مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,499
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,902
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل نشانه شناختی «سکوت» در مدیریت کلاس درس

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 84

چکیده

 هدف اصلی این مقاله, تحلیل یکی از مولفه های مدیریت کلاس, نشانه «سکوت» و بررسی آثار آن در مدیریتکلاس می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش کیفی تحلیل نشانه شناختی سوسور برای ادراک پیام صریح و واکاوی معانی نهفته, بهره گرفته شد. اعتبار داده ها, با استفاده از روشبینامتنی, برخود متن و تفسیرهای مستخرج از متن, استوار است. نتایج این مقاله در بخش نظری, منجر به طراحی مدل دوتایی «خودخواسته-تحمیلی» و «بار مثبت-منفی» از سکوت شد. در بخش عملی, بر اساس زیست نگاری کلاس, کدهای معنایی سکوت, استخراج و رمزگشایی شد. دال و مدلول ها مطالعه, بازشناسانی, طبقه بندی درونی و تفسیر شدند. درنتیجه, مدل دوتایی «سلبی-ایجابی» و «عدم شایستگی-لجوجانه » طراحی شد. یافته های به دست آمده حاکی از آن است که پرتکرارترین سکوت در کلاس ها از نوع «عدم شایستگی», یا «سکوت خالی» که همان فریاد بلند و واقعیت تلخ ساعتهای هدررفته زیادی در کلاس ها است و هیچ ماحصل آموزشی یا تربیتی ندارد. مسئولین, صاحب نظران و معلمان می توانند بامطالعه نظری, پژوهش حین عمل و تامل, پیام سکوت را دریافت کرده, با آموزش و انتقال معنی, قدرت پیش بینی پذیری برای اداره کلاس درس را افزایش دهند. دسته دیگری از سکوت که اهداف «نامعلومی» داشت نیز شناسایی شد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مشکی باف مقدم، زهره، چرابین، مسلم، اکبری، احمد، و داوودی، علیرضا. (1398). تحلیل نشانه شناختی «سکوت» در مدیریت کلاس درس. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، 9(2 (پیاپی 18) )، 67-84. SID. https://sid.ir/paper/218482/fa

    Vancouver: کپی

    مشکی باف مقدم زهره، چرابین مسلم، اکبری احمد، داوودی علیرضا. تحلیل نشانه شناختی «سکوت» در مدیریت کلاس درس. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)[Internet]. 1398؛9(2 (پیاپی 18) ):67-84. Available from: https://sid.ir/paper/218482/fa

    IEEE: کپی

    زهره مشکی باف مقدم، مسلم چرابین، احمد اکبری، و علیرضا داوودی، “تحلیل نشانه شناختی «سکوت» در مدیریت کلاس درس،” پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، vol. 9، no. 2 (پیاپی 18) ، pp. 67–84، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218482/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button