مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,160
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

898
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثرات جهانی شدن بر نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

صفحات

 صفحه شروع 285 | صفحه پایان 310

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرپذیری, تحولات و جایگاه ابعاد نظام تعلیم و تربیت کشور در مواجهه با جهانی شدن براساس نظر صاحب نظران, اساتید و کارکنان بخش آموزش و پرورش و با روش آمیخته می باشد. مواد و روش ها: در بخش کیفی پژوهش از روش مصاحبه و در بخش کمی از روش پیمایشی در گردآوری داده ها استفاده شد. در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند (از نوع نظری) و از جامعه متخصصین استفاده شد و با 25 نفر از متخصصین مصاحبه گردید و مصاحبه ها با روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت 35 مؤلفه در قالب هفت بعد جهانی شدن (آموزش و پرورش) احصاء گردید. در بخش کمی براساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از بین جامعه پژوهش از بین کارکنان آموزش و پرورش, معلمان و اساتید آشنا به حوزه جهانی شدن و تعلیم و تربیت دانشگاه های شهر تهران که تعداد 150 نفر می باشند, مطابق با جدول مورگان تعداد 108 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و از این تعداد 100 نفر پرسشنامه های ارائه شده را تکمیل نمودند. ابزار پژوهش, پرسشنامه محقق ساخته بوده و به منظور بررسی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرانباخ استفاده شده است. هم چنین در این تحقیق از آزمون های کولموگروف-اسمیرنف, آزمون تی, تحلیل واریانس یک طرفه, آزمون شفه و آزمون فریدمن برای تحلیل نتایج پرسشنامه استفاده شد. و هم چنین از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای تعیین وزن ابعاد جهانی شدن نیز استفاده شد. براساس نتایج بدست آمده از دیدگاه اساتید و صاحب نظران و کارکنان بخش آموزش, نظام تعلیم و تربیت کشور از نظر کارگروهی در فرهنگ های گوناگون, قدرت برقراری تعادل بین دیدگاه جهانی و عملکرد محلی, دیدگاه جهان محوری به جای خودمحوری, دانش زبان خارجی, جامعیت کار با رایانه و انجام کار گروهی در سطح ضعیفی در مقایسه با مقیاس جهانی و از لحاظ رشد دسترسی به امکانات الکترونیکی و اینترنت, فراگیر بودن آموزش و پروش در کشور و جامعیت مطالب آموزشی در سطح مطلوبی قرار دارد. هم چنین از دیدگاه جامعه آماری مورد پژوهش جامعیت سیستم آموزشی و اثربخشی آن بر رشد و شکوفایی دانش آموزان بیشترین تطابق را با جهانی شدن دارا می باشد. بحث و نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش حاضر در بسیاری از موارد ذکر شده که در زمره نقاط ضعف نظام آموزش و پرورش قرار گرفته است, ضرورت دارد اقدامات گسترده ای در زمینه برنامه ریزی درسی, توسعه روش ها و فنون تدریس, توسعه ارزش های جهانی, برقراری تعامل سازنده بین عوامل و شرایط بومی و محلی با ضوابط و شرایط جهانی, استفاده از همه ظرفیت ها و پتانسیل ها برای زبان آموزی, توسعه مهارت های سواد یادگیری, توسعه مهارت های کاربری رایانه و در نهایت تغییر نگرش از مواضع صرفاً داخلی به ملاحظات نگرش محلی-جهانی انجام گردد. با توجه به اینکه متخصصین آشنا با حوزه های جهانی شدن در نظام آموزش و پرورش در خصوص موارد مذکور اتفاق نظر دارند, برای افزایش قدرت دانش آموزان و نظام آموزش و پرورش در مصاف با پدیده جهانی شدن و بهره مندی از مزایای آن لازم است ملاحظات ویژه ای در تنظیم برنامه های کلان آموزش و پرورش و اسناد بالادستی در نظر گرفته شود تا سهم کشور هم در تأثیر گذاری بر جهانی شدن و هم تأثیرپذیری منطقی از آن متوازن بوده و موازنه تبادلات علمی, فناوری, فرهنگی و اجتماعی در وضعیتی مطلوب قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، سیدعیسی، علی اف، مهر، سلیمان، صفر، و ابراهیمی، سیدعلیرضا. (1398). بررسی اثرات جهانی شدن بر نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 12(1 (پیاپی 22) )، 285-310. SID. https://sid.ir/paper/217993/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی سیدعیسی، علی اف مهر، سلیمان صفر، ابراهیمی سیدعلیرضا. بررسی اثرات جهانی شدن بر نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی[Internet]. 1398؛12(1 (پیاپی 22) ):285-310. Available from: https://sid.ir/paper/217993/fa

    IEEE: کپی

    سیدعیسی حسینی، مهر علی اف، صفر سلیمان، و سیدعلیرضا ابراهیمی، “بررسی اثرات جهانی شدن بر نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران،” مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، vol. 12، no. 1 (پیاپی 22) ، pp. 285–310، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/217993/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button