مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

502
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

648
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش گروهی «درمان پذیرش و تعهد» بر صمیمیت زناشویی معلمان زن

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 20

چکیده

 مقدمه از جمله مشاغل حساسی که زنان بدان اشتغال دارند معلمی است و متغیری که می تواند تحت تاثیر اشتغال آن ها قرار گیرد, صمیمیت زناشویی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی "درمان پذیرش و تعهد" بر صمیمیت زناشویی معلمان زن انجام شد. روش کار این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش همه معلمان زن متاهل و شاغل شهر ابهر در سال تحصیلی 97-96 بودند. از میان آن ها 30 تن با روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه مداخله در هشت جلسه 90 دقیقه ای با روش "درمان پذیرش و تعهد" آموزش دیدند. هر دو گروه "بررسی نیازهای صمیمیت" (Intimacy Needs Survey) را بعنوان پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. روایی پرسشنامه بوسیله مدرسین گروه مشاوره تایید و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. داده ها با اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شدند. یافته ها در مرحله پس آزمون و پیگیری بین گروه های مداخله و گواه در مولفه صمیمیت عاطفی(20/12=F, 01/0>P), صمیمیت روانشناختی (80/11 = F, 01/0 > P), صمیمیت عقلانی(99/16 = F, 01/0 > P), صمیمیت جنسی(47/15 = F, 01/0 > P), صمیمیت بدنی(43/24 = F, 01/0 > P), صمیمیت معنوی(04/17 = F, 01/0 > P), صمیمیت زیبایی شناختی(76/17 = F, 01/0 > P), صمیمیت اجتماعی-تفریحی(39/16 = F, 01/0 > P), صمیمیت زمانی(92/15 = F, 01/0 > P) تفاوت معنی داری وجود داشت. به عبارت دیگر, آموزش "درمان پذیرش و تعهد" باعث افزایش مولفه های صمیمیت زناشویی معلمان زن شد(01/0P<) و این افزایش در طی زمان پایدار بود. نتیجه گیری آموزش "درمان پذیرش و تعهد" می تواند صمیمیت زناشویی در معلمان زن متاهل را افزایش دهد. بنابراین, مشاوران و درمانگران می توانند از روش مذکور برای افزایش صمیمت زناشویی استفاده کنند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

الهی فر، حسن، قمری، محمد، و زهراکار، کیانوش. (1397). اثربخشی آموزش گروهی «درمان پذیرش و تعهد» بر صمیمیت زناشویی معلمان زن. مدیریت ارتقای سلامت، 8(1 )، 12-20. SID. https://sid.ir/paper/215810/fa

Vancouver: کپی

الهی فر حسن، قمری محمد، زهراکار کیانوش. اثربخشی آموزش گروهی «درمان پذیرش و تعهد» بر صمیمیت زناشویی معلمان زن. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1397؛8(1 ):12-20. Available from: https://sid.ir/paper/215810/fa

IEEE: کپی

حسن الهی فر، محمد قمری، و کیانوش زهراکار، “اثربخشی آموزش گروهی «درمان پذیرش و تعهد» بر صمیمیت زناشویی معلمان زن،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 8، no. 1 ، pp. 12–20، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215810/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button