مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,112
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

651
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس کنترل روان شناختی وابسته مدار و پیشرفت مدار در دانش آموزان دبیرستان

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 22

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس کنترل روان شناختی وابسته مدار و پیشرفت مدار در دانش آموزان دبیرستان می باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان دهدشت در سال تحصیلی 94-1393 بود. تعداد 310 نفر (168 پسر و 142 دختر) از دانش آموزان به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. همه آنها مقیاس کنترل روان شناختی وابسته مدار و پیشرفت مدار, پرسشنامه اضطراب بک و عزت نفس روزنبرگ را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از روش های تحلیل عاملی اکتشافی, ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایجتحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این مقیاس از دو عامل کنترل روان شناختی وابسته مدار و کنترل روان شناختی پیشرفت مدار اشباع شد. اعتبار مقیاس کنترل روان شناختی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0.88 و هر کدام از خرده مقیاس ها شامل کنترل روان شناختی وابسته مدار 0.86 و کنترل روان شناختی پیشرفت مدار 0.83 بدست آمد که نشان از قابلیت بالای ابزار است. نتایج نشان می دهدکه مقیاس کنترل روان شناختی وابسته مدار و پیشرفت مدار در جامعه دانش آموزان دبیرستانی از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش های روان شناختی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بادان فیروز، علی، طباطبایی، سیدموسی، و ناجی، احمدعلی. (1396). بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس کنترل روان شناختی وابسته مدار و پیشرفت مدار در دانش آموزان دبیرستان. روانشناسی مدرسه، 6(3 )، 7-22. SID. https://sid.ir/paper/216781/fa

    Vancouver: کپی

    بادان فیروز علی، طباطبایی سیدموسی، ناجی احمدعلی. بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس کنترل روان شناختی وابسته مدار و پیشرفت مدار در دانش آموزان دبیرستان. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1396؛6(3 ):7-22. Available from: https://sid.ir/paper/216781/fa

    IEEE: کپی

    علی بادان فیروز، سیدموسی طباطبایی، و احمدعلی ناجی، “بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس کنترل روان شناختی وابسته مدار و پیشرفت مدار در دانش آموزان دبیرستان،” روانشناسی مدرسه، vol. 6، no. 3 ، pp. 7–22، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216781/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button