مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,004
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

874
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین نقش مسوولیت پذیری در تربیت اجتماعی نوجوانان بر اساس تفسیر المیزان

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 56

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر بررسی و تبیین نقش مسوولیت پذیری در تربیت اجتماعی نوجوانان بر اساس تفسیر المیزان بوده است. روش مورداستفاده در این پژوهش تحلیل محتوای تفسیر المیزان بود. جامعه موردنظر پژوهش قرآن و تفاسیر قرآنی بوده و نمونه پژوهش تفسیر المیزان بوده است. روش نمونه گیری نیز سرشماری از آیات قرآن بود. یافته ها نشان داد مسوولیت یعنی مورد بازخواست قرار گرفتن در برابر آنچه به ما سپرده شده است. انسان در مقابل خود, جامعه و پروردگار خویش مکلف به انجام وظایفی است. ازجمله لوازم مسوولیت پذیری اجتماعی می توان به داشتن اختیار, آگاهی, اراده فردی و جمعی, برخورداری از قدرت و توانمندی, گرایش های متضاد, انتخاب قبل از عمل اشاره نمود. هم چنین از کارکردهای مسوولیت پذیری می توان به بهبود رابطه میان فرد و جامعه, ارتقای درک و شعور اجتماعی, که یکی از پایه های بسیار مهم در رشد مسوولیت پذیری است, اشاره کرد, زیرا اگر شخصیت اجتماعی درست تربیت نشود, منجر به بروز اختلالاتی مانند افسردگی, بدبینی, استرس و پرخاشگری در روابط اجتماعی نوجوان با دیگران خواهد شد. برای مسوول بارآوردن نوجوانان استفاده از روش هایی مانند: داشتن استقلال, الگوبرداری, نظارت اجتماعی نسبت به عملکرد, ایفای نقش توام با انضباط, ایجاد فضای تصمیم گیری و مواجهه با نتیجه عمل, کاربردی به نظر می رسد. هدف از مسوول بار آوردن نوجوانان این است که, نوجوانان با شناخت امانات و تعهد نسبت به آن ها ولایت خداوند را در زندگی قبول کرده و در قبال آن پاسخگو خواهند بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دیدگاه، زهرا، شریعتی، سیدصدرالدین، بهشتی، سعید، و ایمانی نایینی، محسن. (1397). تبیین نقش مسوولیت پذیری در تربیت اجتماعی نوجوانان بر اساس تفسیر المیزان. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، 9(34 )، 27-56. SID. https://sid.ir/paper/213917/fa

    Vancouver: کپی

    دیدگاه زهرا، شریعتی سیدصدرالدین، بهشتی سعید، ایمانی نایینی محسن. تبیین نقش مسوولیت پذیری در تربیت اجتماعی نوجوانان بر اساس تفسیر المیزان. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)[Internet]. 1397؛9(34 ):27-56. Available from: https://sid.ir/paper/213917/fa

    IEEE: کپی

    زهرا دیدگاه، سیدصدرالدین شریعتی، سعید بهشتی، و محسن ایمانی نایینی، “تبیین نقش مسوولیت پذیری در تربیت اجتماعی نوجوانان بر اساس تفسیر المیزان،” فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، vol. 9، no. 34 ، pp. 27–56، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213917/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button