مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,953
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,503
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه خلق و منش در کودکان پیش دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 63

چکیده

 زمینه: خلق و خو در دوران کودکی از عوامل مهم تعیین کننده مشکلات هیجانی آتی و ابتلا به مشکلات روانپزشکی آینده است, لذا بررسی و شناخت زودهنگام خلق و خوی دشوار و خلق و خوهایی که به نحوی باعث ایجاد مشکل در آینده خواهند شد, ضرورت می یابد. برای نیل به این مقصود, وجود وسیله مناسب ارزیابی هم ضرورت دارد.هدف: از پژوهش حاضر, بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه خلق و خو و منش کلونینگر, نسخه کودکان (ps-TCI) در جمعیت کودکان پیش دبستانی ایرانی است.روش: در این پژوهش 200 کودک از 5 مهدکودک واقع در شهرستان شهریار به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و خلق و خو و شخصیت آن ها توسط پرسشنامه خلق و خو و منش کلونینگر, نسخه کودکان توسط 18 مربی از مربیان مهدکودک های مورد نظر ارزیابی شد. با فاصله دو هفته, پرسشنامه برای همان کودکان دوباره اجرا و اعتبار و روایی پرسشنامه محاسبه شد.یافته ها: اعتبار از طریق بازآزمایی و آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب ضرایب 0.89 و 0.82 به دست آمد. برای محاسبه روایی نیز از شاخص های روایی همگرا و روایی سازه (تحلیل عاملی) استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی با استفاده از روش های مولفه های اصلی چرخش واریماکس نشان داد که پرسشنامه از 7 عامل همکاری, اجتناب از آسیب, نوجویی, وابستگی به پاداش, پافشاری, خودنظارتی و خودبرتری تشکیل شده است. این عوامل بیش از 59.19 درصد از واریانس کل را تبیین می کنند. روایی همگرای این پرسشنامه با محاسبه ضریب همبستگی زیرمقیاس های این پرسشنامه با یکدیگر و با کل پرسشنامه تایید شد که این ضرایب بین 0.62 تا 0.71 متغیر و معنادار بودند .(P<0.01)بحث و نتیجه گیری: با در نظر گرفتن نتایج پژوهش, می توان بیان کرد که پرسشنامه خلق و خو و منش کلونینگر به طور کلی می تواند ابزاری معتبر و پایا در ارزیابی خلق و خو و منش در کودکان پیش دبستانی ایرانی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی اکبری دهکردی، مهناز، شقاقی، فرهاد، کاکوجویباری، علی اصغر، زارع، مریم، شائقیان، زینب، امیرآبادی، فاطمه، خالقی دلاور، فائزه، و شهریاری، حسنیه. (1391). بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه خلق و منش در کودکان پیش دبستانی. اندازه گیری تربیتی، 3(8)، 39-63. SID. https://sid.ir/paper/214584/fa

    Vancouver: کپی

    علی اکبری دهکردی مهناز، شقاقی فرهاد، کاکوجویباری علی اصغر، زارع مریم، شائقیان زینب، امیرآبادی فاطمه، خالقی دلاور فائزه، شهریاری حسنیه. بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه خلق و منش در کودکان پیش دبستانی. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1391؛3(8):39-63. Available from: https://sid.ir/paper/214584/fa

    IEEE: کپی

    مهناز علی اکبری دهکردی، فرهاد شقاقی، علی اصغر کاکوجویباری، مریم زارع، زینب شائقیان، فاطمه امیرآبادی، فائزه خالقی دلاور، و حسنیه شهریاری، “بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه خلق و منش در کودکان پیش دبستانی،” اندازه گیری تربیتی، vol. 3، no. 8، pp. 39–63، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214584/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button