مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

573
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

547
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش عنصر زمان در کارآیی بازار مسلمین

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 166

چکیده

 بر اساس نظریه های اقتصادی, یکی از مهمترین دلائل شکست بازار «عدم تقارن اطلاعات» است. معمولا اطلاعات تولیدکننده نسبت به کیفیت یک کالا, بیشتر از مصرف کننده است. همانطوری که اطلاعات کارگر نسبت به میزان مهارت و کارآمدی خویش به مراتب بیشتر از کارفرما است, که این موارد موجب ناکارآمدی بازار می شود. به همین جهت در ادبیات اقتصادی متعارف به ویژه در اندیشه های اقتصادی مکتب نئوکلاسیک, تدابیری اتخاذ شده است تا از بروز شکست بازار پیش گیری شود که در مباحث مربوط به «اقتصاد اطلاعات» و «نظریه قرارداد» مورد بحث قرار می گیرد.در مکتب اقتصادی اسلام نیز ابعاد فقهی- حقوقی عقود معاملات, بیانگر تاکید ویژه این مکتب به اصل تقارن اطلاعات در مبادلات است و برای پیش گیری از بروز اطلاعات نامتقارن در بازار, راهکارهای دقیقی طراحی شده است تا حتی الامکان اطلاعات در بازار از شفافیت و تقارن لازم برخوردار باشد. به همین جهت طرفین قرارداد قبل از انعقاد عقد باید از «مجموعه اطلاعات» لازم نسبت به آن معامله برخوردار باشند تا معامله به شکل صحیح انجام شود. از جمله مواردی که در عقود معاملات به عنوان یکی از عناصر ضروری مجموعه اطلاعات به حساب می آید «عنصر زمان» است. در این مقاله نشان داده شده است که عنصر زمان در بسیاری از معاملات, به عنوان یکی از ارکان عقد معامله و یکی از عوامل کارآیی بازار مسلمین به حساب آمده است تا جایی که عدم شفافیت عنصر زمان, موجب بطلان عقد و شکست بازار خواهد شد. در واقع می توان ادعا کرد که عنصر زمان به عنوان یکی از عوامل موثر در تقارن اطلاعات, بیانگر دیدگاه مترقی مکتب اقتصادی اسلام است که در هیچ یک از دیگر مکاتب اقتصادی متعارف, چنین برخورد فعالانه ای با عنصر زمان به عنوان یکی از عناصر موثر در اقتصاد اطلاعات دیده نشده است. لذا کارآیی بازار مسلمین در چارچوب موازین اخلاقی محقق می شود و از هرگونه ضرری جلوگیری شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرزین وش، اسداله، و محبی، محمدتقی. (1391). نقش عنصر زمان در کارآیی بازار مسلمین. مطالعات اقتصاد اسلامی، 5(1 (پیاپی 9) )، 141-166. SID. https://sid.ir/paper/220876/fa

    Vancouver: کپی

    فرزین وش اسداله، محبی محمدتقی. نقش عنصر زمان در کارآیی بازار مسلمین. مطالعات اقتصاد اسلامی[Internet]. 1391؛5(1 (پیاپی 9) ):141-166. Available from: https://sid.ir/paper/220876/fa

    IEEE: کپی

    اسداله فرزین وش، و محمدتقی محبی، “نقش عنصر زمان در کارآیی بازار مسلمین،” مطالعات اقتصاد اسلامی، vol. 5، no. 1 (پیاپی 9) ، pp. 141–166، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/220876/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button