Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,390
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

688
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با هوش فرهنگی مدیران دبیرستان های تبریز

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 133

چکیده

 هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه سرمایه فرهنگی باهوش فرهنگی مدیران دبیرستان های تبریز می باشد. هوش فرهنگی توانایی فردی برای درک, تفسیر و عمل موثر در موقعیت های چند فرهنگی است. در تبیین سرمایه فرهنگی از نظریات بوردیو استفاده شده است. سایر متغیرهای مستقل تحقیق عبارتند از: دانش فرهنگی, مراقبت های فرهنگی, مهارت های فرهنگی, تحصیلات, مشارکت فرهنگی و ارتباطات فرهنگی.روش تحقیق, پیمایش و از نوع همبستگی می باشد. از لحاظ زمانی, مقطعی و از نظر دامنه تحقیق, پهنانگر و ازنظر وسعت خرد و ازنظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق تمامی مدیران دبیرستان های تبریز در سال تحصیلی 1391-1390 می باشد. داده های مورد نیاز برای آزمون فرضیه های تحقیق از طریق پرسشنامه و با استقاده از نمونه گیری طبقه بندی شده و تصادفی ساده انتخاب شدند. برای محاسبه اعتبار گویه ها از طریق اعتبار صوری و پایایی گویه ها از آلفای کرونباخ و نیز برای آزمون فرضیه ها از تکنیک های آماری ضریب همبستگی پیرسون وآزمون مجذور استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان می دهد که هوش فرهنگی با متغیرهای سرمایه فرهنگی, دانش فرهنگی, مراقبت های فرهنگی, مهارت های فرهنگی, تحصیلات, مشارکت فرهنگی و ارتباطات فرهنگی رابطه مثبت و معنی داری دارد. هم چنین در تبیین هوش فرهنگی با استفاده از متغیرهای سرمایه فرهنگی, دانش فرهنگی, مراقبت های فرهنگی, مهارت های فرهنگی, تحصیلات, مشارکت فرهنگی و ارتباطات فرهنگی با استفاده از آزمون رگرسیون چندگانه مشخص گردید حدود 73 درصد از واریانس متغیر وابسته توسط متغیرهای مشارکت فرهنگی, سرمایه فرهنگی, مراقبت های فرهنگی و تحصیلات تبیین می شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    راد، فیروز، مظفری، فاروق امین، و سلمان زاده مظلومی، فتاح. (1390). بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با هوش فرهنگی مدیران دبیرستان های تبریز. مطالعات جامعه شناسی، 4(13)، 111-133. SID. https://sid.ir/paper/222638/fa

    Vancouver: کپی

    راد فیروز، مظفری فاروق امین، سلمان زاده مظلومی فتاح. بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با هوش فرهنگی مدیران دبیرستان های تبریز. مطالعات جامعه شناسی[Internet]. 1390؛4(13):111-133. Available from: https://sid.ir/paper/222638/fa

    IEEE: کپی

    فیروز راد، فاروق امین مظفری، و فتاح سلمان زاده مظلومی، “بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با هوش فرهنگی مدیران دبیرستان های تبریز،” مطالعات جامعه شناسی، vol. 4، no. 13، pp. 111–133، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/222638/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا