مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

810
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

803
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مداخله مبتنی بر داستان زندگی (من کی هستم؟) بر سازگاری عاطفی و ادراک شایستگی نوجوانان کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 131

کلیدواژه

داستان زندگی (من کی هستم؟)Q2

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله داستان زندگی بر سازگاری عاطفی و ادراک شایستگی نوجوانان پسر کم توان ذهنی خفیف انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی بود و به شیوه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه گواه انجام شد. بدین منظور, از میان جامعه نوجوانان کم توان ذهنی 16 تا 24 ساله که در سال تحصیلی 96-95 در مدارس استثنایی شهر درچه استان اصفهان مشغول به تحصیل بودند, با رعایت ملاک های ورود و خروج به پژوهش, 30 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. بعد از آن, گروه آزمایش به مدت 17 جلسه و هر هفته 3 جلسه تحت مداخله داستان زندگی (من کی هستم؟) قرار گرفت. ابزار پژوهش, پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی AISS (سینها و سینگ, 1993) - خرده مقیاس سازگاری عاطفی- و مقیاس ادراک شایستگی هارتر (1982) بود. داده های بدست آمده از پژوهش نیز با آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که در گروه آزمایش, تاثیر مداخله داستان زندگی بر سازگاری عاطفی و ادراک شایستگی در سطح a=0.05 معنی دار می باشد. با توجه به نتایج پژوهش, می توان از مداخله داستان زندگی به منظور افزایش سازگاری عاطفی و ادراک شایستگی نوجوانان کم توان ذهنی استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یارمحمدیان، احمد، قمرانی، امیر، و محمدزاده، عادل. (1396). اثربخشی مداخله مبتنی بر داستان زندگی (من کی هستم؟) بر سازگاری عاطفی و ادراک شایستگی نوجوانان کم توان ذهنی. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، 8(31 )، 105-131. SID. https://sid.ir/paper/213930/fa

    Vancouver: کپی

    یارمحمدیان احمد، قمرانی امیر، محمدزاده عادل. اثربخشی مداخله مبتنی بر داستان زندگی (من کی هستم؟) بر سازگاری عاطفی و ادراک شایستگی نوجوانان کم توان ذهنی. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)[Internet]. 1396؛8(31 ):105-131. Available from: https://sid.ir/paper/213930/fa

    IEEE: کپی

    احمد یارمحمدیان، امیر قمرانی، و عادل محمدزاده، “اثربخشی مداخله مبتنی بر داستان زندگی (من کی هستم؟) بر سازگاری عاطفی و ادراک شایستگی نوجوانان کم توان ذهنی،” فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، vol. 8، no. 31 ، pp. 105–131، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213930/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button