مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

523
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

259
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اخلاق کاربردی متقاعدسازی دینی با تحلیل و تبیین قرآنی و روایی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 72

چکیده

 تبلیغات گسترده و مکانیزم های متعدد متقاعدسازی امروزی و البته تأثیرات مطلوب و نامطلوب آن بر مخاطبان بر کسی پوشیده نیست. این پژوهش با رویکرد اخلاقی و البته با روش توصیفی-تحلیلی در آیات و روایات به تحلیل فرآیند متقاعدسازی دینی پرداخته, با لحاظ ارکان ارتباطی سه بایستگی اخلاقی را در عرصه تبلیغات و عملیات اقناعی پیشنهاد می دهد؛ هماهنگی فکری-اعتقادی, انگیزشی و رفتاری متقاعدساز با پیام متقاعدگرانه, اولین وظیفه اخلاقی متقاعدساز در حوزه معارف و مسائل دینی است که به رکن متقاعدساز ارتباط دارد. رعایت حق انتخاب و اختیار مخاطب بایسته اخلاقی دیگری است که باید در فرآیند اقناعی مورد ملاحظه قرار بگیرد و اگر پذیرش الزامی و اجباری مخاطب, مورد نظر متقاعدساز باشد, وی به بیراهه متقاعدسازی ضد اخلاقی قدم گذارده است. هم چنین بایستگی استخدام وسایل مشروع و وسایط مطلوب در محور بسته بندی پیام, لزوم اخلاقی دیگری در متقاعدسازی دینی است. تبیین سه بایسته مذکور, تفاوت مبنایی متقاعدسازی مورد تأیید آیات و روایات را با غالب روش های اقناعی موجود متمایز می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجی پور، حسین، و مولوی وردنجانی، عیسی. (1398). اخلاق کاربردی متقاعدسازی دینی با تحلیل و تبیین قرآنی و روایی. مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق)، 9(36 (پیاپی 58) )، 39-72. SID. https://sid.ir/paper/220495/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی پور حسین، مولوی وردنجانی عیسی. اخلاق کاربردی متقاعدسازی دینی با تحلیل و تبیین قرآنی و روایی. مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق)[Internet]. 1398؛9(36 (پیاپی 58) ):39-72. Available from: https://sid.ir/paper/220495/fa

    IEEE: کپی

    حسین حاجی پور، و عیسی مولوی وردنجانی، “اخلاق کاربردی متقاعدسازی دینی با تحلیل و تبیین قرآنی و روایی،” مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق)، vol. 9، no. 36 (پیاپی 58) ، pp. 39–72، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/220495/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button