 0.852 می باشد، که بیانگر این مطلب است که متغیرهای مستقل به طور همزمان تقریبا 0.85 با سواد رسانه ای دانشجویان همبستگی دارند. همچنین ضریب تعین تعدیل شده معادل 0.725، بازگو کننده این مطلب است که حدود 72.5 درصد سواد رسانه ای دانشجویان توسط متغیرهای مستقل مورد بررسی توضیح داده می شود، و 27.5 درصد باقیمانده ناشی از عواملی خارج از مشاهدات مورد بررسی این تحقیق می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2562

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1775 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

میرزاخانیان آنی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    79-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1091
  • دانلود: 

    233
چکیده: 

پژوهش حاضر طی سال های 88-87 در دو روزنامه اقتصادی «دنیای اقتصاد» و «سرمایه» با متد پیمایشی و مصاحبه ای انجام گرفت. نمونه های آماری این تحقیق 35 روزنامه نگار و دست اندرکار در این دو روزنامه ها بودند. شیوه نمونه گیری بصورت تصادفی انجام گرفت. فرضیه ها و پرسش های این طرح غالبا پیرامون مشکلات سازمانی تحریریه اعم از قواعد حرفه ای تعامل مدیران روزنامه با روزنامه نگاران و دیگر دست اندرکاران این دو روزنامه بوده است. از سوی دیگر پژوهشگر در وجوه انضمامی و تبعی به اخلاق روزنامه نگاری نیز نظر داشته است. اگر چه پیدایش موفقیت ها و ناکامی ها در پژوهش های پیمایشی نسبت به دیگر متدهای تحقیقی و پژوهشی غالبا قرین به حقیقت است اما به رغم آن، در این پژوهش سعی شده است که در هر دو روزنامه و تقریبا در سطوح بالا با مدیران و دبیران این دو روزنامه مصاحبه های عمقی نیز صورت گیرد. ما حاصل این مصاحبه ها در بخش معایب و محاسن نیز آمده و استدلال و براهین آن در تحلیل ها هم بکار گرفته شده است.آنچه که در زیر می آید ماحصل این پژوهش است که اکثریت گمانه ها و فروض پژوهشگر در باب قواعد حرفه ای و اخلاق حرفه ای حاکم بر روزنامه نگاران با مدیران و بالعکس بر صحت و درستی آن تاکید دارند.در ابتدای پژوهش، پژوهشگر بر این گمان بود که بسیاری از قواعد حرفه ای در این دو سازمان های تحریریه نادیده گرفته می شود و روزنامه نگاران به تدریج به سمت اداری بودن و عضوی ساده در یک سازمان اداری بورکراتیک تبدیل می شوند و روزنامه ها پس از رشد نسبی در تیراژ و جذب آگهی ها آرام آرام به سمت بورکراتیک شدن پیش می روند و از موقعیت خبری و به روز بودن فاصله می گیرند. به همین تناسب نیز از قواعد حرفه ای دور می مانند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1091

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 233 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    97-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1417
  • دانلود: 

    1146
چکیده: 

هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر دیپلماسی رسانه ای بر تبادل فرهنگی کشورها می باشد. با توجه به این که توان دسترسی به تمام اعضای جامعه امکان پذیر نبوده و نمی توان فهرستی از تمامی اعضای جامعه آماری تهیه نمود؛ از این رو، جامعه این تحقیق در حیطه جوامع نامحدود جای می گیرد. در تحقیق حاضر نیز با پیروی از مفروضه تحقیقات توصیفی، از نوع زمینه یابی، تعداد 33 نفر به عنوان حجم نمونه مکفی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی منظم مدنظر قرار می گیرند. با توجه به این که جامعه پژوهش حاضر در حیطه جوامع نامحدود جای می گیرد، روش نمونه گیری تحقیق حاضر غیرتصادفی بوده و از نوع هدفمند می باشد. روش انجام این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی می باشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از منابع موجود و نظرات صاحب نظران به دست آمد و اعتبار آن از راه اجرای آزمایشی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 0.90 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافته های تحقیق بیانگر این امر است که تاثیر دیپلماسی رسانه ای بر فرهنگ پذیری به جز مولفه «ایجاد فرهنگ جدید از ترکیب فرهنگ پیشین و فرهنگ مسلط در یک کشور»، تاثیر دیپلماسی رسانه ای بر فرهنگ سازی به جز مولفه های «تبادل اساتید و دانشجویان میان کشور عامل و کشور هدف»، «وضع قوانین و مقررات برای تحقق مناسبات فرهنگی با کشورها» و «اجرای موافقت نامه ها، تفاهم نامه ها و برنامه های مبادلات فرهنگی کشورها» و تاثیر دیپلماسی رسانه ای بر ارائه تصویر مطلوب در عرصه بین الملل بالاتر از حد متوسط است و در سایر مولفه های ذکر شده تاثیر در حد متوسط است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1417

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1146 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    109-119
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2131
  • دانلود: 

    1026
چکیده: 

در دهه های اخیر جامعه ایران شاهد تضادها و اختلاف هایی میان والدین و فرزندان شده است. این اختلاف ها و تضادها در نهایت منجر به پدیده شکاف نسلی شده است. این مقاله تلاش کرده است به بررسی رابطه رسانه ملی با میزان شکاف نسلی بپردازد. این تحقیق از این جهت مورد اهمیت قرار دارد که به نقش تلویزیون پرداخته و نشان داده رسانه ملی تا چه اندازه موجب افزایش شکاف نسل ها شده و تا چه اندازه موجب کاهش شکاف نسل ها گردیده است. در این مقاله از نظریه مانهایم استفاده شده است. او جایگاه نسلی را حوزه کسب تجربه می داند و افرادی که در زمانی یکسان و فضای فرهنگی - اجتماعی یکسان متولد شده اند و وقایع تاریخی مشابهی را تجربه کرده اند مرتبط می داند، این پژوهش از روش پیمایش و از طریق پرسشنامه در دو دانشگاه آزاد، علوم تحقیقات و تهران شرق و با یک نمونه 414 نفری انجام شده است. تکنیک های آماری استفاده شده شامل جداول فراوانی و شاخص های مرکزی، استفاده از ضرایب همبستگی و تحلیل واریانس بوده است. یافته ها نشان می دهد به طور کلی شکاف نسلی میان والدین و فرزندان وجود ندارد و نوعی اتفاق نظر میان آنان وجود دارد. لیکن این اتفاق نظر در برخی از حوزه ها بیشتر و در برخی از حوزه ها کمتر می باشد به عبارتی در زمینه نماز خواندن، روزه گرفتن و دوستی دختر و پسر، بیشترین اتفاق نظر و در زمینه دیدار اقوام، نحوه گذران اوقات فراغت و خرید وسایل زندگی کمترین اتفاق نظر وجود داشته است. همچنین یافته ها نشان می دهد فرزندانی که تمایل بیشتری به دیدن سریال های خارجی داشته اند شکاف بیشتری میان آنان و والدینشان وجود داشته است. نتایج این تحقیق حاکی از آنست که رسانه ملی بر شکاف نسلی تاثیر چندانی نداشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2131

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1026 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    121-131
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1339
  • دانلود: 

    588
چکیده: 

هر جامعه ای متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی، رشد و توسعه خویش با انواعی از مشکلات روبه روست که تاثیر مخربی بر روی فرایندهای تعالی و ترقی آن جامعه می گذارند. یکی از این گونه مشکلات عدم وجود مدیران دارای هوش فرهنگی مطلوب برای مواجهه با شرایط متنوع فرهنگی می باشد.این تحقیق به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا مدیران مراکز استانی موسسه فرهنگی خبرگزاری فارس از میزان قابل قبولی از هوش فرهنگی در ابعاد مختلف برخوردار هستند یا نه؟ آیا بین میزان هوش فرهنگی ایشان و توانایی ایجاد زمینه مشارکت در مراکز شهرستانی رابطه معناداری وجود دارد؟ و در صورت وجود نقاط ضعفی در این موارد چه راه کارهایی برای رفع آنها وجود دارد؟ این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر چگونگی به دست آوردن داده های علمی در زمره تحقیقات توصیفی - پیمایشی قرار می گیرد و روش اجرای آن نیز همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران و کارشناسان موسسه فرهنگی خبرگزاری فارس تشکیل می دهند. با توجه به آنکه جامعه و نمونه آماری به صورت کل شماری انتخاب شده اند. پرسشنامه بین تمام اعضا توزیع شد که تعداد 240 پرسشنامه به محقق عودت داده شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.در مجموع لازم به ذکر است که متغیر با هوش فرهنگی فراشناختی (با ضریب0.421 )، هوش فرهنگی شناختی (با ضریب 0.394)، هوش فرهنگی انگیزشی (با ضریب 0.365) و هوش فرهنگی رفتاری (با ضریب 0.314) بر روی توسعه مشارکت در مراکز شهرستانی موسسه فرهنگی خبرگزاری فارس موثرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1339

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 588 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

منصوری روانبخش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    133-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3448
  • دانلود: 

    2662
چکیده: 

بررسی اثر بازی های رایانه ای بر سازگاری، توانایی ذهنی، روابط اجتماعی، میزان فعالیت ها و سرگرمی جمعی، میزان تماشای تلویزیون، تاثیر بازی های رایانه ای، میزان رابطه با خانواده، میزان خشونت، تاثیر بازی های رایانه ای را بر اضطراب، کیفیت تحصیلی، میزان اعتیاد به بازی، تلاش برای رسیدن به هدف، میزان به کارگیری فکر، میزان سرگرم کننده بودن بازی ها، میزان تمرکز و جنبه آموزشی بازی ها و میزان استفاده بازی های رایانه ای هدف پژوهش می باشد. نتایج نهایی پژوهش نشان داد بین توانایی ذهنی دانش آموزانی که از بازی های رایانه ای استفاده می کنند در مقایسه با دانش آموزانی که از آن استفاده نمی کنند تفاوت وجود ندارد. بین میزان فعالیت ها و سرگرمی جمعی دانش آموزانی که از بازی های رایانه ای استفاده می کنند در مقایسه با دانش آموزانی که از آن استفاده نمی کنند تفاوت وجود ندارد. بین روابط اجتماعی دانش آموزانی که از بازی های رایانه ای استفاده می کنند در مقایسه با دانش آموزانی که از آن استفاده نمی کنند تفاوت وجود دارد. و سایر متغیرها اثر بازی های رایانه ای بر آنها معنادار می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3448

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2662 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

سبیلان اردستانی حسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    143-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1343
  • دانلود: 

    900
چکیده: 

«گروه های اجتماعی مجازی مجموعه افرادی در شبکه های اجتماعی [سایبری] هستند که در وضع واحدی قرار دارند و بر اثر منافع یا احساسات مشترکی به هم پیوند یافته اند.» از ویژگی های این گروه های اجتماعی مجازی؛ مرجعیت، فی نفسه ارتباطی بودن، ابعاد بین المللی داشتن، مستدام و تدریجی بودن، قدرت بسیج کنندگی، اصلاح گری در مقابل انقلابی گری، تخصصی و تعدد داشتن، منتج به نتایج و دستاورد حتمی، کم هزینه بودن، نظارت ناپذیری، گمنامی و نا شناس بودن، غیر قابل برآورد بودن میزان اعضا، عبور از هنجارها و قوانین موجود، سیلان در اعضا، آهنگ متفاوت حرکت گروه ها، جوان گرایی، مشارکت بیشتر بانوان، شخصی شدن این حوزه و غیره می باشد.نقش گروه های مجازی در جنبش های اجتماعی نیز روز به روز بیشتر می شود. در گذشته جنبش های اجتماعی بیشتر معطوف به خواسته های سیاسی بود که بخش عمده ای از آن ها نیز به ثمر نمی رسید اما در وضعیت جدید تعداد جنبش های اجتماعی روز افزون و متنوع شده و امکان دستیابی به اهداف نیز بیشتر شده است.نظام های کارآمد، ساز و کار و تمهیدات لازم برای بهره مندی از فرصت پیش آمده را در ساختار حاکمیتی خود می گنجانند و به تبع از مواهب فناوری موجود بیشترین بهره را می برند و توان هر یک از شهروندان در اداره بهتر جامعه تحت عنوان مشارکت در «گروه های اجتماعی مجازی» را به فال نیک گرفته و بیشترین استفاده را از پتانسیل بالفعل درآمده شهروندان می نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1343

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 900 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

حقیقی محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    157-173
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2809
  • دانلود: 

    1639
چکیده: 

روابط عمومی ها نقش مهم و کلیدی در برخورد با مخاطبان یک سازمان دارند و استفاده از فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی سبب ارتقاء سطح کیفی و کمی کارکردها در حوزه فعالیت روابط عمومی شده است. تاکید بر فن آوری اطلاعات، ابزاری برای رفع نیازهای مخاطبان و ارائه خدمات با کیفیت برتر است. لذا فن آوری اطلاعات به عنوان ابزار مدیریتی روابط عمومی، می تواند مفید واقع شود، از این رو روابط عمومی الکترونیک می تواند روش خوبی را در اختیار مدیران سازمان، شرکت ها و موسسات قرار دهد تا با مخاطبان و تشکیلات خود ارتباطی دو سویه و گسترده برقرار کند و به سرعت از نظرات آنها مطلع شوند. روابط عمومی به عنوان ابزاری که قادر است اطلاعات کافی و لازم را در اختیار مخاطبان، کاربران و استفاده کنندگان قرار دهد. در این مقاله در ابتدا به بررسی مفهوم دولت الکترونیک و روابط عمومی الکترونیک پرداخته و در ادامه با توجه به پژوهش انجام شده نقش آموزش - دسترسی به اینترنت و شکاف دیجیتالی - امنیت و حریم شخصی در توسعه روابط عمومی الکترونیک در سازمان های رسانه ای از دیدگاه انجمن مدیران روابط عمومی ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2809

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1639 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2