مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,735
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

854
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خوانش شعر «حکایت» اثر احمد شاملو با رویکرد شعرشناسی شناختی

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 167

چکیده

 نظریه شعرشناسی شناختی نظریه ای درباره ادبیات ارائه می دهد که بر زبان متون ادبی و نوع چیدمان واحدهای زبانی مبتنی است و همچنین, بر شگردهای زبان شناسی شناختی ازجمله استدلال قیاسی استوار است. بر اساس چارچوب نظری مارگریت فریمن (2000), هر متن دارای سه سطح نگاشت ویژگی, نگاشت رابطه ای و نگاشت نظام است. در سطح اول, دریافت شباهت میان اشیا بررسی می شود. در سطح دوم, روابط میان اشیا واکاوی می شود و در سطح سوم, تشخیص الگوهای موجود به واسطه روابط میان اشیا که امکان تعمیم را برای ساختار بسیار انتزاعی تر ایجاد می کند. در این پژوهش, برای بررسی عملکرد این نظریه, به بررسی شعری از احمد شاملو می پردازیم. این مقاله درصدد یافتن پاسخ این پرسش است: نظریه شعرشناسی شناختی چگونه می تواند به مثابه یک نظریه ادبی مناسب برای تحلیل سازمند و خوانش اثر عمل کند؟ فرضیه مقاله این است که هر نظریه ای باید دارای هفت معیار باشد که به مثابه نظریه ای مناسب تلقی شود و شعرشناسی شناختی ابزار قدرتمندی برای ایجاد تمایز میان کارکرد زبانی و کارکرد شعری فراهم می کند و مهارت های عمومی نگاشت که توانایی شناختی را برای تولید و تفسیر استعاره تشکیل می دهند, از پایه های این نظریه هستند که می توانند بینش ها و محدودیت های نقد ادبی سنتی را روشن کنند. همچنین, کاربرد شعرشناسی شناختی می تواند سبک ادبی را مشخص و ارزیابی کند. هدف اصلی پژوهش, نشان دادن چگونگی تفاوت میان زبان و ساختار شعر با زبان روزمره یا دیگر ژانرهاست و اینکه چگونه خوانش نظام مند هر شعری, با توجه به «نگاشت نظام», رخ می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صادقی، لیلا. (1391). خوانش شعر «حکایت» اثر احمد شاملو با رویکرد شعرشناسی شناختی. جستارهای زبانی، 3(4 (12))، 149-167. SID. https://sid.ir/paper/166046/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی لیلا. خوانش شعر «حکایت» اثر احمد شاملو با رویکرد شعرشناسی شناختی. جستارهای زبانی[Internet]. 1391؛3(4 (12)):149-167. Available from: https://sid.ir/paper/166046/fa

    IEEE: کپی

    لیلا صادقی، “خوانش شعر «حکایت» اثر احمد شاملو با رویکرد شعرشناسی شناختی،” جستارهای زبانی، vol. 3، no. 4 (12)، pp. 149–167، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166046/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button