مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,203
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

922
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگرش خلاق به صنعت گردشگری در ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 70

چکیده

 زمینه: امروزه, گردشگری مهم ترین کالای تجاری و شاخص رفاه زندگی و سبک زندگی است که به ویژه در کشورهای در حال توسعه مورد توجه است. تمایل روزافزون ملت ها برای آشنایی با تمدن ها و فرهنگ ها, سبب شده اند که این عامل بتواند در ارتقاء سرمایه فرهنگی جامعه به ویژه در بعد ملی با ایجاد همگرایی و غرور ملی به طور مثبت بدرخشد.هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی جایگاه و رابطه میان شاخص های صنعت گردشگری و ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران است.روش: از نظر هدف این تحقیق کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات, توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری 350 نفر از مدیران ارشد و کارشناسان فرهنگی در 31 استان کشور است که از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه هایی محقق ساخته است که با پایایی ضریب آلفای کرونباخ (0.816) تایید شده اند. برای آزمون فرضیه های آماری پژوهش, از تحلیل عاملی و تحلیل معادلات ساختاری و ضریب تعیین چندگانه استفاده شده است.یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که مولفه «گردشگری» در وضعیت موجود 71% و در وضعیت مطلوب 43% از تغییرات ارتقاء سرمایه فرهنگی را تبیین و پیش بینی می کند. نتایج مشخص می کنند که بین «گردشگری» و «حفظ و صیانت از میراث فرهنگی» و ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و شاخص های این دو مولفه به درستی می توانند ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران را به ویژه در شرایط موجود پیش بینی کنند.نتیجه گیری: از آن جایی که جایگاه وضعیت مطلوب صنعت گردشگری و میراث فرهنگی نسبت به وضعیت موجود در این پژوهش کاهش یافته است, ایجاد نگرشی خلاق به سیاست گذاری فرهنگی در قالب مدیریت استرانژیک فرهنگی صنعت گردشگری و میراث فرهنگی راهکار برون رفت از این مشکل است؛ راهکاری که برنامه ریزان در راستای تحقق سیاست گذاری های ارتقاء فرهنگی فراهم می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سپهرنیا، رزیتا. (1394). نگرش خلاق به صنعت گردشگری در ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4(4)، 51-70. SID. https://sid.ir/paper/223224/fa

    Vancouver: کپی

    سپهرنیا رزیتا. نگرش خلاق به صنعت گردشگری در ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1394؛4(4):51-70. Available from: https://sid.ir/paper/223224/fa

    IEEE: کپی

    رزیتا سپهرنیا، “نگرش خلاق به صنعت گردشگری در ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 4، no. 4، pp. 51–70، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223224/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button