مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,598
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

699
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناخت نقش بیماران در تقاضای القایی از دیدگاه صاحب نظران؛ یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 336 | صفحه پایان 345

چکیده

 مقدمه: تقاضای القایی, تقاضایی است که با بهره گیری از مزیت اطلاعاتی بیشتر نسبت به بیماران انجام می گیرد و مراقبت بیش از حد با ارزش مشکوک ارایه می شود. پس زمینه برای فرضیه تقاضای القایی, فرض اطلاعات نامتقارن بین پزشک و بیمار است. بیمار تخصص کافی برای ارزیابی میزان و کیفیت خدمات عرضه شده را ندارد. آن ها به ندرت می دانند که چه خدمات پزشکی و به چه میزانی نیاز دارند. در واقع بیماران به واسطه عللی می توانند بر القای تقاضا تاثیر بگذارند. آن ها خواسته ها, آرزوها و تمایلات نامحدودی نسبت به خدمات دارند. هدف مقاله حاضر بررسی نقش بیمار در پدیده تقاضای القایی با استفاده از تجربیات صاحب نظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.روش: روش تحقیق به شیوه کیفی بود. از مصاحبه نیمه ساختار یافته برای جمع آوری داده ها استفاده گردید. مشارکت کنندگان در این پژوهش مشتمل بر افرادی بودند که در این زمینه مطلع و دارای تجربه بودند و به عنوان صاحب نظر شناخته شده بودند. نمونه گیری به روش هدفمند انجام شد و تا اشباع داده ها ادامه یافت. تعداد 17 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. معیارهایی مانند «موثق بودن اطلاعات», «قابل اعتماد بودن» و «قابل تثبیت بودن» داده ها در نظر گرفته شد. به مصاحبه شوندگان اطمینان داده شد که نامی از آنها برده نمی شود و تمامی اطلاعات آن ها محرمانه باقی خواهد ماند. از روش تجزیه و تحلیل موضوعی برای تحلیل داده ها استفاده گردید.یافته ها: بر اساس تحلیل موضوعی انجام شده 5 موضوع اصلی و 7 زیر موضوع استخراج شد که تجارب صاحب نظران در رابطه با نقش بیماران در تقاضای القایی بود. در این مطالعه 5 موضوع اصلی «تقاضای غیر صحیح بیمار از پزشک, اعتماد بیش از حد بیمار به پزشک, تمایل بیمار به استفاده بیشتر از خدمات رایگان و بدون فرانشیز, عدم آگاهی بیمار و دسترسی آزادانه بیماران به پزشکان» بدست آمد. هر کدام از این موضوعات نیز دارای زیر موضوعاتی بودند.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش در مورد نقش بیماران در تقاضای القایی به سیاستگذاران بخش سلامت کمک می کند تا بیماران و علل مرتبط به آن ها را نیز در برنامه ریزی های کلان خود درمورد تقاضای القایی مدنظر قرار دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خراسانی، الهه، کیوان آرا، محمود، کریمی، سعید، و جعفریان جزی، مرضیه. (1392). شناخت نقش بیماران در تقاضای القایی از دیدگاه صاحب نظران؛ یک مطالعه کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 2(4)، 336-345. SID. https://sid.ir/paper/215456/fa

    Vancouver: کپی

    خراسانی الهه، کیوان آرا محمود، کریمی سعید، جعفریان جزی مرضیه. شناخت نقش بیماران در تقاضای القایی از دیدگاه صاحب نظران؛ یک مطالعه کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت[Internet]. 1392؛2(4):336-345. Available from: https://sid.ir/paper/215456/fa

    IEEE: کپی

    الهه خراسانی، محمود کیوان آرا، سعید کریمی، و مرضیه جعفریان جزی، “شناخت نقش بیماران در تقاضای القایی از دیدگاه صاحب نظران؛ یک مطالعه کیفی،” تحقیقات کیفی در علوم سلامت، vol. 2، no. 4، pp. 336–345، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215456/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button