مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

770
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای تاثیر دو الگوی آموزشی معلم مدار و فرد مدار بر میزان یادگیری مهارت های پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که به منظور تعیین و مقایسه میزان یادگیری مهارتهای پرستاری دانشجویان کارشناسی پیوسته دانشکده پرستاری مامایی با استفاده از دو الگوی آموزشی معلم مدار و فردمدار انجام گرفت. روشها: ابتدا به 90 نفراز افراد جامعه مورد پژوهش پرسشنامه ای شامل یک سری اطلاعات دموگرافیک مانند جنس، سن، وضعیت تاهل، تعداد فرزندان، محل سکونت، تعداد افراد خانواده، میزان درآمد ماهیانه خانوار، وضعیت شغلی (شاغل بودن یا نبودن) نوع شغل، میزان کار در ماه، تجربیات قبلی، معدل کل ترم های گذشته و… تکمیل نموده و سپس 30 نفر از انان که دارای شرایط و معیارهای تعیین شده بودند به عنوان نمونه پژوهش به صورت تصادفی و به دو گروه 15 نفری تقسیم گردیدند. از نمونه ها پیش آزمون عملی با استفاده از چک لیست نحوه اجرای عملیات احیا قلبی – تنفسی پایه را فرا گرفتند و یک هفته پس از جلسه تمرین هر دو گروه، آزمون عملی بر اساس چک لیست اولیه توسط یکی از مربیان دانشکده پرستاری مامایی که هیچ اطلاعی از نحوه آموزش دو گروه و نحوه قرار گرفتن دانشجویان در گروهها نداشت (یکسوکور) انجام شد. نمران پیش آزمون عملی جهت تعیین مهارت اولیه دانشجویان و نمرات پس آزمون عملی جهت تعیین یادگیری و تاثیر آموزش مورد تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از برنامه SPSS قرار گرفت. یافته ها و نتیجه: تجزیه و تحلیل آزمون های آماری نشان داد که در دو الگوی آموزشی معلم مدار (t=29.7, P=0.001) و فردمدار (t=62.11, P=0.001) آموزش موثر و میزان یادگیری مهارتها در هر دو الگو یکسان بود (Z=1.55, P=0.13) و بین میزان یادگیری در دو الگو تفاوت معنی دار آماری وجود ندارد و فرضیه پژوهش رد می شود. در ارتباط با وجود یا عدم وجود همبستگی بین متغیرها از آزمون دقیق فیشر و ضریب همبستگی پیرسن استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین متغیر میزان یادگیری و متغیرجنس، محل زندگی، تعداد افراد خانواده و میزان درآمد ماهیانه خانوار همبستگی وجود ندارد. ولی نتیجه آزمون ضریب همبستگی پیرسن در گروه فرد مدار (r=0.52, P=0.049) نشان داد که بین سن و میزان یادگیری همبستگی خطی معنی دار وجود دارد بطوریکه با افزایش سن در این میزان یادگیری افزایش می یابد ولی در گروه معلم مدار این همبستگی بین متغیر سن و میزان یادگیری وجود ندارد. همچنین نتیجه آزمون دقیق فیشر نشان داد که در گروه فرد مدار بین دو گروه با معدل کل متفاوت از نظر میزان یادگیری تفاوت معنی داری وجود دارد (2pf=0.05) ولی در گروه معلم مدار بین دو گروه با معدل کل متفاوت اختلاف معنی داری دیده نشد. در عین حال نتیجه آزمون ضریب همبستگی پیرسن در گروه معلم مدار (r=0.66, p=0.007) نشان داد همبستگی خطی معنی دار بین معدل کل و میزان یادگیری وجود دارد. بطوریکه با افزایش معدل کل میزان یادگیری نیز افزایش می یابد ولی در گروه فرد مدار همبستگی بین متغیر معدل کل و میزان یادگیری دیده نشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پوراسماعیل، زهرا، و صاحبی، صدیقه. (1381). بررسی مقایسه ای تاثیر دو الگوی آموزشی معلم مدار و فرد مدار بر میزان یادگیری مهارت های پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/417990/fa

    Vancouver: کپی

    پوراسماعیل زهرا، صاحبی صدیقه. بررسی مقایسه ای تاثیر دو الگوی آموزشی معلم مدار و فرد مدار بر میزان یادگیری مهارت های پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/417990/fa

    IEEE: کپی

    زهرا پوراسماعیل، و صدیقه صاحبی، “بررسی مقایسه ای تاثیر دو الگوی آموزشی معلم مدار و فرد مدار بر میزان یادگیری مهارت های پرستاری،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/417990/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button