Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

887
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

692
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کنش افتراقی سوال در آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی داوطلبان کنکور سراسری

صفحات

 صفحه شروع 229 | صفحه پایان 250

چکیده

کنکور سراسری بنا به اذعان بسیاری از کارشناسان سرنوشت سازترین آزمون در ایران است و ویژگیهای جمعیت شناختی داوطلبان از قبیل جنسیت, منطقه (پایگاه اجتماعی-اقتصادی) و استان (زبان) می توانند بر عملکرد داوطلبان ورود به دانشگاه در پاسخ به سوالهای آزمون موثر باشند. اگر پاسخ به سوالهای آزمون با کنترل توانایی آزمودنی ها تابعی از ویژگیهای جمعیت شناختی باشند, سوالهای آزمون نسبت به آنها کنش افتراقی (DIF) دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی کنش افتراقی سوال های آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی داوطلبان است. نمونه تحقیق شامل همه آزمودنی های یک دفترچه آزمون و برخی دروس امتحانی تخصصی گروه های آزمایشی کنکور سراسری از سال 87 تا 90 بود. به منظور تحلیل DIF از رویکرد تحلیل رگرسیون لوجستیک دو وجهی استفاده شد. پس از اطمینان از تک بعدی بودن آزمون های مورد مطالعه از طریق رویکرد NOHARM, یافته های تحلیل DIF حاکی از این بود که به ترتیب بیشترین تعداد کنش افتراقی آشکار شده در سوالهای آزمون, مربوط به متغیرهای جنسیت, سهمیه مناطق (پایگاه اجتماعی-اقتصادی) و استان (زبان) هستند, اما مقادیر اندازه های اثر بسیار کوچک و ناچیز بودند. با این وجود, بر اساس یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که کمیته های موضوعی تشکیل شده و بر اساس قضاوت نهایی آنها, سوالهای سودار آزمون مشخص شوند و در طراحی سوال در آزمون های آینده مد نظر قرار گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گرامی پور، مسعود، رضایی، احمد، رمضان صدر، اعظم، و نوروزی، لیلا. (1395). کنش افتراقی سوال در آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی داوطلبان کنکور سراسری. اندازه گیری تربیتی، 6(24 )، 229-250. SID. https://sid.ir/paper/214636/fa

    Vancouver: کپی

    گرامی پور مسعود، رضایی احمد، رمضان صدر اعظم، نوروزی لیلا. کنش افتراقی سوال در آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی داوطلبان کنکور سراسری. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1395؛6(24 ):229-250. Available from: https://sid.ir/paper/214636/fa

    IEEE: کپی

    مسعود گرامی پور، احمد رضایی، اعظم رمضان صدر، و لیلا نوروزی، “کنش افتراقی سوال در آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی داوطلبان کنکور سراسری،” اندازه گیری تربیتی، vol. 6، no. 24 ، pp. 229–250، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214636/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button