Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,091
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تهیه و اعتباریابی ابزار سنجش «آمادگی ورودی یادگیرنده به دوره های الکترونیکی»

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 157

چکیده

 هدف این پژوهش تدوین و ارائه ابزار سنجش آمادگی ورودی یادگیرنده به دوره های الکترونیکی است. ویژگی های ورودی یادگیرنده الکترونیکی یکی از دروندادهای مهم محیط های آموزش الکترونیکی است که بر فرآیند و بروندادهای آموزشی تاثیر می گذارد. جامعه آماری این پژوهش شامل دو دسته؛ متخصصان یادگیری الکترونیکی کشور و کارآموزان پسر رشته های فنی - حرفه ای است. برای انتخاب نمونه از بین متخصصان یادگیری الکترونیکی از روش نمونه گیری ملاک محور و برای انتخاب نمونه از جامعه کارآموزان از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. کارآموزان شرکت کننده در این پژوهش افرادی هستند که در تابستان 1388 در آموزشگاه های دولتی و آزاد زیر نظر سازمان آموزش فنی - حرفه ای کشور ثبت نام کرده اند. با مطالعه مبانی و پیشینه مربوط به آمادگی یادگیرنده الکترونیکی, پنج عامل و 37 گویه مربوط به آنها استخراج شد, برای تعیین روایی صوری و محتوایی به متخصصان ارسال گردید. داده های حاصل از این کار با استفاده از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری شد. تحلیل داده ها نشان داد که پنج عامل شناسایی شده از طرف متخصصان تایید و برخی از گویه ها به صورت جزئی یا کلی تغییر یافت. سپس برای تعیین پایایی ابزار پرسشنامه به صورت مقدماتی در بین 60 نفر از کارآموزان فنی حرفه ای توزیع و تحلیل شد. تحلیل همبستگی هر گویه با کل گویه ها (0.89) محاسبه شد و دو مورد از گویه ها که با کل گویه ها همبستگی کمتری داشتند, کنار گذاشته شدند. سپس پرسشنامه در بین 540 نفر از کارآموزان نمونه آماری توزیع و 412 پرسشنامه جمع آوری شد. نتایج تحلیل عاملی با استفاده از روش واریماکس و بر اساس آزمون اسکری بیانگر وجود پنج عامل (دسترسی و مهارت کار با رایانه و اینترنت, مهارت های ارتباطی و مشارکتی, ویژگی های شناختی, مهارت های فراشناختی, مهارت های خودرهیابی) در آزمون آمادگی ورودی یادگیرنده به دوره های الکترونیکی بود, که در مجموع بیش از 48.67 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین کردند. همچنین تحلیل داده ها نشان داد که ضریب آلفای کرانباخ عامل اول (0.90), عامل دوم (0.75), عامل سوم (0.77), عامل چهارم (0.83), عامل پنجم (0.82) و کل گویه ها معادل (0.92) است. تحلیل داده های حاصل از روش تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که پنج عامل شناسایی شده و گویه های مربوط به آنها با هم مرتبط هستند. بر اساس یافته های این پژوهش یادگیرنده داوطلب ورود به دوره های الکترونیکی باید؛ با کاربرد ابزارهای اینترنتی آشنا باشد, مهارت های شناختی و فراشناختی داشته باشد و از قدرت خودرهیابی و برقراری ارتباط الکترونیکی همزمان و ناهمزمان برخوردار باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سراجی، فرهاد، و یارمحمدی واصل، مسیب. (1389). تهیه و اعتباریابی ابزار سنجش «آمادگی ورودی یادگیرنده به دوره های الکترونیکی». اندازه گیری تربیتی، 1(3)، 135-157. SID. https://sid.ir/paper/214523/fa

    Vancouver: کپی

    سراجی فرهاد، یارمحمدی واصل مسیب. تهیه و اعتباریابی ابزار سنجش «آمادگی ورودی یادگیرنده به دوره های الکترونیکی». اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1389؛1(3):135-157. Available from: https://sid.ir/paper/214523/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد سراجی، و مسیب یارمحمدی واصل، “تهیه و اعتباریابی ابزار سنجش «آمادگی ورودی یادگیرنده به دوره های الکترونیکی»،” اندازه گیری تربیتی، vol. 1، no. 3، pp. 135–157، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214523/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا