مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,409
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,131
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش ادراک از توسعه حرفه ای بر روی دلبستگی شغلی، فلات محتوایی شغل و فرسودگی شغلی در معلمان ابتدایی شهرستان کاشان

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 104

چکیده

 علی رغم آن که اکثریت پژوهش ها در زمینه توسعه حرفه ای, به بررسی نقش این متغیر بر بهبود یادگیری دانش آموزان پرداخته اند؛ هدف از این پژوهش, بررسی الگوی مفهومی پیامدهای توسعه حرفه ای معلمان از بعد فردی بوده است؛ به صورت خاص این پژوهش به بررسی نقش ادراک از توسعه حرفه ای بر روی دلبستگی شغلی, فلات محتوایی شغل و فرسودگی شغلی معلمان پرداخته است. روش این پژوهش, توصیفی از نوع رابطه ای بوده است. نمونه آماری این پژوهش 180 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهرستان کاشان می باشند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. برای جمع آوری اطلاعات چهار پرسشنامه شامل پرسشنامه دلبستگی شغلی کانونگو (1982), پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (2001), پرسشنامه فلات محتوایی از میلیمان (1992) و ادراک از توسعه حرفه ای از چامبرلاین (2008) مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در سطح توصیفی از نرم افزار SPSS-20 و جهت بررسی برازش مدل مفهومی و بررسی فرضیه های پژوهش از نرم افزار Amos-20 استفاده گردید. نتایج حاصل از بررسی الگوی مفهومی پژوهش, برازش خوب داده ها به مدل مفهومی را نشان داد و مدل مفهومی پژوهش به صورت کلی تأیید گردید؛ بررسی فرضیه های پژوهش نیز نشان داد که ادراک از توسعه حرفه ای بر دلبستگی شغلی (b=0.41 p<0.01), فلات محتوایی شغل (b=-0.25, p <0.01) و فرسودگی شغلی معلمان (b=-0.30, p<0.01) اثرگذار می باشد. هم چنین نتایج نشان داد که دلبستگی شغلی و فلات محتوایی شغل نقش میانجی را در رابطه بین ادراک از توسعه حرفه ای و فرسودگی شغلی معلمان دارند. بنابراین با توجه به اهمیت ادراک از توسعه حرفه ای بر روی پیامدهای فردی, لزوم توجه بیشتر و برنامه ریزی در راستای ارتقای برنامه های توسعه حرفه ای معلمان بیش از پیش اهمیت می یابد

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آخوندی، فاطمه، و صفایی موحد، سعید. (1394). بررسی نقش ادراک از توسعه حرفه ای بر روی دلبستگی شغلی, فلات محتوایی شغل و فرسودگی شغلی در معلمان ابتدایی شهرستان کاشان. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 8(15)، 83-104. SID. https://sid.ir/paper/217978/fa

    Vancouver: کپی

    آخوندی فاطمه، صفایی موحد سعید. بررسی نقش ادراک از توسعه حرفه ای بر روی دلبستگی شغلی, فلات محتوایی شغل و فرسودگی شغلی در معلمان ابتدایی شهرستان کاشان. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی[Internet]. 1394؛8(15):83-104. Available from: https://sid.ir/paper/217978/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه آخوندی، و سعید صفایی موحد، “بررسی نقش ادراک از توسعه حرفه ای بر روی دلبستگی شغلی, فلات محتوایی شغل و فرسودگی شغلی در معلمان ابتدایی شهرستان کاشان،” مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، vol. 8، no. 15، pp. 83–104، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/217978/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button