مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

719
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

600
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سواد رسانه های اجتماعی کتابداران و کاربران و تاثیر استفاده از آن بر بهبود خدمات (نمونه پژوهی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران)

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 150

چکیده

 هدف: تعیین میزان سواد رسانه های اجتماعی کتابداران و کاربران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و تاثیر استفاده از آن بر بهبود ارائه خدمات.روش شناسی: پژوهش توصیفی-تحلیلی به روش پیمایشی روی 355 نفر متشکل از 159 کتابدار و 196 کاربر فعال سازمان اسناد و کتابخانه ملی انجام شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه پژوهشگرساخته و برای تجزیه و تحلیل آن از آمار توصیفی میانگین و استنباطی ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزارهای اس پی اس اس و اکسل استفاده شد.یافته ها: بیشتر کتابداران (51.6%) و کاربران (67.9%) رسانه های اجتماعی را خود فراگرفته اند. کتابداران, کمتر از نیمی از توانایی های سواد رسانه های اجتماعی ازجمله اخلاق رسانه های اجتماعی (میانگین 3.63) و رعایت حق مولف (میانگین 3.36) را دارند, اما درکل, سواد رسانه های اجتماعی آنها مطلوب نیست. کاربران به جز توانایی دفاع (میانگین 2.86) سایر توانایی ها را در حد مطلوب دارند. درمجموع, سواد رسانه های اجتماعی آنها وضعیت مطلوب تری نسبت به کتابداران دارد. کاربران (میانگین 4.14) استفاده از رسانه های اجتماعی را برای بهبود خدمات موثرتر از کتابداران (میانگین 3.72) می دانند.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت رسانه های اجتماعی برای کتابخانه و تاثیر افزایش میزان سواد رسانه های اجتماعی کتابداران بر دیدگاه بهترشان در استفاده از این رسانه ها برای بهبود ارائه خدمات, تلاش برای فراگیری این نوع سواد, ایجاد واحد آموزشی دانشگاهی و حرفه ای, و تهیه و تدوین بروشورهای خودآموز مناسب پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارع زاده، فاطمه، شریف مقدم، هادی، خسروی، فریبرز، و سلامی، مریم. (1397). سواد رسانه های اجتماعی کتابداران و کاربران و تاثیر استفاده از آن بر بهبود خدمات (نمونه پژوهی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران). مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)، 29(2 (پیاپی 114) )، 133-150. SID. https://sid.ir/paper/224295/fa

    Vancouver: کپی

    زارع زاده فاطمه، شریف مقدم هادی، خسروی فریبرز، سلامی مریم. سواد رسانه های اجتماعی کتابداران و کاربران و تاثیر استفاده از آن بر بهبود خدمات (نمونه پژوهی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران). مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)[Internet]. 1397؛29(2 (پیاپی 114) ):133-150. Available from: https://sid.ir/paper/224295/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه زارع زاده، هادی شریف مقدم، فریبرز خسروی، و مریم سلامی، “سواد رسانه های اجتماعی کتابداران و کاربران و تاثیر استفاده از آن بر بهبود خدمات (نمونه پژوهی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران)،” مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)، vol. 29، no. 2 (پیاپی 114) ، pp. 133–150، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/224295/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا