مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,442
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

654
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مدیریت شناختی- رفتاری (CBM) بر کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد خوراسگان (اصفهان)

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 37

کلیدواژه

مدیریت شناختی- رفتاری (CBM)Q2
پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36)Q2

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مدیریت شناختی- رفتاری(CBM) بر کیفیت زندگی دانشجویان انجام شد. طرح پژوهش, آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و گمارش تصادفی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان در پاییز 1391 تشکیل می دادند که از میان آنها 40 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36)بود. در 10 جلسه (هر جلسه 90 دقیقه طی 5 هفته و هر هفته 2 جلسه) آموزش مدیریت شناختی- رفتاری بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. یافته ها نشان داد که آموزش مدیریت شناختی- رفتاری تاثیر معناداری بر 5 بعد از کیفیت زندگی شامل خستگی یا نشاط, سلامت عاطفی, عملکرد اجتماعی, درد و سلامت عمومی دارد (P<0.01) اما درسه بعد از کیفیت زندگی (عملکرد جسمانی, محدودیت ایفای نقش ناشی از مشکلات هیجانی و محدودیت ایفای نقش ناشی از مشکلات جسمانی) بین دو گروه تفاوت معناداری (P>0.05) به دست نیامد. بر این اساس بدیهی است که از طریق آموزش های گروهی مبتنی بر مدیریت شناختی رفتاری بتوان ضمن آموزش شناخت و درک شرایط روانی بهتر کیفیت زندگی دانشجویان را ارتقا بخشید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کاظمی، آذر، آقایی، اصغر، آتش پور، حمید، و فلاحیان، رویا. (1393). تاثیر آموزش مدیریت شناختی- رفتاری (CBM) بر کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد خوراسگان (اصفهان). روشها و مدلهای روان شناختی، 5(17)، 21-37. SID. https://sid.ir/paper/227660/fa

    Vancouver: کپی

    کاظمی آذر، آقایی اصغر، آتش پور حمید، فلاحیان رویا. تاثیر آموزش مدیریت شناختی- رفتاری (CBM) بر کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد خوراسگان (اصفهان). روشها و مدلهای روان شناختی[Internet]. 1393؛5(17):21-37. Available from: https://sid.ir/paper/227660/fa

    IEEE: کپی

    آذر کاظمی، اصغر آقایی، حمید آتش پور، و رویا فلاحیان، “تاثیر آموزش مدیریت شناختی- رفتاری (CBM) بر کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد خوراسگان (اصفهان)،” روشها و مدلهای روان شناختی، vol. 5، no. 17، pp. 21–37، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227660/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button