مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,691
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,141
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش واسطه ای خود تفسیری در رابطه بین عزت نفس و خلاقیت

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 194

چکیده

 زمینه: پژوهشگران و محققان, مشتاق به یادگیری بیشتر در مورد ظرفیت مشخصه انسان برای تولید ایده های جدید, رویکردهای جدید و راه حل های جدید هستند اما برخی از افراد غیرمتخصص همچنان خلاقیت را صرفا به عنوان یک محصول استعداد و ویژگی های فردی می بینند. هر چند گیلفورد در خطابه برجسته خود به انجمن روانشناسی امریکا (گیلفورد,1950) محققان را بطور جدی ترغیب کرد که به خلاقیت به عنوان یک فرایند شناختی و اجتماعی و نیز یک ویژگی شخصیت بپردازند, اما این زمینه برای سالهای زیادی باقی نماند.هدف: هدف پژوهش حاضر, تعیین نقش واسطه ای خودتفسیری(مستقل / وابسته) در رابطه بین عزت نفس و خلاقیت بود.روش: پژوهش حاضر از نظر روش, توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر سال سوم شهر کرج بود که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بودند که تعداد 300 دانش آموز دبیرستانی براساس روش نمونه برداری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه عزت نفس (روزنبرگ,1965) مقیاس تجدیدنظرشده خودتفسیری(سینگلیس, 1994) و پرسشنامه سنجش خلاقیت (تورنس, 1965) را تکمیل کردند.یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند که: الف) عزت نفس پیش بینی کننده مثبت معنادار خلاقیت بود, ب) خودتفسیری مستقل/وابسته پیش بینی کننده مثبت معنادار خلاقیت بود و پ) خود تفسیری (مستقل / وابسته) در رابطه بین عزت نفس و خلاقیت نقش واسطه ای مهمی ایفا می کند.نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش, می توان نتیجه گرفت که خلاقیت بیشتر از اینکه تحت تاثیر ویژگی های فردی باشد تحت تاثیر ساختارهای اجتماعی و ویژگی های فرهنگی خواهد بود. همچنین تربیت افرادی که خودپذیری بالا و نگرانی کمتری برای نظرات دیگران دارند باید در اولویت کار خانواده ها و دستگاه آموزش و پروش قرار بگیرد, زیرا پرورش این ویژگی ها, زمینه را برای شکل گیری عزت نفس بالا و بروز تفکر واگرا فراهم می کند که تضمین کننده رفتارهای خلاق است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    الوندی فر، سجاد، کدیور، پروین، و عرب زاد، مهدی. (1396). نقش واسطه ای خود تفسیری در رابطه بین عزت نفس و خلاقیت. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(3 )، 163-194. SID. https://sid.ir/paper/223339/fa

    Vancouver: کپی

    الوندی فر سجاد، کدیور پروین، عرب زاد مهدی. نقش واسطه ای خود تفسیری در رابطه بین عزت نفس و خلاقیت. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1396؛7(3 ):163-194. Available from: https://sid.ir/paper/223339/fa

    IEEE: کپی

    سجاد الوندی فر، پروین کدیور، و مهدی عرب زاد، “نقش واسطه ای خود تفسیری در رابطه بین عزت نفس و خلاقیت،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 7، no. 3 ، pp. 163–194، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223339/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button