مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,961
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

872
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه هوش هیجانی و خلاقیت با اثربخشی سازمانی مدارس دوره متوسطه شهرستان سنندج

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 151

چکیده

 زمینه: اثربخشی سازمانی را میزان تحقق اهداف سازمانی, میزان نزدیکی سازمان به اهداف مورد انتظارش و نیز میزان کسب اهداف کوتاه مدت و بلندمدت سازمان با توجه به انتظارات ذینفع ها, ارزیابی و مرحله زندگی سازمانی تعریف کرده اند. اثربخشی سازمانی از مهم ترین مشخصه های سازمان های پیشرو است که با مولفه های درون سازمانی از جمله کارایی, خلاقیت, هوش و استعداد کارکنان ارتباط معناداری دارد.هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه هوش هیجانی و خلاقیت با اثربخشی سازمانی مدارس دوره متوسطه شهرستان سنندج بوده است.روش: روش تحقیق, توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش, کلیه دبیران مدارس دوره متوسطه شهرستان سنندج در سال تحصیلی 93-1392 به تعداد 869 نفر بوده است. حجم نمونه 250 نفر با روش خوشه ای چندمرحله ای و استفاده از فرمول کوکران تعیین شده است. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه هوش هیجانی, آزمون خلاقیت و پرسشنامه اثربخشی سازمانی بوده است.یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های تحقیق, مبین وجود رابطه معنادار میان مولفه های خودآگاهی, مهارت های اجتماعی و خودانگیزی از مولفه های هوش هیجانی و تمامی مولفه های خلاقیت با اثربخشی سازمانی مدارس بوده است. نتایج تحلیل رگرسیونی داده ها نشان داد که متغیر انعطاف پذیری در دبیران و سیالی به ترتیب بیشترین و کمترین میزان همبستگی را با اثربخشی سازمانی مدارس دارند. همچنین نتایج آماره های تحلیلی رگرسیونی چندمتغیره نشان داد که متغیرهای هوش هیجانی و خلاقیت در دبیران به طور خالص 0.565 درصد از واریانس اثربخشی سازمانی مدارس را تبیین می کنند.نتیجه گیری: مهم ترین نتیجه پژوهش حاضر این است که با تقویت هوش هیجانی و خلاقیت در دبیران, اثربخشی سازمانی مدارس ارتقا خواهد یافت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبری، سیروس، اردلان، محمدرضا، و محمدی، بهرام. (1393). بررسی رابطه هوش هیجانی و خلاقیت با اثربخشی سازمانی مدارس دوره متوسطه شهرستان سنندج. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4(2)، 135-151. SID. https://sid.ir/paper/223256/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری سیروس، اردلان محمدرضا، محمدی بهرام. بررسی رابطه هوش هیجانی و خلاقیت با اثربخشی سازمانی مدارس دوره متوسطه شهرستان سنندج. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1393؛4(2):135-151. Available from: https://sid.ir/paper/223256/fa

    IEEE: کپی

    سیروس قنبری، محمدرضا اردلان، و بهرام محمدی، “بررسی رابطه هوش هیجانی و خلاقیت با اثربخشی سازمانی مدارس دوره متوسطه شهرستان سنندج،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 4، no. 2، pp. 135–151، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223256/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا