مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

929
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

798
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل قیمت گذاری تراکم برای معابر پرتراکم شهری (مطالعه موردی: پل طبقاتی صدر)

صفحات

 صفحه شروع 353 | صفحه پایان 365

چکیده

 در سالهای اخیر قیمتگذاری تراکم به عنوان یکی از مهمترین روشهای مدیریت تقاضا در معابر شهری بکار می رود. علیرغم مطالعات متعدد انجام شده در خصوص قیمت گذاری تراکم در محدوده های شهری, قیمتگذاری برای کمانهای متراکم شهری به صورت منفرد از سابقه چندانی برخوردار نیست. پل طبقاتی صدر که اخیرا بهرهبرداری شده, به عنوان مطالعه موردی انتخاب گردیده است. این پل که دارای مسیرهای جایگزینی مانند بزرگراه صدر (در همسطح) است, به عنوان یک مسیر بالقوه برای قیمتگذاری مطرح است. با توجه به اینکه هنوز در این معبر قیمتگذاری انجام نشده است, جهت تعیین واکنش افراد به قیمتگذاری از روش رجحان بیانشده استفاده شد. پس از طراحی سناریوهای قیمت گذاری, نسبت به جمع آوری اطلاعات در قالب بیش از 1100 نمونه اقدام گردید. پس از جمع آوری داده ها و تشکیل بانک اطلاعاتی, نسبت به مدلسازی رفتار انتخاب کاربران با توجه به قیمتگذاری طراحی شده با استفاده از یک مدل لوجیت دوتایی انجام شد. نتایج نشان داد تردد در ساعات اوج باعث افزایش تمایل به پرداخت کاربران میشود. همچنین, افزایش میانگین قیمت خودرو که میتواند به عنوان معیاری برای تمول افراد درنظر گرفته شود, موجب افزایش تمایل به پرداخت افراد می گردد. افرادی که غالبا به سفرهای با هدف اجباری مبادرت میورزند, تمایل به پرداخت بیشتری برای استفاده از معبر غیرهمسطح دارند. علاوه بر این, میزان تحصیلات در تمایل به پرداخت افراد برای استفاده از معبر غیرهمسطح تاثیرگذار است. افراد با تحصیلات بالاتر دارای ارزش زمانی و تمایل به پرداخت بیشتری هستند. آنالیز حساسیت انجام شده در ارتباط با تاثیر قیمت بر تقاضای استفاده از معبر غیرهمسطح نشان داد با اعمال عوارض به میزان 2000 تومان, حدود 42 درصد از تقاضا تمایل به پرداخت برای استفاده از پل دارند. پس از آن تمایل به پرداخت با شیب منفی کاهش مییابد, به نحوی که در سطح قیمتی 5000 تومان 67 درصد تقاضا به گزینه های دیگر منحرف شده و تنها 33درصد تمایل به پرداخت عوارض خواهند داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میربها، بابک، شرافتی پور، سعید، و ماهپور، علیرضا. (1394). مدل قیمت گذاری تراکم برای معابر پرتراکم شهری (مطالعه موردی: پل طبقاتی صدر). مهندسی حمل و نقل، 7(2)، 353-365. SID. https://sid.ir/paper/224054/fa

    Vancouver: کپی

    میربها بابک، شرافتی پور سعید، ماهپور علیرضا. مدل قیمت گذاری تراکم برای معابر پرتراکم شهری (مطالعه موردی: پل طبقاتی صدر). مهندسی حمل و نقل[Internet]. 1394؛7(2):353-365. Available from: https://sid.ir/paper/224054/fa

    IEEE: کپی

    بابک میربها، سعید شرافتی پور، و علیرضا ماهپور، “مدل قیمت گذاری تراکم برای معابر پرتراکم شهری (مطالعه موردی: پل طبقاتی صدر)،” مهندسی حمل و نقل، vol. 7، no. 2، pp. 353–365، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/224054/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button