مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,971
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,056
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی ساختار عاملی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری در دانش آموزان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 43

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) در گروهی از دانش آموزان ایرانی انجام شد. روش: جامعه آماری, همه دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان شهر تهران در رشته علوم انسانی بودند. 337 دانش آموز (172 پسر و 165 دختر) پس از انتخاب به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای, به پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی از روش آماری تحلیل عاملی تاییدی و به منظور بررسی همسانی درونی از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که ساختار عاملی پرسشنامه, برای اندازه گیری جهت گیری انگیزش درونی, جهت گیری انگیزش بیرونی, ارزش تکلیف, کنترل نکات برجسته یادگیری, احساس خودکارآمدی برای یادگیری و عملکرد, اضطراب آزمون, مرور ذهنی, بسط دهی, سازمان دهی, تفکر انتقادی, خودنظم دهی فراشناختی, زمان و محیط مطالعه, تلاش برای نظم دهی, جستجوی یادگیری و کمک طلبی, به طور تجربی از روایی درونی آن حمایت کرد. علاوه بر این, ضرایب همسانی درونی زیرمقیاس های پرسشنامه بین 0.78 تا 0.91 به دست آمد. نتایج مطالعه حاضر, علاوه بر ارائه شواهدی در دفاع از نظریه یادگیری خودتنظیمی, نشان داد که پرسشنامه MSLQ, ویژگی های روانسنجی مناسب دارد و برای سنجش سازه راهبردهای شناختی و فراشناختی در گروه نمونه دانش آموزان ایرانی, می تواند به عنوان ابزاری تشخیصی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    درتاج، فریبرز، و افشاریان، ندا. (1395). ارزیابی ساختار عاملی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری در دانش آموزان ایرانی. اندازه گیری تربیتی، 6(23 )، 23-43. SID. https://sid.ir/paper/214552/fa

    Vancouver: کپی

    درتاج فریبرز، افشاریان ندا. ارزیابی ساختار عاملی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری در دانش آموزان ایرانی. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1395؛6(23 ):23-43. Available from: https://sid.ir/paper/214552/fa

    IEEE: کپی

    فریبرز درتاج، و ندا افشاریان، “ارزیابی ساختار عاملی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری در دانش آموزان ایرانی،” اندازه گیری تربیتی، vol. 6، no. 23 ، pp. 23–43، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214552/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button