Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,940
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,536
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کیفیت ارتباط نفس و بدن از دیدگاه فلاسفه و عرفا

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 111

چکیده

 کیفیت ارتباط نفس و بدن که اولی حقیقتی است مجرد و دومی جسمانی و مادی چگونه است؟ چگونه ممکن است موجودی غیر مکاندار در تعامل و ارتباط علی با موجودی مکاندار باشد؟ فلاسفه راههای مختلفی را در پاسخ به این سووال برگزیده اند. افلاطون علیرغم اعتقاد به تمایز و تغایر ذاتی نفس و بدن, تاثیر و تاثر متقابل آن دو را انکار نمی کند و معتقد است که می بایست بین نفس و بدن, تناسب و تعادل برقرار باشد.ارسطو با تمسک به اصل اصیل خود یعنی ماده و صورت, نفس را صورت بدن می داند به طوری که آن دو, ماهیت واحدی را تشکیل می دهند و تفکیک آنها از هم مانند هر ماهیت مرکب از ماده و صورت, تفکیکی اعتباری و ذهنی است نه خارجی و واقعی.از نظر ابن سینا برخلاف ارسطو, نفس جوهر کاملا مجرد, مفارق و بسیطی است که با حدوث بدن حادث شده و در بدن قرار می گیرد و این تعلق عرضی است نه ذاتی. درعین حال نفس و بدن, تاثیر و تاثر متقابل دارند.و اما نظر ملاصدرا در مورد ارتباط نفس و بدن, ابتکاری است. وی نفس را جسمانیه الحدوث می داند که با حرکت جوهری خود به مرحله تجرد عقلی نائل می شود.از سخنان عرفا نیز استنباط می شود که نسبت روح و بدن مانند نسبت خداوند و عالم است. از نظر ایشان روح از حیث جوهریت و تجرد با بدن مغایر است اما از جهت تدبیر و تصرف در بدن, به آن تعلق دارد. وحدت نیز که از حقایق الهی است در پوشش نفسی واحد و با ظهور در اجزا بدن, احکام وجوبی خود را که پیش از آن در متن تعینات امکانی مستور مانده بود, آشکار می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیدمظهری، منیره. (1388). کیفیت ارتباط نفس و بدن از دیدگاه فلاسفه و عرفا. فلسفه و کلام (حکمت و فلسفه)، 1(1)، 99-111. SID. https://sid.ir/paper/219145/fa

    Vancouver: کپی

    سیدمظهری منیره. کیفیت ارتباط نفس و بدن از دیدگاه فلاسفه و عرفا. فلسفه و کلام (حکمت و فلسفه)[Internet]. 1388؛1(1):99-111. Available from: https://sid.ir/paper/219145/fa

    IEEE: کپی

    منیره سیدمظهری، “کیفیت ارتباط نفس و بدن از دیدگاه فلاسفه و عرفا،” فلسفه و کلام (حکمت و فلسفه)، vol. 1، no. 1، pp. 99–111، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219145/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا