مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

851
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

663
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی پرسشنامه هوش موفق در آموزش (TSI-Q) در معلمان شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 75

چکیده

 هوش موفق مجموعه یکپارچه ایی از توانایی های مورد نیاز برای موفقیت در زندگی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه هوش موفق در آموزش انجام گرفت. جامعه آماری همه معلمان دوره دوم متوسطه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 بودند (N=20644). حجم نمونه این پژوهش 404 دبیر (278 زن 126 مرد) بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایی از بین دبیرستان های دوره دوم متوسطه دولتی شهر تهران انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه هوش موفق در آموزش و پرسشنامه ویژگی های شخصیتی نئو را تکمیل کردند. تحلیل اعتبار, همبستگی سوال- نمره کل, و تحلیل عاملی اکتشافی اجرا شد. تحلیل عامل اکتشافی با روش مولفه های اصلی, چهار عامل (توانایی حفظ کردن, توانایی تکرار و بازگویی, توانایی تحلیلی- خلاق و توانایی عملی) را برای پرسشنامه هوش موفق در آموزش تایید کرد. نتایج نشان داد که پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار بود و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاس های آن بین 0.67 (تکرار و بازگویی) تا 0.89 (تحلیلی- خلاق) بود. روایی بیرونی بین ابعاد پرسشنامه هوش موفق در آموزش و پرسشنامه شخصیت نئو مورد ارزیابی قرار گرفت. بین توانایی تحلیلی- خلاق با عامل روان آزرده گرایی رابطه منفی و معنادار, بین برونگرایی با توانایی تحلیلی- خلاق و عملی, توانایی تحلیلی- خلاق با گشودگی به تجربه و سازگاری و باوجدان بودن, توانایی عملی با سازگاری و توانایی حفظ کردن و توانایی تکرار و بازگویی با سازگاری و با وجدان بودن رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد. با توجه به ویژگی های روان سنجی مطلوب, این پرسشنامه ابزار مناسبی برای مطالعه آموزش مبتنی بر هوش موفق در دبیران بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صباحی، شراره، طالع پسند، سیاوش، و محمدی فر، محمدعلی. (1395). ویژگی های روان سنجی پرسشنامه هوش موفق در آموزش (TSI-Q) در معلمان شهر تهران. اندازه گیری تربیتی، 7(26 )، 55-75. SID. https://sid.ir/paper/214525/fa

    Vancouver: کپی

    صباحی شراره، طالع پسند سیاوش، محمدی فر محمدعلی. ویژگی های روان سنجی پرسشنامه هوش موفق در آموزش (TSI-Q) در معلمان شهر تهران. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1395؛7(26 ):55-75. Available from: https://sid.ir/paper/214525/fa

    IEEE: کپی

    شراره صباحی، سیاوش طالع پسند، و محمدعلی محمدی فر، “ویژگی های روان سنجی پرسشنامه هوش موفق در آموزش (TSI-Q) در معلمان شهر تهران،” اندازه گیری تربیتی، vol. 7، no. 26 ، pp. 55–75، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214525/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button