مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,448
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

737
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر راهبردهای خودتنظیمی بر فعالیت فیزیکی زنان مبتلا به دیابت نوع 2

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 17

چکیده

 مقدمه: یکی از مهم ترین عوامل ایجاد, حفظ و ارتقای سلامت, فعالیت فیزیکی منظم است که در زنان دیابتی به دلیل شیوع زیاد چاقی, میزان فعالیت فیزیکی کافی نمی باشد.هدف: تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر راهبردهای خودتنظیمی بر فعالیت فیزیکی زنان مبتلا به دیابت نوع 2.روش: پژوهش حاضر کارآزمایی شاهددار تصادفی بود که 82 نفر از زنان دیابتی نوع 2 انتخاب و به صورت تصادفی به گروههای مداخله و کنترل تخصیص یافتند. ابزار گردآوری داده ها؛ پرسشنامه های سنجش آگاهی, هدف گذاری, برنامه ریزی و فعالیت فیزیکی بود. مداخله آموزشی در 7 جلسه 60 دقیقه ای با راهبردهای هدف گذاری و برنامه ریزی برای فعالیت فیزیکی و خودارزیابی رفتار اجرا شد. ارزشیابی برنامه آموزش در هنگام شروع و بلافاصله پس از مداخله و در مرحله پیگیری انجام گرفت و داده ها با نرم افزار SPSS ویرایش 11. در سطح 0.05>P با آزمونهای تحلیل واریانس مشاهدات تکراری, تی مستقل و زوجی بررسی شدند.یافته ها: میانگین سن شرکت کنندگان مطالعه 6.26±49.07 سال بود. در گروه مداخله؛ در دوره های ارزشیابی مداخله, تفاوت معناداری در هدف گذاری (0.001>P), برنامه ریزی (0.008>P), آگاهی (0.001>P) و فعالیت فیزیکی (0.004>P) مشاهده شد. همچنین در قند خون ناشتا (از 46.38±164.78 به 37.55±150.73, 0.019>P) و شاخص توده بدنی ( از 9.93±70.43 به 6.62±68.39, 0.001>P) کاهش معناداری در مرحله پیگیری در مقایسه با قبل از مداخله وجود داشت که در گروه کنترل مشاهده نشد.نتیجه گیری: مداخله آموزشی با بکارگیری راهبردهای خودتنظیمی, باعث افزایش فعالیت فیزیکی, بهبود قندخون و شاخص توده بدنی در زنان دیابتی نوع 2 می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پیمان، نوشین، تقی پور، علی، مهدی زاده، مهرالسادات، و اسماعیلی، حبیب اله. (1391). تاثیر آموزش مبتنی بر راهبردهای خودتنظیمی بر فعالیت فیزیکی زنان مبتلا به دیابت نوع 2. مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)، 2(4 (پیاپی 5))، 7-17. SID. https://sid.ir/paper/213297/fa

    Vancouver: کپی

    پیمان نوشین، تقی پور علی، مهدی زاده مهرالسادات، اسماعیلی حبیب اله. تاثیر آموزش مبتنی بر راهبردهای خودتنظیمی بر فعالیت فیزیکی زنان مبتلا به دیابت نوع 2. مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)[Internet]. 1391؛2(4 (پیاپی 5)):7-17. Available from: https://sid.ir/paper/213297/fa

    IEEE: کپی

    نوشین پیمان، علی تقی پور، مهرالسادات مهدی زاده، و حبیب اله اسماعیلی، “تاثیر آموزش مبتنی بر راهبردهای خودتنظیمی بر فعالیت فیزیکی زنان مبتلا به دیابت نوع 2،” مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)، vol. 2، no. 4 (پیاپی 5)، pp. 7–17، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213297/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button