مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

880
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

880
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی دیدگاه ها و آرای بیرگر یورلند در حیطه سازماندهی دانش

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 29

چکیده

 هدف: توصیف چهار موضع معرفت شناختی تجربه گرایی, عقل گرایی, تاریخ گرایی, و عمل گرایی از جنبه سازماندهی دانش و همچنین تبیین, بررسی, و تحلیل شش رویکرد ارائه شده در سازماندهی دانش (رده بندی انسانی در برابر رده بندی خودکار, کاربرمحور و شناختی, چهریزه ای, علم سنجی, و تحلیل حوزه) از دیدگاه یورلند.روش شناسی: از روش مطالعات کتابخانه ای برای بسط دیدگاه یورلند در مباحث پیشگفته استفاده شد.یافته ها: موضع تجربه گرایانه, منجر به دسته بندی منابع برمبنای شباهت صوری میان آنها می گردد؛ موضع عقل گرایانه منجر به ایجاد نظام هایی با رویکرد چهریزه ای می شود؛ نظام های شکل گرفته از موضع تاریخ گرایانه به مطالعه توسعه زمینه دانشی و جوامع دانش آفرین می پردازند؛ و نظام های حاصل از موضع عمل گرایانه برمبنای پیشینه فرهنگی و رده بندی انتقادی قوام می یابند. ماحصل رویکردهای نظری یورلند عبارت از لازم و ملزوم هم بودن رده بندی انسانی و ماشینی, ایجاد سازگاری مناسب بین جستجوگران و سیستم سازماندهی دانش, افزایش کارآیی بازیابی موضوعی, جهت دادن به فعالیت های تخصصی رشته, به کارگیری رویکرد کتاب سنجی در رشته و مانند اینهاست.نتیجه گیری: از طریق مواضع معرفت شناختی در حوزه سازماندهی دانش می توان به تحلیل مسائل این حوزه پرداخت و مبنای نظری مناسبی برای قضاوت فراهم آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شعبانی، احمد، سلیمان زاده نجفی، نیره السادات، سیدحسینی، شهره، و آذرگون، مریم. (1395). واکاوی دیدگاه ها و آرای بیرگر یورلند در حیطه سازماندهی دانش. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)، 27(3)، 13-29. SID. https://sid.ir/paper/224231/fa

    Vancouver: کپی

    شعبانی احمد، سلیمان زاده نجفی نیره السادات، سیدحسینی شهره، آذرگون مریم. واکاوی دیدگاه ها و آرای بیرگر یورلند در حیطه سازماندهی دانش. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)[Internet]. 1395؛27(3):13-29. Available from: https://sid.ir/paper/224231/fa

    IEEE: کپی

    احمد شعبانی، نیره السادات سلیمان زاده نجفی، شهره سیدحسینی، و مریم آذرگون، “واکاوی دیدگاه ها و آرای بیرگر یورلند در حیطه سازماندهی دانش،” مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)، vol. 27، no. 3، pp. 13–29، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/224231/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button