Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1034
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش مولفه های انگیزشی و نگرشی در پیشرفت درس ریاضی و تدوین مدل ساختاری بوده است. تعداد افراد نمونه 300 نفر از دانش آموزان سال اول دبیرستان های شهرستان ارومیه می باشد. نمره ترم 1 دانش آموزان به عنوان شاخص پیشرفت درس ریاضی مورد استفاده قرار گرفت.برای تحلیل داده ها از روش های تحلیل مسیر، به کمک نرم افزار لیزرل، اثرات مستقیم و غیرمستقیم و اثرات کلی متغیرهای خودپنداره، تحصیلات پدر، اهمیت ریاضی، علاقه به ریاضی، حمایت والدین و تصورات قالبی جنسیتی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده در این پژوهش در قالب مدل گرون و رودر که در سال 1995 در دانشگاه ماکس پلانک آلمان ساخته شده و در سه کشور فرانسه، ژاپن و آمریکا اجرا شده، می باشد.• نتایج بیانگر آن است که متغیرهای خودپنداره، تحصیلات پدر، حمایت والدین و اهمیت ریاضی بر پیشرفت درس ریاضی اثر معنادار نشان دادند. و متغیرهای خودپنداره و تحصیلات پدر اثر مستقیم با پیشرفت درس ریاضی داشتند.• از دیگر نتایج حاصل شده در این پژوهش کسب شاخص های برازش مطلوب و مناسب با داده های پژوهش است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1034

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    31-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4517
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش با هدف خلاصه سازی پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا- 2 به اجرا درآمده است. نمونه ای با حجم 3578 نفر (1815 زن و 1763 مرد) از دانشجویان در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به روش نمونه گیری چند مرحله ای از هشت استان کشور انتخاب شدند. ضریب پایایی اولیه پرسشنامه 0.84 بود. این ضریب با حذف 214 سوال که همبستگی ضعیفی داشتند برابر 0.96 گردید. برای بررسی ساختار عاملی نسخه کوتاه شده، از روش تحلیل عاملی متمایل و چرخش ابلیمین استفاده شد. نتایج بیانگر وجود 13 عامل بود. نامگذاری عامل ها پس از بررسی روایی محتوایی توسط روانشناسان بالینی انجام گرفت. سیزده عامل مشتمل بر دروغ سنجی، وانمود بد، وانمود خوب، خودبیمارانگاری، افسردگی، هیستری، ضد اجتماعی، مردانگی - زنانگی، پارانویا، ضعف روانی، اسکیزوفرنی، مانیا، درون گرایی اجتماعی استخراج شدند. این 13 عامل در مجموع 40.15 درصد کل واریانس را تبیین می کند و عامل یکم با ارزش ویژه 23.2 در حدود 12.3 درصد واریانس کل متغیرها را توجیه می کند. ضرایب پایایی مقیاس ها برای دو گروه زنان و مردان به طور جداگانه محاسبه گردید. برای تفسیر نمره ها، نیمرخ جداگانه ای برای دانشجویان زن و مرد تهیه شد. نتایج کلی این پژوهش حاکی از آن است که فرم کوتاه شده شخصیت سنج چند وجهی مینه سوتا واجد شرایط لازم برای کاربرد در پژوهش های روان شناختی و فعالیت های بالینی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4517

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

شیربگی ناصر | همتی آزاد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    49-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1020
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی تغییرناپذیری ساختار عاملی مقیاس نگرش ریاضی فنما - شرمن، با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی (CFA) انجام گرفته است. بدین منظور از بین جامعه دانش آموزان پسر دو زبانه مقطع اول دبیرستان دو شهر تبریز و سنندج، با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی، 450 نفر انتخاب شده اند. به دلیل اینکه مقیاس 108 سوالی است، احتمال کمی داشت مدل 9 عاملی مقیاس، با داده ها برازش داشته باشد، به این علت از روش بسته بندی سوالات (IP) استفاده شده است. البته قبل از فرایند بسته بندی سوالات، برای هر یک از عوامل مقیاس با استفاده از روش آلفای کرانباخ، همسانی درونی بررسی شد، که برای کلیه این عوامل ضریب آلفا بیشتر از 0.91 به دست آمد. علاوه بر این تک - بعدی بودن هر یک از عوامل، که شرط دیگر بسته بندی سوالات بود، از طریق روش تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) بررسی و مورد تایید قرار گرفت. در نهایت 27 بسته سوال تولید شده و همراه با 9 عامل در آزمون مدل به کار برده شد. جهت برآورد پارامترها، از ماتریس واریانس - کواریانس و روش برآورد بیشینه درست نمایی (ML) استفاده شده است. در نهایت با توجه به شاخص های به دست آمده از آزمون برازش مدل: c2=82.22 (P=0.00)، (NFI)=0.84، (NNFI)=0.81، (RMSEA)=0.063، می توان نتیجه گرفت که مدل 9 عاملی نگرش ریاضی فنما - شرمن برازش مطلوبی با داده های مورد بررسی داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1020

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    71-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4814
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مدل های رایج و پرکاربرد IRT بر 3 مفروضه اصلی تک بعدی بودن، تکنوا بودن و استقلال موضعی یا استقلال شرطی استوار هستند. تکنوا بودن به این معنا است که احتمال پاسخ درست به سوال با بالا رفتن توانایی افزایش یابد؛ در استقلال موضعی فرض بر این است که پاسخ های سوال های مختلف یک آزمون، برای یک سطح خاص از توانایی(q)  مستقل از یکدیگرند؛ و تک بعدی بودن به این معنا است که تمام سوال های آزمون، تنها یک صفت یا ویژگی مکنون را اندازه می گیرند.نقص مفروضه تک بعدی بودن، می تواند برآورد پارامترهای سوال و توانایی را به طور جدی دچار تورش نماید. علاوه بر این، تک بعدی بودن سوال ها برای تفسیر روشن و بدون ابهام نمره ها و انجام مقایسه های بین فردی و همچنین برای سایر فعالیت های روان سنجی مانند همتراز سازی مهم است.علی رغم اهمیت مفروضه ابعاد برای مدل هایIRT ، در خصوص تعریف تک بعدی بودن و روش های سنجش آن بین متخصصان روان سنجی، توافق وجود ندارد و تعاریفی که ارائه می شود نوعا انتزاعی و غیر عملیاتی هستند.با توجه به نقش و اهمیت مفروضه استقلال موضعی در تعریف و شکل گیری روش های جدید سنجش ابعاد آزمون، در این مقاله، ضمن مرور ادبیات مربوطه به مفروضه ابعاد در مدل های دو ارزشی IRT و معرفی برخی از روش های سنجش تک بعدی بودن، دو روش NOHARM و DIMTEST در مورد یک مجموعه از داده های تستی به کار رفت و هر دو روش نتیجه مشابهی به دست دادند.بر اساس مرور ادبیات موجود و نتایج حاصل از NOHARM و DIMTEST می توان گفت زمان آن فرا رسیده است که پژوهشگران از کاربرد شاخص های اکتشافی مانند «درصد واریانس تبیین شده توسط عامل اول» یا «نسبت ارزش ویژه عامل اول به عامل دوم» به عنوان شاخصی برای تک بعدی بودن اجتناب کنند و به استفاده از روش های جدید مانندNOHARM ، TESTFACT، DIMTEST، DETECT، H&R، MSP رو بیاورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4814

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    101-119
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1599
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف اصلی این پژوهش، بررسی پایایی و روایی پرسشنامه نوآوری سازمانی امید و همکاران (2002)، در بین مدیران مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در شهر تهران می باشد. تعدا 308 نفر از مدیران مدارس مقاطع سه گانه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در شهر تهران، به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای با رعایت نسبتها چندمرحله ای انتخاب شدند. در مجموع، یافته های پژوهش حاضر نشانگر پایایی و روایی مناسب پرسشنامه نوآوری سازمانی امید و همکاران (2002)، می باشند. همسانی درونی (آلفای کرونباخ) پرسشنامه کامل، 0.83 به دست آمده است که در واقع میزان قابل قبولی می باشد. این میزان آلفا، نشانگر پایایی نسبتا خوب این پرسشنامه می باشد. نتایج همبستگی بین مقیاس های پرسشنامه نوآوری سازمانی امید و همکاران (2002)، و همین طور با پرسشنامه کامل، نسان دهنده هم گرایی این پرسشنامه در سنجش پدیده ای واحد می باشد. همبستگی مثبت مقیاس های پرسشنامه نوآوری سازمانی امید و همکاران (2002)، با یکدیگر، نشان دهنده روایی هم گرای مطلوب پرسشنامه نوآوری سازمانی امید و همکاران می باشد. از این رو بر اساس یافته های یاد شده، پرسشنامه نوآوری سازمانی امید و همکاران (2002)، در فرهنگ ایرانی قابلیت اجرا را دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1599

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سپهریان آذر فیروزه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    121-133
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1087
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف این پژوهش پاسخ به این سوال است که با توجه به تیپ های شخصیتی در تیپ شناسی انیه گرم و ویژگی های فرهنگی می توان یک ابزار مقدماتی تهیه کرد که در مطالعات گسترده تر بعدی جهت ساخت یک وسیله عینی و معتبر و روا برای ارزیابی تیپ های مختلف شخصیت انیه گرم از آن استفاده شود. تا چنین آزمونی به تواند اطلاعات مربوط به خصوصیات شخصیتی افراد را در اختیار متخصین قرار دهد. بدین منظور ابتدا کلاس های آشنایی با تیپ شناسی انیه گرم برای آزمودنی ها و متخصصان به طور جداگانه برگزار گردید. بر اساس خصوصیات نه گانه تیپ های شخصیتی در انیو گرم سوالاتی نوشته شد. ابتدا آزمون برای 20 نفر اجرا گردید. در اجرای مقدماتی برخی از سوالات حذف شدند یا تغییر یافتند. فرم نهایی همراه با شاخص تیپ شناسی انیه گرم ریزوهادسون همزمان برای 110 نفر اجرا گردید. در تجزیه و تحلیل سوالات انتخاب شده از روش های آماری کرویت بارتلت و کفایت نمونه برداری کیزر، مایر، اوکلین (kMO)، تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل مولفه های اصلی با چرخش واریماکس، ضریب همبستگی پیرسون، آلفای کرانباخ استفاده شد. یافته های این پژوهش آزمون اولیه ای را به دست داد که 50 سوال دارد و از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1087

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    135-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1095
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف این پژوهش تدوین و ارائه ابزار سنجش آمادگی ورودی یادگیرنده به دوره های الکترونیکی است. ویژگی های ورودی یادگیرنده الکترونیکی یکی از دروندادهای مهم محیط های آموزش الکترونیکی است که بر فرآیند و بروندادهای آموزشی تاثیر می گذارد. جامعه آماری این پژوهش شامل دو دسته؛ متخصصان یادگیری الکترونیکی کشور و کارآموزان پسر رشته های فنی - حرفه ای است. برای انتخاب نمونه از بین متخصصان یادگیری الکترونیکی از روش نمونه گیری ملاک محور و برای انتخاب نمونه از جامعه کارآموزان از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. کارآموزان شرکت کننده در این پژوهش افرادی هستند که در تابستان 1388 در آموزشگاه های دولتی و آزاد زیر نظر سازمان آموزش فنی - حرفه ای کشور ثبت نام کرده اند. با مطالعه مبانی و پیشینه مربوط به آمادگی یادگیرنده الکترونیکی، پنج عامل و 37 گویه مربوط به آنها استخراج شد، برای تعیین روایی صوری و محتوایی به متخصصان ارسال گردید. داده های حاصل از این کار با استفاده از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری شد. تحلیل داده ها نشان داد که پنج عامل شناسایی شده از طرف متخصصان تایید و برخی از گویه ها به صورت جزئی یا کلی تغییر یافت. سپس برای تعیین پایایی ابزار پرسشنامه به صورت مقدماتی در بین 60 نفر از کارآموزان فنی حرفه ای توزیع و تحلیل شد. تحلیل همبستگی هر گویه با کل گویه ها (0.89) محاسبه شد و دو مورد از گویه ها که با کل گویه ها همبستگی کمتری داشتند، کنار گذاشته شدند. سپس پرسشنامه در بین 540 نفر از کارآموزان نمونه آماری توزیع و 412 پرسشنامه جمع آوری شد. نتایج تحلیل عاملی با استفاده از روش واریماکس و بر اساس آزمون اسکری بیانگر وجود پنج عامل (دسترسی و مهارت کار با رایانه و اینترنت، مهارت های ارتباطی و مشارکتی، ویژگی های شناختی، مهارت های فراشناختی، مهارت های خودرهیابی) در آزمون آمادگی ورودی یادگیرنده به دوره های الکترونیکی بود، که در مجموع بیش از 48.67 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین کردند. همچنین تحلیل داده ها نشان داد که ضریب آلفای کرانباخ عامل اول (0.90)، عامل دوم (0.75)، عامل سوم (0.77)، عامل چهارم (0.83)، عامل پنجم (0.82) و کل گویه ها معادل (0.92) است. تحلیل داده های حاصل از روش تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که پنج عامل شناسایی شده و گویه های مربوط به آنها با هم مرتبط هستند. بر اساس یافته های این پژوهش یادگیرنده داوطلب ورود به دوره های الکترونیکی باید؛ با کاربرد ابزارهای اینترنتی آشنا باشد، مهارت های شناختی و فراشناختی داشته باشد و از قدرت خودرهیابی و برقراری ارتباط الکترونیکی همزمان و ناهمزمان برخوردار باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1095

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button