Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,131
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

606
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مدلی به منظور ارزیابی کیفیت اصول اخلاقی در ارتباطات اقناعی

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 137

چکیده

 دعاوی اصول حرفه ای در برابر اصول اخلاقی در عمل اقناع پیشینه ای به اندازه کشمکش های میان سوفیست ها و ارسطو دارد. هر چند اصول حرفه ای و اخلاقی هر دو ناظر بر صحیح و ناصحیح (درست و غلط) هستند, اما منشا ارزشی متفاوتی دارند. اصول حرفه ای از منابع قراردادی و بیرونی از قبیل اصول کسب و کار تغذیه می شوند, در حالی که اصول اخلاقی به منویات درونی انسانی مراجعه می کند. اگر اقناع فرایندی تعریف شود که در آن اقناع کننده با توسل به تعقل و احساس در قالب مهارت های کلامی و غیرکلامی, ذهنیت اقناع شونده را غالبا جهت تغییر رفتار و وادار کردن او به عمل معینی, تحت تاثیر قرار می دهد ؛ آنگاه فهم این دعاوی (حرفه ای در برابر اخلاقی) برای تعیین اهداف و اولویت های عاملین اقناع, از جمله رسانه های ارتباط جمعی, موضوعی اجتناب ناپذیر است. تجارب مختلفی در زمینه ساختن و بکارگیری مدل های ارزیابی کیفیت اصول اخلاقی در اقناع وجود دارد. از جمله مدل های سنتی اخلاق همچون مدل اخلاق وظیفه گرا, مدل حجاب جهل و مدل نسبیت اخلاق و همچنین مدل TARES. این مدل ها کیفیت اصول حرفه ای و اخلاقی از جمله کیفیت صداقت پیامی که منتقل می شود, اصالت اقناع کننده, احترام به اقناع شونده, برابری و مسوولیت پذیری اجتماعی, را ارزیابی می کنند. نتایج این ارزیابی ها می تواند راهنمای توقف, تغییر یا ادامه رویه های اتخاذ شده توسط عاملین و نهادهای متولی ارتباطات عمومی باشد. مشکل مطرح در مقاله حاضر, ماهیت کمتر شناخته شده چنین مدل هایی در علوم رسانه و ارتباطات در کشور ایران است. با توجه به ماهیت وارداتی بودن چنین فنونی, شناخت دقیق عناصر و کارکردهای آن, مرور نظریه ها و دانش زیر کار, و تجارب مرتبط با کاربست آن؛ به منظور درک بهتر و مناسب سازی این مدل برای استفاده در شرایط خاص زمینه ای ارتباطات عمومی در کشور ایران ضروری است. از این رو دستاورد اصلی مقاله حاضر شناسایی و تبیین ماهیت و عناصر کارکردی این مدل ها, با تاکید ویژه بر مدل TARES, خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پاشنک، نسترن، و تارانتاش، مسعود. (1393). بررسی مدلی به منظور ارزیابی کیفیت اصول اخلاقی در ارتباطات اقناعی. مطالعات رسانه ای، 9(26)، 127-137. SID. https://sid.ir/paper/212042/fa

    Vancouver: کپی

    پاشنک نسترن، تارانتاش مسعود. بررسی مدلی به منظور ارزیابی کیفیت اصول اخلاقی در ارتباطات اقناعی. مطالعات رسانه ای[Internet]. 1393؛9(26):127-137. Available from: https://sid.ir/paper/212042/fa

    IEEE: کپی

    نسترن پاشنک، و مسعود تارانتاش، “بررسی مدلی به منظور ارزیابی کیفیت اصول اخلاقی در ارتباطات اقناعی،” مطالعات رسانه ای، vol. 9، no. 26، pp. 127–137، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/212042/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا