مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,026
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,378
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ادب و سلوک عرفانی

صفحات

 صفحه شروع 165 | صفحه پایان 195

کلیدواژه

چکیده

 منظور از ادب در عرفان و تصوف, حفظ حدود و حریم بندگی و عدم تجاوز از آن می باشد. انسانی که قصد دارد راه معنوی رسیدن به خدا را بپیماید, بر اساس توصیه و تاکید بزرگان تصوف و عرفان, آداب و رسومی را باید رعایت کند که از لوازم ضرور این راه است.صوفیان با توجه به آیه شریفه «الحافظون لحدود الله» و حدیث نبوی «ادبنی ربی فأحسن تادیبی» ریشه آداب سلوک را قرآن و سیره پیامبر اکرم (ص) می دانند. بنابراین, ضمن تعریف و تقسیم بندی, به رعایت آن هم تاکید داشته و خود نیز به آن عمل می نمودند. در تذکره ها و متون عرفانی گفتارها و رفتارهایی را می توان مشاهده کرد که نشان دهنده عمق توجه مشایخ به رعایت ادب در مسیر سلوک است. عمده مطلب به جای مانده در مورد ادب صوفیانه شامل تعریف ها و تقسیم بندی های مختلف آن می باشد. هجویری در کشف المحجوب, خواجه عبداله انصاری در منازل السائرین و صدمیدان و ابن عربی در فتوحات مکیه از جمله عارفانی هستند که در ارائه تقسیم بندی برای آداب سلوک پیشگام بوده اند. اما در این میان ابن عربی در ارائه نظر خویش به جوانب و نکات ظریف بیشتری توجه نموده است و ادب را به دو دسته متمایز حال و مقام تقسیم کرده و سپس ادب مقام را به چهار دسته ادب شریعت, ادب خدمت, ادب حق و ادب حقیقت تقسیم نموده و همچنین برای ادب حال نیز تقسیماتی مانند ادب شریعت, ادب در مکان, ادب در زمان, ادب وضعی, ادب احوال, ادب اعداد, ادب خدمت, ادب حق و ادب حقیقت ذکر کرده است.در این مقاله, ابتدا معانی متفاوت ادب بررسی شده و سپس به شرح ادب عارفانه یا صوفیانه پرداخته می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شمس، محمدجواد، و زارع بازقلعه، صونیا. (1390). ادب و سلوک عرفانی. عرفانیات در ادب فارسی (ادب و عرفان (ادبستان)، 2(6)، 165-195. SID. https://sid.ir/paper/213706/fa

    Vancouver: کپی

    شمس محمدجواد، زارع بازقلعه صونیا. ادب و سلوک عرفانی. عرفانیات در ادب فارسی (ادب و عرفان (ادبستان)[Internet]. 1390؛2(6):165-195. Available from: https://sid.ir/paper/213706/fa

    IEEE: کپی

    محمدجواد شمس، و صونیا زارع بازقلعه، “ادب و سلوک عرفانی،” عرفانیات در ادب فارسی (ادب و عرفان (ادبستان)، vol. 2، no. 6، pp. 165–195، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213706/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button