مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,150
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

652
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل متون داستانی کودک با رویکرد شعرشناسی شناختی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 25

چکیده

 یکی از میان رشته هایی که امروزه دستاوردهای زبان شناسی شناختی را به کار می گیرد مطالعات ادبی با رویکرد شناختی است که اصطلاحا به آن شعرشناسی شناختی گفته می شود. شعرشناسی شناختی به رابطه ذهن انسان با متون ادبی می پردازد. در این رویکرد, نظام ادبیات جدا از نظام زبان نیست و درک زبان ادبیات بر پایه دانش ما از دنیای اطراف صورت می گیرد. رویکرد شناختی به ادبیات چگونگی درک رویدادها را به وسیله آنچه در این رویکرد اصطلاحا ذهن ادبی نامیده می شود بررسی می کند. در میان رویکردهای موجود نسبت به تحلیل آثار ادبی, جدیدترین دیدگاه برای تحلیل ادبیات از منظر زبان شناسی, همین رویکرد شعرشناسی شناختی است. در تحقیق حاضر سعی بر آن است تا با استفاده از نظریه ذهن ادبی و قصه مدار ترنر (M.Turner 1996) مفهوم فرافکنی قصه مدار توضیح و به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه ذهن انسان با متون ادبی رابطه برقرار می کند. تاکید بر پیوند ذهن و زبان در نگرش زبان شناسی شناختی موید این نکته است که بهترین نمونه ها برای تحلیل های شناختی از مراحل اولیه رشد زبانی به دست می آید. تحلیل متون ادبیات کودک می تواند شواهد با ارزشی برای شعرشناسی شناختی به دست دهد. بر این اساس, در پژوهش حاضر, دو داستان کودک از کتاب های برگزیده انتخاب و بررسی شد. تحلیل داده ها در مورد فرافکنی دانش طرحواره ای حاکی از این امر است که بازنمود این سازه ها در متون داستانی کودک در ایران موفق نبوده است اما, در مورد واحدهای هم حوزه, نتایج تحلیل با فرضیه تحقیق هم سویی نشان می دهد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

افراشی، آزیتا، و نعیمی حشکوایی، فاطمه. (1389). تحلیل متون داستانی کودک با رویکرد شعرشناسی شناختی. زبان شناخت، 1(2 (پیاپی 2))، 1-25. SID. https://sid.ir/paper/221916/fa

Vancouver: کپی

افراشی آزیتا، نعیمی حشکوایی فاطمه. تحلیل متون داستانی کودک با رویکرد شعرشناسی شناختی. زبان شناخت[Internet]. 1389؛1(2 (پیاپی 2)):1-25. Available from: https://sid.ir/paper/221916/fa

IEEE: کپی

آزیتا افراشی، و فاطمه نعیمی حشکوایی، “تحلیل متون داستانی کودک با رویکرد شعرشناسی شناختی،” زبان شناخت، vol. 1، no. 2 (پیاپی 2)، pp. 1–25، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/221916/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button